Idén negyedik alkalommal rendezték meg a Magyar Közlekedési Konferenciát november 10-11. között. Az eseményen a hazai közlekedési szektor képviselői voltak jelen. Ebben az évben az előadások és szakmai beszélgetések fókuszában a vírushelyzet közösségi közlekedésre gyakorolt hatása, a közlekedés zöld jövője, a klímaváltozás hatásai és a fenntarthatóság álltak.
A Közlekedéstudományi Egyesület (KTE), a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a MÁV-Volán-csoport szervezésében idén is összegyűltek a hazai közlekedési szektor vezető szakemberei, ez alkalommal Siófokon, az országos jelentőségű IV. Magyar Közlekedési Konferencián.
Biber Anett konferálása mellett dr. Tóth János, a KTE főtitkára köszöntötte a pandémia miatti kétéves kihagyást követően a szakma képviselőit. Dr. Áder János köztársasági elnök videóüzenetben köszöntötte a rendezvény résztvevőit, amelyben említette a közlekedés és a károsanyag kibocsátás összefüggését. Hangsúlyozta, hogy a közlekedés újragondolásának feladata a közösségi közlekedés és a teherszállítás gyorsabbá, környezetkímélőbbé tétele, valamint a közlekedés környezeti lábnyomának jelentős csökkentése. Az eseményen részt vett dr. Fónagy János nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter helyettese, a KTE elnöke, dr. Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos és többek között a hazai közlekedési vállalatok, így a MÁV-Volán-csoport, a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a HungaroControl Zrt., valamint a piaci szereplők vezető képviselői is.
Az előadások és panelbeszélgetések a közlekedési szakma elért eredményeit és jövőbeli kihívásait taglalták. Többek között szó volt arról is, hogy az elmúlt másfél év járványhelyzete milyen új kihívásokkal szembesítette a közösségi közlekedést, a helyenként visszaeső forgalmat milyen módszerekkel orvosolták a szakemberek, hogyan sikerült fenntartani a közlekedők bizalmát és az állami forrásoknak köszönhetően folytatni a 2010-ben elkezdett közösségi közlekedést érintő fejlesztéseket, változtatásokat.
A plenáris ülést követően két kerekasztal beszélgetés zajlott. Az első diskurzusban állami vezetők az elmúlt évtized eredményeit vették számba, ill. a jövő kihívásait elemezték az EU által előírt követelmények mentén. A második panelbeszélgetésben a szektor piaci szereplői a generációs kihívásokat, az építőipar munkavállalóinak humán oldalát vitatták meg.
Az esemény két napján több mint 400 szakember vett részt. A két plenáris program mellett 3 szekcióban 24 előadás hangzott el a közlekedési ágazat szinte minden szektorát érintve. A konferencián az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is önálló szekciót kaptak a kerékpárosok az aktív mobilitás szekcióban, ahol Révész Máriusz kormánybiztos vezetésével a rendelkezésükre álló időt messzemenően kitöltve és meghaladva vitáztak a nem motorizált egyéni közlekedési módok preferálása mellett. A Magyar Közút NZrt. újra megnyitotta az interaktív zónát, ahol szűkebb körben, de az utóbbi évek hagyományának megfelelően izgalmas témák kerültek napirendre. Nagy számú kiállító tette gazdagabbá a szünetek közötti programot, köztük az MK téli járművei, a Volánbusz elektromos autóbusza és a KTI vezetéstechnikai eszköze.
A hagyományokhoz méltóan a Magyar Forgalomtechnikusok Alapítvány kuratóriumának elnöke, Holnapy László ismertette az idei díjazottakat. Életműdíjat Szabó László, a Magyar Közút osztályvezetője, az „Év forgalmásza„ díjat Kiss Ernő, szintén a Magyar Közút osztályvezetője kapta. Az immár hagyománynak tekinthető fotópályázat díjazottjainak a Magyar Mérnöki Kamara közlekedési tagozatának elnöke, Lakits György adta át az elismerő okleveleket és díjakat. Reményeink szerint a szakma számára fontos találkozási pont a Magyar Közlekedési Konferencia, reméljük a konferencián résztvevők egészségben, sok újdonsággal feltöltődve tudják a napi szakmai tevékenységet folytatni.