A CER Vezető Bizottság legutóbbi ülésére május 3-án került sor, amelyen a résztvevők megvitatták a szervezet működéséhez kapcsolódó aktuális témákat és az uniós vasútszakmai fejleményeket, valamint dr. Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója bejelentette a Strukturális Alapok Koalíció munkájának folytatását is.
Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közösségének (CER) Vezető Bizottsága (MC) jellemzően évente négyszer ülésezik, hogy megvitassák a szervezet aktuális ügyeit. A grémium feladata, hogy előkészítse a szervezet költségvetési beszámolóját és a következő évi költségvetést, valamint előkészíti a Közgyűlés üléseit és javaslatot tesz a fontosabb témákra vonatkozó szakpolitikai irányokra. A Vezető Bizottságban a MÁV vezérigazgatóján kívül részt vesznek jelenleg többek között a német DB, a francia SNCF, a lengyel PKP és az olasz FSI vezetői.
Az MC napirendjén szerepelt a CER vezérigazgatói koalíciók tevékenysége, amelyek a vasúti árufuvarozás, a személyszállítás és az infrastruktúra kiemelt témáival foglalkoznak. A pályaműködtetők vezérigazgatói koalíciója 2023-ban összeállította többek között a CER kereskedelmi feltételekről és ideiglenes kapacitáskorlátozásokról szóló állásfoglalásait, a továbbiakban pedig például a pályahasználati díjakkal és az ERTMS-sel fog foglalkozni. A személyszállítási vezérigazgatók koalíciójának legnagyobb eredménye a CER Jegyértékesítési ütemtervének összeállítása és utógondozása volt, amely célokat tűz ki a jegyvásárlás egyszerűsítésének megvalósítására. A koalíció napirendjén fog szerepelni a fenntartható turizmus is, melynek témavezetését a MÁV-START vállalta el. Alberto Mazzola elismerését fejezte ki a márciusban, az Európai Parlamentben bemutatott MÁV-esszével kapcsolatban, amellyel dr. Pafféri Zoltán vezérigazgató sikeresen felhívta az európai döntéshozók figyelmét a vasút turizmusban betöltött szerepére. Az árufuvarozási koalíció elsősorban digitális témákkal foglalkozott az utóbbi időben, mint például az ERTMS, a digitális kapacitásmenedzsment és a digitális automatikus vonatösszekapcsolás (DAC), valamint a kombinált fuvarozási irányelvről is állásfoglalást készített elő.
A Deutsche Bahn vezérigazgatója, dr. Richard Lutz figyelemfelkeltő prezentációt tartott a DB hálózatfelújítási tervéről, amelynek során 2030-ig mintegy 4200 kilométer hosszú vonalat újítanak fel és alakítanak át nagyteljesítményű vonallá. Az átfogó felújítást a hatékonyság szem előtt tartása érdekében úgy fogják tervezni, hogy nagyobb szakaszokat zárnak le és újítanak fel több hónap alatt, így a pálya egységes karbantartása révén a jövőben elkerülhető lesz a sok kisebb vágányzár. A nagyszabású kezdeményezés ismételten ráirányítja a figyelmet a vasutak közötti együttműködés szükségességére a vágányzárak tervezésekor, valamint arra, hogy az európai döntéshozóknak és hatóságoknak is foglalkozniuk kell a témával. Az ülésen tárgyalták az energiaárak közelmúltban tapasztalt növekedésének kérdéskörét is, amelyek alakulását a CER folyamatosan figyelemmel kíséri a tagok körében végzett adatgyűjtéssel. A lobbiszervezet a találkozón beszámolt a TEN-T rendelet felülvizsgálatával, valamint a menetrendtervezés átalakítását célzó TTR projektet és az ideiglenes kapacitáskorlátozásokat érintő, a vasúti kapacitáselosztásra vonatkozó bizottsági javaslattal kapcsolatos fejleményekről is. A résztvevők ezenkívül érintették többek között a multimodális digitális mobilitási szolgáltatásokról (MDMS) szóló rendeletet és a mozdonyvezetőkről szóló irányelv felülvizsgálatát is.
Az eseményen dr. Pafféri Zoltán bejelentette a Strukturális Alapok Koalíció újraindítását átalakított célokkal. A MÁV által vezetett csoport célja, hogy felmérje az uniós támogatások vasúti projektek során történő felhasználásának tapasztalatait. Az összegyűjtött adatokból állásfoglalás készül, amely az eddigi tapasztalatok alapján rávilágít majd a vasúti szektor igényeire a következő többéves pénzügyi keret (MFF) előkészítése során. A részt vevő vezetők és a CER üdvözölték a koalíció munkájának folytatását és nagy reményeket fűznek hozzá az infrastruktúra fejlesztéséhez szükséges források megszerzése érdekében.