A MÁV Rail Tours legnépszerűbb programjai közé tartoznak az úgynevezett kulisszatitok látogatások, melyek során a vendégek beleshetnek egy-egy vasúti üzem működésébe. Ezek között is a legkedveltebb Istvántelek megtekintése, ahol a kíváncsi turisták egy időutazásba csöppennek: megismerhetik az egykori gőzösjavító műhely mindennapjait, a fekete óriások működését, és persze fotózkodhatnak az érdekesnél érdekesebb járművekkel.
S hogy kik szeretnek ellátogatni az üzembe? Meglepően vegyes a társaság, aki befizet erre a programra. Nők és férfiak, fiatalok és idősek, családok és egyedülállók, szakemberek és laikusok, tényleg mindenki szereti ezt a programot. Olykor többségben vannak a laikusok és még a kor sem meghatározó. Sokan vannak olyanok, akiknek egy felmenője itt dolgozott, és kíváncsiak egykori rokonuk munkahelyére. Vagy csak tudni szeretnék, hogyan működik a gőzös. De volt olyan kisfiú, aki minden járműről leszedegetett zsebkendővel egy kis olajat emlékbe… Istvántelek nosztalgikus hangulata mély nyomot hagy bennük. A maximális létszáma egy-egy csoportnak negyven fő. Sajnos meg kell húzni a határt, mert annyi az érdekesség, hogy a turisták hajlamosak elcsábulni, leszakadni a többiektől és a legkülönbözőbb helyeken kíváncsiskodni. Ezért nagyon oda kell figyelni, többen is kísérik az embereket egy-egy túrán. „A túrán alapvetően behelyezzük a látogatókat a magyar vasút történetébe, és kapnak egy minimális felvilágosítást a gőzmozdony működéséből, bemutatjuk a szegecshevítőt is, ami sokaknak a program fénypontja – meséli Belák Viktor, a MÁV Rail Tours személyszállítási igazgatója. „A turistákon kívül más látogatóink is vannak, nagyon sokan forgatnak itt, Istvántelken, sorozatokat, reklámokat, filmeket és videóklipeket, de a titoktartási kötelezettség miatt erről nem beszélhetünk.”
„Már nincs olyan képzés, ami kineveli a következő gőzösjavító nemzedéket”
Az üzemlátogatás az Istvántelki Főműhely bejáratánál kezdődik. A gőzmozdonyok letűnt világa elevenedik meg olyan emberek tolmácsolásában, akik egész életüket a vasparipák életre keltésének, karbantartásának, restaurálásnak szentelték. A gőzösműhelyben megállt az idő, de az élet nem. Jó ez így. Érdemes megnézni. A vasút fénykorában mintegy ezer ember dolgozott itt, manapság csupán egy tucat szakember javítgatja a gőzösöket, melyeket a MÁV Rail Tours a nosztalgiautazásaihoz használ. Az üzemlátogatás során a vendégek betekintést nyerhetnek a gőzösműhelyben folyó munkálatokba. Ottjártunkkor épp egy szakembert látunk egy hajtott kerékpár siklóágyát csiszolni. A 424.247-es Bivaly mozdony alkatrészének finomítása nagyon precíz munkavégzést, lelkiismeretes perfekcionizmust igényel. A műhelybe mindenki tiszta kézzel érkezik, s olajosan, feketén távozik, akárcsak a gőzösök az üzemeltetés után. Egyre kevesebb a szakember, aki képes a gőzösök javítására. Sajnos nincs már olyan képzés, ami kineveli a következő nemzedéket. Ez a szép szakma eltűnőben van. A csarnokban a látogatók megtekinthetnek régi posztereket, a régi belépési dobozt, ahol le kellett pecsételni, ki mikor érkezik. Állítólag egészen könnyedén lehetett csalni...
Felmászni egy régi járműre, csodálatos érzés
A műhelyhez tartozó csarnokban a látogatók megtekinthetik az ott tárolt járműveket. Akad itt minden: régi villamosok, melyek Szeged és Miskolc sínjeit járták, óvodába készült, virágosan színesre festett Bcmot motorkocsi, régi mozdonyok lecsupaszítva, hogy tanulmányozható legyen rajtuk a belső szerkezet. A vendégek itt szinte mindenre felmászhatnak, fényképezkedhetnek, és kipróbálhatják a vonatok csarnokban történő mozgatását lehetővé tevő tolópadot. Jelenleg itt található a hírekben sokat emlegetett, Pozsonyból hazaszállított étkezőkocsi is, melyen Horthy Miklós kormányzó utazott egykoron. A kocsi renoválás alatt van, kívülről már régi, zöld fényében pompázik. Ha készen lesz, a Közlekedési Múzeumba
szállítják tovább. Ezen a játszótéren különösen figyelni kell a látogatókra, hiszen szinte mindenkiben felébreszti a gyermeket a sok látványosság, de attól még a vasút veszélyes üzem, ahol figyelni kell. A programra érkezőket mindössze egy csalódás érheti: az interneten elterjedt fotókról megismert romos csarnoképület nem része a túrának. De csakis mert oda belépni tilos és életveszélyes! Egy komoly, modern csarnok is van Istvántelken, ahol modern járművek javításával foglalkoznak, ottjártunkkor épp egy Desirot vettek kezelésbe a szakemberek. Nemhiába legendás hely mindenkinek, aki szereti a vasutat, s múltját és jelenét, jövőjét ápolni egyaránt fontosnak tartja.
Egyéb kulisszatitkok, programok
A MÁV Rail Tours nem csak Istvántelekre indít vezetett túrákat, hanem más legendás vasúti műhelyekbe is. Ferencváros Ha valaki meg akarja tanulni a vasutat, Ferencvárosban kell kezdenie. A Fradi az ország legnagyobb pályaudvara, az ország vasúti fordítókorongja. Mérete alapján egyaránt Magyarország és területét tekintve Közép-Európa legnagyobb rendező pályaudvara. Középponti szerepe az Összekötő vasúti híd megépítése (1877) után alakult ki, ugyanis ezen a hídon keresztül halad át Magyarország keleti és nyugati országrésze közötti tehervonati forgalmának mintegy 80-90%-a. A 2,5-3 órás látogatás során szakmai kísérő mutatja be ennek a „város a városban” pályaudvarnak a működését, a látogatók megismerkednek a különböző munkafolyamatokkal, bepillantást nyerhetnek a pályaudvar mindennapjaiba és az azt működtető vasutas kollégák munkájába. Megtekinthetik a gurítódombot és megismerkednek a kocsisorozás rejtelmeivel. Szegedi pályaudvar Ezen az új programon a látogatók bejuthatnak olyan helyszínekre is, melyek általában zárva vannak a nagyközönség előtt. A kétórás program a szegedi Nagyállomás gyönyörűen felújított épületének megismerésével kezdődik, ahol a Szegedi Forgalomirányítási Központot és a mai vasúti közlekedésben alkalmazott vonatkövető és forgalomirányítási rendszereket ismerhetik meg a látogatók. A fölfedező út Szeged-Rendező pályaudvaron folytatódik. Az irányítás mellett igazi különleges élmény testközelből szemlélni a különböző mozdonyokat, köztük egy ritkaságot, egy gőzöst, a szerelőműhelyeket, ahol a gépek részletei is föltárulnak a szemek előtt.