A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Volánbusz közötti megállapodás közel tíz éve született, az együttműködés az elmúlt időszakban viszont új lendületet vett: leányvállalatunk járműmustrával, telephely-látogatással és közös kutatással segíti a közlekedésmérnök-hallgatók újabb nemzedékét az elméleti tudás elsajátításán túl a gyakorlati tapasztalatok megszerzésében.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kara (BME-KJK) és a Volánbusz közötti együttműködés időben messzire nyúlik vissza, napjainkban is számos közlekedésmérnök-hallgató tölti nyári szakmai gyakorlatát Magyarország legnagyobb autóbusz-közlekedési cégénél. Az együttműködésről közel 10 éve hivatalos megállapodás is született, a közös munka az elmúlt időszakban viszont új lendületet vett. A Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék (KTKG) gondozásában ugyanis egy új, kimondottan autóbusz-közlekedéssel foglalkozó, szabadon választható tantárgyat vezettek be az egyetemen – Autóbusz-üzemtan néven – idén tavasszal, és az autóbusztelephely-tervezést is magában foglaló, kötelezően teljesítendő Gépjármű üzemtan tantárgy is „ráncfelvarráson” esett át. A tárgyak műszaki tartalmának, tematikáinak meghatározásához – szakanyagok biztosítása révén – a Volánbusz is hozzájárult.
Az oktatásban rendkívül hangsúlyos szerepet tölt be az alternatív meghajtású autóbuszokról szóló ismeretanyag átadása is, ennek gyakorlati elsajátítását is támogatja a vállalat. Így a hallgatóknak lehetőségük volt a tavaly forgalomba állított Mercedes-Benz eCitaro típusú, tisztán elektromos hajtású autóbuszok szerkezeti, motorikus áttekintésére. Ehhez a Volánbusz biztosított járművet a bemutató idejére az egyetem területén. Ezenfelül az egyetemisták a járművek töltésével, karbantartásával, illetve tárolásával is megismerkedhettek a cég budapesti, Hunyadi János utcai telephelyén. Az új járművek működése és működtetése fontos és innovatív tudásanyagnak számít, még a tanszék oktatói is jelentős ismeretanyaggal bővítették tudásukat.
Ami a hagyományos, dízelüzemű autóbuszokat illeti: szintén az egyetem területén és ugyancsak az autóbusz-üzemtan tantárgy keretein belül egy modern, Euro6-os motorral rendelkező, MAN Lion’s City A21 típusú szóló autóbuszt tekinthettek meg a hallgatók. Ezenfelül rendszeresek az üzemlátogatások a társaság fóti Központi Járműfenntartó Üzemében, amelynek funkciói és feladatai rendkívül szerteágazóak, így a közlekedésmérnök-hallgatóknak lehetőségük van az elméleti tudáson kívül a gyakorlati megvalósítás módszereit is elsajátítani.
Az oktatás mellett a kutatást is érdemes megemlíteni, ugyanis a tanszék munkatársai dolgozták ki – a Volánbusz megrendelésére – a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) által szervezett projektcsoport keretében az alternatív meghajtású (tisztán elektromos, illetve CNG) járművek esetében alkalmazható, üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó ösztönzőrendszer módszertanát, amely remélhetőleg hamarosan jogszabályi szintre is emelkedik. Ezek mellett számos TDK-s (Tudományos Diákköri Konferencia) dolgozat, szakdolgozat, illetve diplomaterv születik az autóbusz-közlekedés témakörében, amelyek kidolgozásában a Volánbusz szakemberei külső konzulensként ugyancsak részt vesznek.