A tavaszi napsütés egyre többeket csábít a természetbe, legyen szó akár gyalog-, akár kerékpártúráról vagy családi kirándulásról. Több turisztikailag kiemelt régióban, mint a Bakony, a Balaton vagy a Dunakanyar, a tavasztól őszig időszakosan elérhető MÁV-START és Volánbusz kombinált termékek már eddig is igen népszerűek voltak. A Balaton24-ből 2022-ben 35 ezer fogyott. Áprilistól azonban már a Mátrában is barangolhatunk a kedvezményes 24 órás jeggyel, amely hétvégente egész évben, iskolaszünetekben pedig minden nap elérhető lesz. Ha pedig a Kékkör valamelyik szakaszát szeretnénk bejárni, április elejétől - a Magyar Természetjáró Szövetséggel (MTSZ) való együttműködés keretében - már elérhető a főbb IC-járatokon és a fővárosi ügyfélszolgálatokon a Kéktúra kiadvány. Ez a MÁV-START munkatársai által összeállított vasúti és buszos csatlakozásokat feltüntető térképet is tartalmazza. Ennek segítségével akár egy mátrai Kéktúra kirándulást is egyszerűbben megtervezhetünk.
A Mátra Magyarország egyik legkedveltebb turisztikai célpontja, Budapestről ráadásul egy nap alatt bejárható. Itt található hazánk legmagasabb pontja, az 1014 méteres Kékestető és a legmagasabban fekvő település, Mátraszentimre is. A térség rövidebb kirándulásoktól hosszabb túrákig, a sástói libegőzéstől és csónakázástól a mátraszentistváni síelésig, egy mátrafüredi sétától egy komolyabb gerinctúráig számos programlehetőséget kínál az év minden szakában.
A kedvező áru Mátra24 jeggyel 24 órán keresztül korlátlanul utazhatunk vonattal a Budapest-Keleti–Hatvan–Gyöngyös és a Hatvan–Pásztó–Nagybátony vonalszakaszokon és a Volánbusz Gyöngyösről és Pásztóról a hegységbe induló járatain. A vasúti szolgáltatás fejlesztésének köszönhetően ráadásul mostanra már a Mátra24 jeggyel utazók mindenkor modern motorvonattal közlekedhetnek Budapest és Gyöngyös között az óránként induló Mátra InterRégió vonatokon.
A 24 órán át érvényes jegy teljes áron 3900 forintba, 26 éven aluliaknak 2600 forintba kerül. A jegyet a MÁV-START értékesíti: jegypénztárai mellett a jegykiadó automatákban is elérhető, a MÁV applikációban pedig további 10%-os kedvezménnyel vásárolható meg.
A MÁV-Volán-csoport a belföldi turizmus támogatása érdekében az elmúlt években több integrált, szezonális jegyet vezetett be, elsőként három éve a Dunakanyar napijegyet, később a Bakony napijegyet, majd a Balaton körül érvényes 24 és 72 órás közös jegyeket. A Mátra24 szombati, vasárnapi és ünnepnapokra, valamint iskolaszüneti napokra egész évben megváltható lesz, nem csak a kiemelt turisztikai szezon ideje alatt. A kedvezményes 24 órás jegyek célja, hogy az utazóközönség fenntartható módon, a közösségi közlekedés igénybevételével tervezze meg szabadidős tevékenységeit. Így ráadásul a túra kiindulópontján a parkolóban hagyott autóhoz sem kell visszatérni, az útvonal tervezésében is nagyobb szabadságunk van.
Kéktúra vonattal
Nemcsak a családi kirándulóknak, de a kékúrázóknak is remek lehetőséget kínál a Mátra 24 jegy, hiszen a Kéktúra mátrai szakaszai Mátraverebélytől Galyatetőn és Kékestetőn át Sirokig vonattal és busszal könnyen megközelíthetők. Így a túra kiindulópontjának elérése, majd a célpontból a hazautazás egyetlen jegy megvásárlásával megoldható, nem kell minden alkalommal külön jegyváltással bajlódni, ráadásul a Mátra24 árban is kedvezőbb, mint a külön-külön jegyváltás. Nagyban megkönnyíti a túrázók életét, hogy nem kell a kezdőpontra visszatérni a túra végén, hiszen kényelmesen haza lehet utazni másik útvonalon, így autómentesen megszervezhető a túra.
Bizonyára sok természetjáró szívesen választaná a zöld közlekedést, ha könnyebb lenne a tervezés. Az MTSZ gondozásában elkészült Kéktúra kiadvány számos hasznos tudnivalót, élménybeszámolót, top 10 látnivalót tartalmaz. Az MTSZ-szel formálódó együttműködés keretében ezek a kiadványok idén tavasszal a legforgalmasabb belföldi IC-járatokon és ügyfélszolgálatokon lesznek díjmentesen elérhetők egy vasúti térképpel kiegészítve, ami az országos Kékkör vasúti és a főváros környékén buszos kapcsolódási pontjait is szemlélteti. Ezáltal segítünk átláthatóbbá tenni, hogy mely szakaszt hogyan és hol lehet megközelíteni közösségi közlekedéssel, hiszen a tapasztalatok azt mutatják, hogy sokakat a tervezés nehézsége riaszt el a fenntartható közlekedési módok használatától.
Az Országos Kékkör útvonala egyébként több mint 60 helyen érinti a vasútvonalakat, az Országos Kéktúrát is mintegy 30 ponton érhetjük el vasúton, és ezeket további számos helyszínen a Volánbusz járatai egészítenek ki. Több helyen a teljesítést igazoló Kéktúra-bélyegző is a vasútállomásokon található meg.
Az 1952-ben indult Kéktúra mozgalom kezdetei is erőteljesen kötődnek a vasutas túraegyesületekhez. A kultikus Másfélmillió lépés Magyarországon filmsorozat készítői is rendszeresen vasúton közelítették meg az Országos Kéktúra útvonalát. A vonatablakból már messziről gyönyörködtek a bebarangolandó dombok, hegyek, völgyek látképében, és szóba elegyedtek a helyi utasokkal. Bár mára ezen a területen is elterjedt az egyéni autóhasználat, a fenntartható turizmus napjainkban is elképzelhetetlen a legzöldebb távolsági közlekedés, a vasút nélkül.
A MÁV-START és a Magyar Természetjáró Szövetség együttműködése pedig remélhetőleg egyre szorosabbá válik. A 2022-es Kéktúrázás napján a MÁV-START örökbe fogadta a Bükkben a vonattal jól elérhető Szarvaskő-Bélapátfalva szakaszt, melyen kollégáink teltházas tematikus túrát vezettek. Idén októberben várhatóan egy újabb szakaszon kísérik munkatársaink a túrázókat. A vonattal útnak induló kirándulókat a már említett turisztikai régiókat érintő 24, illetve 72 órás jegyeken felül más menetdíjkedvezmények is várják: a Természetjáró (TEKA)-kártyások és a 26 év alatti fiatalok hétvégén, a diákok, a családosok vagy éppen a START Klub kártyák tulajdonosai minden nap jelentősen kedvezőbb áron közelíthetik meg úti céljukat. Az új, májustól elérhető vármegye- és országbérletek is jelentősen olcsóbbá teszik majd a turisztikai célú utazásokat, hiszen aki hétközben dolgozni, illetve iskolába vonattal vagy busszal jár, annak bérlete ezentúl nemcsak a munkahelyére vagy az oktatási intézménybe vezető útvonalon, hanem az adott megyében vagy akár az egész országban bárhová lehetővé teszi majd a vonattal és busszal történő utazást. Az is a tervek között szerepel, hogy a menetrendi információk elérhetővé váljanak az online túratérképek felületén. Mindezek mellett menetrendfejlesztésekkel, turisztikailag fontos új járatokkal, korábban megszüntetett megállók újranyitásával igyekszik a társaság a Kéktúra útvonalak vasúti megközelíthetőségét javítani. Hiszen a vonatablakból még a táj is zöldebb!