A Székesfehérvár–Veszprém–Kis-Cell (Celldömölk) vasútvonalon 150 éve indult meg a vonatforgalom. A vonal megnyitását Veszprémben, Ajkán és Várpalotán vasúttörténeti kiállítással, ünnepi műsorokkal és állomási nyílt napokkal ünnepelték.
A 20-as számú vasútvonal első szakaszát Székesfehérvár és Veszprém között 1872. augusztus 9-én adták át a forgalomnak, majd október 3-ra a Veszprém-Kis-Cell (1903-tól Celldömölk) szakasz is elkészült. A 123 kilométer hosszú vonalat annak 10 állomásával és 8 megállóhelyével az 1870-ben alapított Magyar Nyugati Vasút (MNyV) magyar–osztrák vállalat építette. A részvénytársaság egy idő után nem volt képes fedezni kölcsönei évi járadékát, így a közlekedési és közmunka minisztérium 1889-ben átvette a magyarországi vonalait: a most ünnepelt kis-celli vonallal együtt az 1871-ben elkészült Győr—Kis-Cell—Szombathely és az 1872-ben épült Szombathely—Gyanafalva vonalat is. Az egyvágányú Székesfehérvár és Celldömölk közötti pályán 1971-től 1981-ig zajlott a biztosítóberendezés korszerűsítése. Majd a 80-as években a Boba és Celldömölk közötti szakaszt kétvágányúra építette át a vasúttársaság, 1997 és 2000 között pedig villamosította a teljes vonalat.
Várpalota, Veszprém, Ajka városa és a MÁV a három vasútállomáson ünnepséggel tisztelgett a térség életét 150 éve meghatározó vasútvonal megnyitása előtt: műsorral, fúvószenekarral, néptáncbemutatóval, fellépésekkel várták a látogatókat, továbbá a vonal történetét feldolgozó kiállítással, vasúti járművek és munkakörök bemutatójával emlékeztek. Az évforduló alkalmából Várpalota, Veszprém és Ajka állomások felvételi épületeinél felavatták a MÁV és az önkormányzatok közös emléktábláit. Ajkán a forgalmi irodát is megtekinthették az érdeklődők, Várpalotán ezenkívül a hajtányozást is kipróbálhatták a helyi nyílt napokon.
Veszprémben már az ünnepséget megelőző hetekben, szeptember közepétől október 9-ig tartó kiállításon mutatták be a vonal történetét. Ma pedig ünnepélyes megemlékezést tartottak a vasútállomáson az évforduló alkalmából. Köszöntőt mondott Kontrát Károly, Veszprém megye 2. számú választókerületének országgyűlési képviselője. Hangsúlyozta: ez a vasútvonal már 150 éve is Magyarország fejlődését, az utasok és a lakosság kényemét szolgálta, ahogy ezt teszi ma is, mert fontos szerepet tölt be a térség gazdasági fejlődésében. Bízunk benne, hogy ez az elkövetkező 150 évben is így lesz. Ezúton is köszönjük a MÁV-nak és köszönjük a vasutasoknak a munkájukat.
Dr. Pafféri Zoltán, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy ez alatt a 150 év alatt a transzeurópai korridor egyik lényeges elemét képező Székesfehérvár-Veszprém-Celldömölk vasútvonal töretlenül fejlődött, hogy a gazdaság és az ország vérkeringésébe kapcsolhassa Veszprémet és a térséget. Napjainkban már óránként jár a legmodernebb magyar gyártású IC+ kocsikkal közlekedő Göcsej és Bakony Intercity Veszprém és Budapest között, 1 óra 20 perces eljutási időt biztosítva. A vasút fejlődése a jövőben sem áll meg, a magyar kormányzat támogatásával az elkövetkező években a vasúti távolsági kocsiállomány 75 százaléka újulhat meg a 39 plusz 10 ingavonat és további 50 darab új mozdony beszerzésével. Bízunk benne, hogy fejlesztéseinkkel minél több utazónak tudunk valós alternatívat nyújtani, és rábírni arra, hogy tegye le a kocsikulcsot, és próbálja ki a kényelmes, biztonságos és környezetbarát vasúti közlekedést.
A 150 éves évforduló alkalmából a vasútállomáson emléktáblát helyezett el Kontrát Károly, Pafféri Zolán és Hegedűs Barbara Szilvia, Veszprém alpolgármestere.
A Veszprémtől keletre eső vonalrész napjainkban a budapesti és székesfehérvári elővárosi forgalomban az ingázók szállításában játszik szerepet; a Budapest—Veszprém vonalszakasz utasszáma idén meghaladhatja az egymilliót is. Veszprémtől nyugat felé továbbutazva a Somló-vidéken keresztül, a bobai elágazástól Celldömölk át Szombathelyet, Bobától déli irányba pedig Zalaegerszeget lehet elérni a MÁV-START által óránkénti váltásban közlekedtetett Bakony és Göcsej InterCity-kkel, amelyekben 2020. óta már a vasútvállalat által gyártott korszerű, kényelmes másodosztályú IC+ kocsik is igénybe vehetők.