A Budapest-Belgrád vasútvonal kapacitásbővítő korszerűsítés alatt álló magyarországi szakaszának nagy szerepe lesz abban, hogy Magyarország Közép-Európa teherfuvarozási, logisztikai és elosztó központjává váljon. Az átfogó fejlesztésen áteső összeköttetés a görög kikötőkbe befutó áruk számára kínál majd minden másiknál gyorsabb útvonalat a kontinens belseje felé. Budapest és Belgrád között 8 óráról 3,5 órára csökkenhet a menetidő a személyszállító vonatok esetében, de az elővárosban is jól érzékelhetően rövidül az eljutási idő, és sokkal sűrűbben fognak közlekedni a vonatok, ezáltal akár négyszeresére is nőhet az utasszám. A jövő közlekedési módjaként a vasút jelentős szerepet tölt be a klímasemlegességi célok elérésében is.
A kiskőrösi vasútállomáson a mai napon kezdődött meg a vágánystabilizáló nagygépes munkavégzés. Augusztus 26-30-ig a világ egyik legnagyobb vasútépítőgép-gyártója, a Plasser & Theurer által épített vágánystabilizálógép dolgozik. Ez a gép a vasúti pálya „úthengere”, amely az ágyazat tömörítését végzi el. A MÁV FKG korszerű, ergonomikus kezelőterű munkagépe a korábbi két darab ágyazattömörítőgép munkáját vette át. Azoknál több mint kétszer gyorsabb teljesítményre képes, 800 méter helyett, óránként 1700 vágányméteren képes költséghatékonyan elvégezni a tömörítési feladatot. A napokban ezen a szakaszon dolgozik a MÁV FKG másik vasútépítő nagygépe, a kitérőaláverő-gép is. A jármű a folyóvágányok szabályozását végzi, a vágányt a megfelelő magasságba és irányba állítja, az ágyazati kő keresztalj alá tömörítésének segítségével. A munkálatokban részt vesz még a V-HÍD vasúti ellenálláshegesztő-gépe, ami a síneket hegeszti össze, és profilra köszörüli.
Kiskőrösnél az elmúlt hetekben már elbontottak 6100 vágányméter hosszú vasúti pályát, 21 váltót (kitérőt), a peronokat és az alépítményt, továbbá a keskeny nyomközű vasút vágányhálózatát is. Mára elkészült az új alépítmény, 3500 vágányméter vasúti pálya és egy útátjáró. A munkálatok során az állomási vágánygeometria teljesen átalakul, az eddigi egy átmenő fővágány helyett kettő létesül, az engedélyezési sebesség az átmenő vágányokon 160 km/h lesz. Új, korszerű állomásépület, két új, fedett peron épül, kialakítják az peronaluljárót, és az akadálymentes megközelítés érdekében liftet is telepítenek. A zajterhelés csökkentésére érdekében 1,7 km hosszan zajvédőfal, illetve az átszállást segítő 40 B+R és 20 P+R parkoló is épül.
A Soroksár és Kelebia között további szakaszokon is folyamatban vannak a munkálatok. Csengőd állomáson elbontottak négy vágányt, az épületeket és egy útátjárót, megkezdték a peronaluljáró építését. Kelebia állomás is több ütemben épül át a V-Híd kivitelezésében. Az átépítés alatt Szerbia és Magyarország között napi két pár személyvonat közlekedését biztosítani kell.
A teljes kivitelezés ideje alatt kiemelt figyelmet fordítanak a környezet- és természetvédelemre. A madárvédelmi intézkedéseket megtették, az egyes növény- és rovarfajok szükséges áttelepítését a természetvédelmi szakértő, a Kiskunsági Nemzeti Park szakemberei és a Futóhomok Természetvédelmi Egyesület tagjai közösen végzik.
Szeptember 1-től megindul a Kiskunhalas—Kisszállás szakaszon az új nyomvonal földmunkája a V-Híd tulajdonában lévő gépekkel és eszközökkel, kapcsolódó műtárgyépítésekkel, felsővezetéki oszlopok felállításával.