A Teréz körúti homlokzaton, az észak-nyugati torony felújítása mellett, tervezetten februárban a dél-keleti tornyon is megkezdődnek a munkák. Várhatóan ősszel elbontják a megújult homlokzat elől a védőtetőt, és még az idén megvalósulhat a 10-13. vágány alatti keresztaluljáró álmennyezetének, világításának és burkolatainak, valamint az aluljáróból felvezető lépcsőkarok mellvédeinek felújítása is. Az itt található, használaton kívüli liftet elbontják, mert a helyére új, nagyobb kapacitású felvonót építenek be, ami az aluljáró és a peronok közti akadálymentesített közlekedést szolgálja.
Az éves szinten közel 18 és félmillió ember által használt, idén 146 éves Nyugati pályaudvar műszaki állapota és műemléki értékének megóvása, valamint a vasúti forgalomban való kiemelt szerepe miatt halaszthatatlan volt az épületegyüttes tetőszerkezeti rekonstrukciójának megkezdése 2020 tavaszán. A MÁV állomásfejlesztési projektjének egyik kiemelt részeként a Magyar Építő végezte el az utascsarnok teljes lezárásával a tetőszerkezet felújítását. A tetőszakasz felújítása a Márványcsarnok, a várhatóan jövőre megnyíló nemzetközi váró, továbbá a volt ABC, valamint a Ceglédi folyosó fölött is megtörtént. A Nyugati tér felőli irodaszárny és a kapcsolódó előtető tetőszerkezeteinek teljes felújítását is elvégezték.
Ősszel látványos előrelépés várható a pályaudvaron: elbontják a Teréz körúti homlokzata előtti, a gyalogos forgalmat akadályozó védőtetőt. Ezzel a jelentős építészeti és műszaki emléket képviselő, országos műemléki védettséget élvező épület ikonikus része válik újra zavartalanul láthatóvá. A homlokzaton, az észak-nyugati (metró felőli) tornyon a munkákat tavaly ősz óta az ÉPKAR végzi, a tervek szerint június végéig; míg a dél-keleti (gyorsétterem felőli) tornyon a MÁV FKG szakemberei fognak dolgozni várhatóan novemberig.
A pályaudvar 10-13. vágányai alatt húzódó keresztaluljáró, várhatóan nyáron induló felújítása nyomán az elhasználódott álmennyezet világításának és burkolatainak teljes cseréje mellett fontos hangsúlyt kap az akadálymentesítés a meglévő, de évek óta nem használt peronfelvonó cseréjével. A munkák során az aluljáró álmennyezetét teljesen cserélni kell 1100 négyzetméternyi felületen, lámpatestekkel és új elektromos hálózattal. A falburkolatok kb. 500 négyzetméternyi felületen; valamint a teljes, kb. 900 négyzetméteres padlóburkolat cseréje is megtörténik. A használaton kívüli peronfelvonó helyére pedig új, 1000 kg teherbírású, acél tartószerkezetű, vandálbiztos kialakítású lift épül a tervek szerint, melynek építése szintén idén nyáron indulhat el várhatóan.
A biztonságtechnikai fejlesztések részekén új vagyonvédelmi videórendszer épül ki, mintegy 246 darab IP kamera felszerelésével a peronokon és a belsőtereken egyaránt. A pályaudvar biztonságosabbá tételéhez szükséges kamerarendszer kiépítése még idén megtörténik.
Tervek a közeljövőre
A pénztárcsarnok külső homlokzatának és belső terének, a rendőrségi átjárónak, továbbá a Nyugati téri irodarész külső homlokzatának felújítása is előkészítés alatt áll.
Korábbi munkálatok
A tetőszerkezet felújítása során a vágánycsarnok belső homlokzatát és a nyílászárókat felújították, a két hosszoldali kőlábazatot cserélték és korszerű belső világítást építettek ki. A kivitelezés tavaly ősszel befejeződött. A pályaudvaron diszpécserközpont épült ki, az utastájékoztatás modernizálása jegyében pedig új, hangos utastájékoztatás létesült, a vágányvégi utastájékoztató táblákat és az összesítő táblát cserélték, korszerűsítették és a Keleti pályaudvaréhoz hasonló két nagy LED táblát is telepítettek. Megújult a gyorsétterem teteje és mennyezete, megtörtént a homlokzati hat kisebb toronytető műemléki felújítása teljes tetőhéjazat-cserével, összesen mintegy 8200 négyzetméteren. A faszerkezeteket lecserélték, a fémszerkezeteket felújították, a rekonstrukción átesett tetőszakaszok csapadékvíz-elvezető rendszere is részlegesen új lett. A tetőfedésnek köszönhetően már a nagyobb esőzésekkor sem tapasztalható beázás. A pályaudvar Teréz körút felőli akadálymentes megközelítésére új rámpát alakítottak ki az örökségvédelmi hatósággal egyeztetettek szerint. A pályaudvar területén saját forrásból a csarnokban a vakok és gyengén látók számára vezető, úgynevezett taktilis sáv készült, aminek megtervezésében a Magyar Vakok- és Gyengénlátók Országos Szövetsége nyújtott segítséget. Megszépült a Márványcsarnok és a Ceglédi folyosó; az automaták pályaudvaron belüli elosztása is még utasbarátabb lett.