Összesen 164 darab új, sűrített földgázzal (CNG) üzemelő autóbusszal bővül a Volánbusz flottája 2022-ben. Az MAN Lion's City 12 G típusú, alacsony padlós járművek közül 75 darab a fővárosi agglomerációban, 10 Szegeden állhat forgalomba nyár végétől; Szolnokon 40, Zalaegerszegen pedig 39 darab elővárosi kivitelű jármű szolgálhatja az utasok kényelmét idén ősztől. A modern, alacsony károsanyag-kibocsátású buszok jelentősen hozzájárulnak a szolgáltatási színvonal emeléséhez és a közlekedési társaság környezetvédelmi céljainak eléréshez.
A Volánbusz 2021 nyarán írt ki közbeszerzést 164 darab új, sűrített földgázzal (CNG, Compressed Natural Gas) üzemelő autóbusz beszerzésére. Az eljárások eredményesen lezárultak, a nyertes ajánlattevő mindkét kiírás esetében az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. lett. A 2022. február 28-án aláírt szerződés értelmében MAN Lion's City 12 G típusú, alacsony padlós, kéttengelyes, szóló kivitelű (nem csuklós) járművekkel bővül a közlekedési társaság flottája. Valamennyi új autóbuszt Euro 6-os környezetvédelmi besorolású, CNG-üzemű motor hajtja. A sűrített földgáz a hagyományos hajtóanyagokhoz képest alacsonyabb szén-dioxid- és koromkibocsátást eredményez. Emellett a CNG-motorok lényegesen csendesebben üzemelnek, mint dízelüzemű társaik, így mérsékelik a környezet zajterhelését.
A budapesti agglomerációt kiszolgáló 75 új autóbusz nettó beszerzési értéke mintegy 6,9 milliárd forint, a Szegeden forgalomba álló 10 járműé pedig közel nettó 920 millió forint. A légkondicionált buszok mindegyike 106 utas szállítására alkalmas, az ülőhelyek száma 27. Az akadálymentes kialakítású járművek kerekesszék és babakocsi elhelyezésére kialakított speciális férőhellyel, valamint a felszállást segítő rámpával is rendelkeznek. Az utasok kényelmét wifi-előkészítés és USB-csatlakozók szolgálják, a fedélzeten utastájékoztató berendezés és kamerarendszer üzemel. Az új buszok várhatóan 2022 nyár végétől állnak majd az utasok rendelkezésére.
Szolnokon 40, Zalaegerszegen pedig 39 darab MAN Lion's City 12 G állhat szolgálatba idén ősztől, beszerzési értékük nettó 3,67, illetve nettó 3,58 milliárd forint. A két megyeszékhelyre kerülő autóbuszok 35 ülőhellyel rendelkeznek és összesen 93 utas szállítására alkalmasak. Természetesen ezek a járművek is akadálymentes kialakításúak, kerekesszékkel és babakocsival egyaránt igénybe vehetők, a felszereltséget pedig légkondicionáló, wifi-előkészítés, USB-csatlakozók, utastájékoztató berendezés és kamerarendszer teszi teljessé.
A nyertes ajánlattevőnek a járművek átadásától számított 24 hónapon keresztül biztosítania kell a felmerülő kötelező karbantartási műveletek elvégzését, vállalva azok anyag- és munkadíját is. Az új autóbuszok töltési infrastruktúrájának kiépítését – hasonlóan az elektromos buszokéhoz – a közlekedési társaság konzorciumi partnere, a Mobiliti Volánbusz Kft. valósítja meg.
Mager Andrea, nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter beszédében kiemelte: „Az új autóbuszok beszerzésével a Volánbusz nem csak a járműfiatalítás, hanem a környezetvédelem és a fenntartható közlekedés területén is óriási lépést tett előre, köszönhetően az állami vállalatok példaértékű, sikeres összefogásának.”
Dr. Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, országgyűlési képviselőjelölt felhívta a figyelmet: „A kormány 7 milliárd forintos, 100 százalékos finanszírozásával beszerzett 75 korszerű autóbusz a kék buszos budapesti flotta részeként a BKK hálózatában közlekedik majd idény nyártól. A dízelüzemű járművekhez képest sokkal környezetkímélőbb autóbuszok többek között a 2. és a 12. kerületben, valamint az észak-budai agglomerációban hetente mintegy 300 ezer utast szállítanak majd. A tavaly érkezett 40 darab elektromos meghajtású Mercedes-Benz eCitaro típusú járművel együtt a fővárosi agglomerációban kizárólag alternatív meghajtású szóló buszok fognak közlekedni. Budapest fejlesztése a szívügyünk, amelynek során egyszerű, jól működő, hétköznapi megoldásokat keresünk. A fejlesztések legfontosabb területe a közlekedés. A célok egyértelműek: mindenki gyorsabban, kényelmesebben érjen célba, legyen kevesebb a dugó és tisztább a levegő. Ennek kulcseszköze a fővárosi és az agglomerációs járműpark fejlesztése, aminek része mai bejelentésünk is.
Az elmúlt 12 év alatt a kormányzati támogatásnak köszönhetően 1100 járművel frissült a fővárosi közlekedés járműparkja: 73 villamos, 74 metrószerelvény, 57 trolibusz, 900-nál is több autóbusz állt forgalomba, és 103 korszerű motorvonat érkezett a MÁV elővárosi vonalaira, magyar költségvetési forrásokból és a kormány döntéseivel Budapestre irányított európai uniós fejlesztési forrásokból. Megépült a 4-es metró, és 200 milliárd forintos kormányzati támogatásól folyamatban van a 3-as metró korszerűsítése. Megtörtént az 1-es, 3-as villamosok felújítása, az 1-es villamos meghosszabbítása a Kelenföldi pályaudvarig, az Etele térig. Megvalósult a budai fonódó villamoshálózat, amelynek második, déli ütemét most tervezzük, szintén kormányzati finanszírozással.
Budapest fejlesztése 150 éve fontos feladata a mindenkori nemzeti kormánynak, hiszen nem várható el, hogy önerővel valósítson meg mindent, amire lakosainak szüksége van. Elkötelezettek vagyunk Budapest közlekedésének támogatása iránt, és reméljük, folytathatjuk ezt a munkát a jövőben is.”
Orgovány Ferenc, a Mobiliti Volánbusz Kft. ügyvezetője elmondta: „A fenntartható fejlődés, a környezetbarát energiatermelés és közlekedés mellett elkötelezett MVM Csoport és Mobiliti Volánbusz készen áll arra, tevékenységével a jövőben is hozzájáruljon a környezetünk megóvásához.
Dr. Pafféri Zoltán, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: „A folyamatos fejlesztésekkel a Volánbusz azt szeretné elérni, hogy minél többen tegyék le a slusszkulcsot, autó helyett üljenek autóbuszra, hiszen a közösségi közlekedés választása egy könnyen, bárki által megtehető lépés a környezetvédelem és fenntartható jövő felé vezető úton.”
A társaság a MÁV–Volán-csoport fenntarthatósági célkitűzéseivel összhangban az autóbusz-állomány fiatalítása mellett fokozatosan annak zöldítésére is törekszik új, alternatív meghajtású, lokálisan alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású járművek beszerzésével. Ennek érdekében a Zöld Busz Program keretében meghirdetett, elektromos autóbuszok és a kapcsolódó töltő-infrastruktúra beszerzését támogató felhívásán a Volánbusz 7 pályázata szerepelt sikerrel, aminek eredményeként összesen 100 darab zöldbusz kezdheti majd meg szolgálatát a közlekedési társaság kötelékében: Székesfehérváron 12, Győrben 13, Zalaegerszegen 11, Egerben 6, Szolnokon 10, Szegeden 8, a budapesti agglomerációban pedig 40 darab új, elektromos, szóló (nem csuklós) autóbusz állhat forgalomba. Az elektromos járművek beszerzését követően a Volánbusz üzemeltetheti majd az egyik legnagyobb, alternatív meghajtású járművekből álló autóbuszflottát Közép-Európában.
A MÁV–Volán-csoport egységes stratégiai irányításának is köszönhetően egyre színvonalasabb, korszerűbb és környezetkímélőbb közösségi közlekedési szolgáltatások várják az utasokat. A Volánbusz 2018-ban indult jármű-fiatalítási programja keretében – a 2021 végéig lezárt beszerzéseknek köszönhetően – 1700 új és újszerű autóbusz állt, illetve áll forgalomba. A társaság idén további 1000 új jármű beszerzését tervezi. A nagyarányú jármű-fiatalítás eredményeként az év végéig a vállalat teljes autóbusz-állományának 40 százaléka megújulhat és a flotta átlagéletkora 8 évre csökkenhet.