Utaskényelem és energiatudatosság

környezetvédelem MÁV-START Zöld

2020.05.04 12:55
szerző: Bécsi Orsolya

Kiemelt téma mostanában az éghajlatváltozás, lépten-nyomon hallhatunk a hatásairól. A MÁV-START Zrt. nem most kezdte a felkészülést, mérnökeink már javában dolgoznak azokon a megoldásokon, amelyekkel a vállalat kevésbé terhelheti a közvetlen környezetét és az ökoszisztémát. De mi van a jól csengő szavak mögött, és mit is jelent ez a gyakorlatban?

Egy olyan hatalmas szervezet esetében, mint a MÁV-START, jogosan merülhet fel a kérdés: képes-e egyáltalán, és ha igen, hogyan tud energiatudatosan, energiahatékonyan működni? Erre keresve a választ, Kerényi Ádám vezető és Czeglédi Sándor szakértő, az Integrált Rendszermenedzsment szervezet tagjai szerint tisztázni kell, hogy van-e különbség az energia-
csökkentés és az energia hatékony felhasználása között, illetve a MÁV-START tevékenységével melyik utat követi. Fontos elválasztani a két fogalmat: mivel a vállalat az utasok szállítását minél nagyobb komfortban, biztonságban és pontosan szeretné biztosítani, ehhez elsőre azt gondolhatjuk, hogy sok energiára van szükség. Úgy tűnhet, hogy emiatt kizárható az energiacsökkentés, de valójában többről van itt szó. 

 

 

Egy olyan szolgáltatócégnél, mint amilyen a MÁV-START, az utas kényelme fontos szempont, amelybe beletartozik például a télen-nyáron megfelelő hőmérséklet, az audiovizuális kijelzők, a 4G-s routerrel működtetett wifihálózat, és a laptoptöltési lehetőségek. A 21. század utazóközönségének elvárásai csak úgy teljesíthetők, ha a minőségbeli színvonalat többletenergia felhasználásával biztosítjuk – azonban nem mindegy, ez milyen mértékű és eloszlású. A járműparki újításoknak és a tervezésmenedzsmentnek emiatt kiemelt szerepe van. 

 

Nagylátószögben máshogy fest

Még ha a fent említett eszközöket be is építik, és ezáltal nő a fogyasztás, modern járművekkel megugorhatók az akadályok, mint például a FLIRT és KISS motorvonatok, a felújított CAF-kocsik, a START által tervezett és épített IC+ sorozatú kocsik, vagy korábban a TAURUS-széria. Ezeket megpróbálják a lehető legnagyobb felhasználási sugarú körben működtetni a hálózaton, aminek köszönhetően magas lesz a futáskilométerük és alacsonyabb a fajlagos energiafelhasználásuk, ezáltal mégis jóval gazdaságosabbak elavult társaiknál – mondja Kerényi Ádám. Közben meg is mutatja a START 2018. évi Összefoglaló éves Energetikai szakreferensi jelentését. Az energiahatékonysággal összefüggő tevékenységekről szóló beszámoló tartalmazza az elmúlt három év energiafogyasztási adatait, amelyekből jól látszik, mennyit dobott a környezetvédelmi törekvéseken a motorvonatok beszerzése.

 

Egy egészen konkrét, közelmúltbeli példa is akad erre. A 80-as számú fővonal végén, a Szerencs és Sátoraljaújhely közötti kacskaringós szakaszon negyven évig dízelvontatással ment a közlekedés, azonban az idei villamosítási újításnak hála, a korábbiakhoz képest megközelítőleg havi 284 ezer kg gázolaj-megtakarítás tapasztalható, ami színtiszta energiahatékonyságot jelent.

 

A járműbeszerzés, -gyártás és korszerűsítés utáni körben az erőforrások optimális elosztása szintén szakértelmet kíván. A kollégák napi, heti, havi szinten elemzik a valós időben beérkező, fogyasztási adatokat, és ha eltérést tapasztalnak az elvárt teljesítményhez képest, megvizsgálják az okokat, és kidolgozzák a szükséges intézkedéseket. A rendszerbe olyan elemek is be vannak illesztve, amelyek a megelőzést segíthetik, tehát például a mozdonyvezető kollégák oktatást kapnak a helyes, közlekedésbiztonságos, egyben energiahatékony mozdonyvezetés témájában. A mozdonyvezető munkatársakon kívül a menetrendtervezéssel foglalkozó kollégák munkája is kulcsfontosságú, hiszen az irányítópulton fel-le szánkázó ujjak jelentik az elméletben tökéletesen működő rendszer gyakorlatba ültetését.

 

 

Folyamatos visszacsatolás

A MÁV-START 2015-ben amellett tette le a voksát, hogy – a mai helyes definícióval élve – tanúsított Energiagazdálkodási Irányítási Rendszert épít ki és folyamatosan fejlesztve működtet, majd évente felülvizsgáltatja, felvállalva ezzel, hogy az energiatudatosságot a mindennapi működés és a vállalati kultúra részének tekinti. „Noha választhattuk volna a vállalati szektorban sokkal közkedveltebb, a négyévente sorra kerülő energiaauditok rendszerét, de mi abban hiszünk, hogy ha nemcsak négyévente vizsgáljuk meg, hogy sikerül-e teljesíteni a kitűzött célokat, az célravezetőbb. Így, ha esetleg nem sikerül teljesíteni, akkor időben be tudunk avatkozni” – mondja Kerényi Ádám.

Ami biztos: a vállalat vezetői, szakértői és mérnökei folyamatosan azon dolgoznak, hogy az utaskényelem biztosítását a közlekedésbiztonsági és az energiahatékonysági szempontok figyelembevételével tegyék. A jelenlegi járműfejlesztési projektek mellett kiemelhető a BI riportálási rendszer kialakítása, a digitalizációs igények kiszolgálására a már említett 4G-s routerhálózat, illetve a GPS-alapú utastájékoztatási rendszer kiépítése, fejlesztése is. Az energiastratégia szempontjait szolgálva például a motorvonatokba szerelt hiteles fogyasztásmérés kiterjesztése van folyamatban, annak érdekében, hogy a vállalat valós és teljes képet kapjon vontatási tevékenységének energiafelhasználásával kapcsolatban.

„Az új járművek érkezésével az elavult, kiöregedett, egyre romló üzemkészséget produkáló és egyre nagyobb karbantartási költséget viselő vontató és vontatott járműveket lecserélhetjük, így a MÁV 2030-as programcsomag víziójában szereplő elvárások teljesíthetők lesznek. Ilyen elvárás szemléltetésül a fő vonalakon, hogy az InterCity-kocsik 160 km/h-ás sebességgel közlekedjenek, vagy hogy az elővárosokban olyan eszközöket használjunk, amelyek elősegítik a gyors átbocsátást és a pontos menetrendszerű közlekedést. A modern eszközöket úgy tervezzük, hogy gazdaságosan és ezáltal energiahatékonyan lehessen üzemeltetni és karbantartani” – vetítik előre a kollégák.

Köszönjük a segítséget a MÁV-START Zrt. Integrált Rendszermenedzsmentnek!

 

3+1 tipp

Szakembereink segítségével beleláthattunk, mit tesz a vállalat az utasokért és értünk, munkavállalókért az energiatudatosság égisze alatt, de arra is adunk tippeket, hogy mi magunk mennyi mindent érhetünk el egészen kis változtatásokkal.

Kapcsoljuk le a villanyt! 
Egyszerű, de nagyszerű, mert hiába vannak esetleg LED-égők a lámpákban, a fogyasztás ugyanúgy megy.

Kapcsoljuk le, és húzzuk ki a már nem használt elektromos gépeket! 
A bedugva hagyott eszközök tovább szívják az áramot passzívan.

Klímahasználat helyett gyakrabban szellőztessünk! 
Ha lehetőség van rá, többször csináljunk kereszthuzatot, mert a klíma az ózonréteget bántó gázokat bocsát ki.

Tudta, hogy a fehér háttér megjelenítéséhez több energia kell? 
Érdemes az okostelefon és a számítógép kijelzőjét feketére állítani, sőt, ma már az internetes keresők háttere is megváltoztatható néhány kattintással.