Nagy Bence kisgyermekkora óta a vonatok rajongója, érettségi után ezért nem volt kérdés számára, hogy a MÁV-START mozdonyvezetőjeként folytassa pályáját. Emellett sportolóként is aktív volt, fiatalon szép sikereket ért el az atlétika területén. Felnőtt korára a versenybíráskodásban teljesedett ki, 22 évesen felkérést kapott, hogy a hazai rendezésű Atlétikai Világbajnokságon indítóbíróként dolgozhasson. Az új lehetőségről és a mozdonyvezetői szakma részleteiről kérdeztük kollégánkat.
Mesélj nekünk kicsit, hogyan kerültél kapcsolatba a vasúttal?
Emlékszem, hogy már gyerekként is az volt a délutáni és hétvégi program, hogy pályaudvarokon lógattunk a lábunkat és a vonatokat lestük a barátaimmal. Sokat jártunk abban az időben a Déli pályaudvarra és a balatoni megállókba. Azt hiszem, ekkor szerettem meg a 30-as vonalat, ami a mai napig közel áll a szívemhez. A dédnagyapám Tapolcán volt mozdonyvezető, még a gőzös korszakban.
Hogyan kerültél a MÁV-START csapatába?
Egy ismerősöm által sikerült közelebbről megismerkednem a mozdonyvezetői szakmával. Úgy gondolom, hogy általa egészen más szemszögből sikerült rálátnom a munkakörre, ekkor döntöttem el, hogy nekem ez lesz a hivatásom. 2020 júliusában felvételiztem és a tanfolyam szeptemberben el is indult. Hamar eltelt az a két hónap, hiszen több körös volt a felvételi.
Miből áll egy ilyen felvételi? Mennyire volt könnyű vagy éppen nehéz?
Teszteket kellett kitöltenem, amelyekben voltak szövegértési, matematikai és fizikai feladatok is. Ezt követően egy személyes beszélgetésen vettem részt, továbbá egy orvosi alkalmassági vizsgálaton is helyt kellett állnom. A szemészettől kezdve, az ortopédián át egészen a pszichológiai alkalmasságiig, több mindent vizsgáltak teljeskörűen. Visszagondolva, talán a pszichológia volt a legnehezebb számomra.
Miből állt a képzés?
A tanfolyam első része az általános szakmai ismeretek modullal kezdődött, ezt követte az infrastruktúra. Kicsivel több, mint fél évvel később megkezdtük a kategória modult, ami azt jelenti, hogy a villanymozdonyokat részletesebben tanulmányoztuk. Ezután a típusismeretekkel folytattuk. Fontos, hogy minden típus egy külön vizsga, a járműnek egyedi sajátosságai miatt. Ezt követően mehettünk felügyelet alatt vezetni. Figyelnünk kellett a különböző esetekre, hogy majd miképpen kell megoldanunk, amikor már csak egyedül leszünk a vezetőálláson. Fontos, hogy 320 órát kell leutazni, mielőtt forgalmi vizsgára mehetünk.
Nehezítette a covid a képzéseket akkoriban?
Nem a legszerencsésebb időszakban kezdtem a szakmát, hiszen közel 2 évig tartott a képzésem – sajnos közbeszólt a pandémia. A tanulás mentetét is nehezítette a távolságtartás: akárhogy is nézzük, ez egy műszaki munkakör, nem lehet csak online megtanulni! A forgalmi része még csak-csak ment az asztal fölött, de a gyakorlati példákat, vagy a mozdony felépítését egy pdf-ből nehéz átlátni, megérteni. 4-5 hónapig csak online tudtunk készülni, de szerencsére tavasszal már több lehetőségünk volt a járműveket élőben tanulmányozni.
Mi az, ami a legjobban tetszett?
Miután a pandémia csillapodott, egyre több gyakorlatra tudtunk menni, aminek nagyon örültem. Sokat utaztunk és olyan helyekre sikerült eljutnunk, ahová nem mindenki számára nyitott a bejárás. Emlékszem, hogy nagyon tetszett a ferencvárosi gurítódomb, majd később felmentünk a toronyba is, ahonnan láttuk a gurítási folyamat irányítási részét. Sok olyan területre tudtam rálátni, amiről korábban nem is tudtam hogyan működik. Több munkakör sajátosságait sikerült megtapasztalni, ezáltal körvonalazódott bennem, hogy a vasút mennyire összetett. Nagyon tetszett, ahogy motiváltak bennünket, ugyanis aki előbb levizsgázott, jutalomútra mehetett különböző mozdonyvezetők mellé. Nyáron a jó időben igazán klassz a Balaton mentén haladni egy tapasztalt mozdonyvezető mellett.
Emlékszel az első vezetésre?
Igen, egy Z30-as zónázó vonat volt. Rettentően élveztem, mert az egyik kedvenc vasútvonalamon történt. Leírhatatlan érzés, amikor egy ekkora súlyú járművet irányít az ember.
Van valami, amin változtatnál így visszagondolva?
Összességében minden modult jónak gondolok. Azt hiszem, az kicsit könnyítene az oktatáson, ha az elméleti rész után egyből a gyakorlatban látnák a tanulók az adott témakört. Saját magam részéről –ahogy megtanultam valamit elméletben – igyekeztem alkalmat találni arra, hogy a gyakorlatban is megértsem ugyanazt a folyamatot.
Hogy érzed magad a vasutas közösségben? Hamar elfogadtak a munkatársak?
Én úgy érzem, hogy igen, mindenkivel próbálom megtalálni a közös hangot. Nagyon sokat köszönhetek az oktatóimnak is, mert mind szakmailag, mind emberileg nagyon sokat tudtam tőlük tanulni! Jól érzem magam itt, kicsit olyan mint egy második család!
Mit jelent számodra a mozdonyvezetői szakma? Van kedvenc járműtípusod?
Először is hivatásérzetet ad, mindazon túl pedig egy felelősségteljes munkakört jelent. Tisztelni kell a járművet, és igyekezni kell az esetleges hibákat kiküszöbölni. Kedvenc jármű? Amire megvan a vizsgám! (nevet) Minden mozdonyt kedvelek a régitől a modernig, de a Taurus a kedvencem.
Úgy tudom, hogy közel áll hozzád az atlétika. Mesélnél róla kicsit bővebben?
Igen, így van! 11 éves korom óta atletizáltam versenyszerűen, 2016 óta pedig versenybíráskodom is, a versenyszerű sport sajnos már nem fér bele az időmbe, viszont hobbi szinten a mai napig űzöm. Most pedig az a megtiszteltetés ért, hogy részt vehetek versenybíróként a 2023-as hazai rendezésű Atlétikai Világbajnokságon, mint indítóbíró.
Gratulálunk! Ez egy nagyszerű lehetőség! Hogy tudod a munkát és a hétvégi versenyeket összeegyeztetni?
Köszönöm! Az atlétika versenyek javarészt késő tavasztól kora őszig tartanak, így összeségében 4-5 hónapról beszélünk. Próbálom megtalálni az aranyközéputat a két munka között, és az esetek többségében ez sikerül is, mert szerencsére rugalmasak és segítőkészek az itteni kollegák!
Mik a jövőbeli terveid?
A versenybíráskodást folytatni szeretném még jó sokáig, mellette pedig a fotózás világában is jobban elmerülnék. További terveim között szerepel még a közlekedésmérnöki szak elvégzése is.
Köszönöm szépen a beszélgetést! Sok sikert kívánunk a mindkét pályádhoz!