Megérkezett a Celiz-projekt (Central European Logistics and Industrial Zone) keretén belül az idei századik kínai áruszállító konténervonat szerdán a záhonyi vasúti átrakóra. A jubileumi vonat a Rail Cargo Logistics RUS és a Rail Cargo Hungaria koordinálásában gördült be a Celiz-projekt központi helyszínére. Záhony történetében korábban még nem volt példa arra, hogy egy éven belül ennyi intermodális szerelvény közlekedjen a kontinentális selyemúton, tavaly ezen az útvonalon összesen 38 tehervonat érkezett. A nagy eseményen dr. Homolya Róbert, a MÁV-Volán-csoport elnök-vezérigazgatója is beszédet mondott.
A közlemény idézi Mosóczi Lászlót, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárát, aki a Záhonyban tartott eseményen emlékeztetett, a kínai konténerforgalom négy éve indult újra Záhonyon keresztül, 2019-től pedig felpörgött a forgalom fejlesztése. A tervek szerint magyar-kínai közös üzemeltetésben a Ganzhou-Budapest útvonalon évente ezer vonatot terveznek indítani. "Ha ez összejön, egy év alatt, akár 88 ezer konténer léphet be az Európai Unió területére Záhonyon keresztül" - mondta az államtitkár.
Dr. Homolya Róbert, a MÁV-Volán-csoport vezérigazgatója beszédében kiemelte: „Az, hogy a mai napon átgördül Záhony állomáson a 100. kínai konténervonat, jelképe mindazon törekvéseknek, melyeken a magyar kormány és Kína évek óta együtt dolgozik: hogy országunk stratégiai átjáró legyen kelet és nyugat között a fenntartható áruszállítást illetően. Célunk közös, ezért az Európai Unió, a kormány és keleti partnereink is támogatják a magyar vasúti árufuvarozás fellendülését. Több fronton is fejlesztéseket végzünk, hogy a vasúti árufuvarozás zökkenőmentesebb, gyorsabb és hatékonyabb legyen hazánkban. A legfontosabb a stratégiai jelentőségű korridorok vonalainak fejlesztése, és az akadálymentes transzeurópai közlekedési hálózat kialakítása.”
Tilki Attila, a térség országgyűlési képviselője szerint Kínából az idei egymillió TEU (20 láb hosszúságú fém konténer) után 2024-re 1,7 millió TEU érkezhet vasúton. Ez már akkora mennyiség, hogy délebbre, Szlovákiába és Magyarországra kell terelni a már most is túlterhelt északi, fehéroroszországi és lengyelországi útvonalról a fuvarokat, mellyel Záhony visszakerülhet Európa logisztikai térképére - tette hozzá.
"A következő időszakban a nagykövetség igyekszik elősegíteni, hogy több kínai tehervonat érkezzen Záhonyon keresztül az Európai Unióba, ezzel együtt határozottan támogatjuk, a vasúti infrastruktúra fejlesztését, valamint a Celiz keretein belül megvalósuló ipari park létrehozását" - mondta el Feng Chun, a budapesti kínai nagykövetség első beosztottja.
A MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft., a Záhony-Port Zrt. és a kínai CECZ Közép-Európai Kft. konzorciumában tavaly júniusban alakult meg a Záhony Logisztikai és Ipari övezet, melynek célja, hogy a nyugat felé tartó gazdasági és kereskedelmi útvonalak fejlesztésébe bekapcsolódva a kínai állam által támogatott Egy övezet, Egy öšt kezdeményezésen keresztül készítse elő a záhonyi vasúti átrakókörzet és a kemecsei ipari zóna kivitelezését.