Az Érj haza biztonságban! című balesetmegelőzési kampány részeként a 2022. évhez hasonlóan idén is a Kommunikációs Igazgatóság (KIG) szervezte és bonyolította a vasútbiztonsági kitelepüléseket, amelyeket a Biztonsági Főigazgatóság területileg illetékes munkatársai is segítettek. A kollégák közösen a vidéki helyszíneken próbálták felhívni az érdeklődők és a közlekedők figyelmét a szabályok betartására a vasúti átjárók esetében. Fuchs Adrienn és Tóth Dezső kollégánk ebben az évben is balatoni vasútvonalak mentén található helyszíneket kerestek fel. Őket kérdeztük a tapasztalataikról.
Idén is aktívak voltatok a közlekedésbiztonsági kitelepüléseken. Mi a rendezvények célja?
A tavalyi év egy tragikus vasúti átjárós balesettel indult, és az első negyedévben az esetek száma drámai emelkedést mutatott. Ezért indította el a MÁV 2022 áprilisában Érj haza biztonságban! elnevezéssel országos balesetmegelőző kampányát, amelynek részeként a nyári szünidő alatt vasútbiztonsági kitelepüléseket szerveztünk a Balaton környékére. Ezeknek a kitelepüléseknek az elsődleges célja az oktatás, a kérdések részletes átbeszélésével a gyermekek – és persze felnőttek – tanítása és figyelmük felhívása a szabálykövető közlekedésre. Tavaly nyáron sikeresek voltak a kitelepüléseink, ezért ezt a jó hagyományt idén is folytattuk a kampány keretében.
Milyen helyszíneket kerestetek fel?
A Siófoki Nagystrandon kezdtük az idényt, majd Balatonszemes után a zánkai Erzsébet tábor következett, ahol épp a MÁV-VOLÁN-csoport munkatársainak gyermekei üdültek. Az idei program Balatonlellén augusztus 10-én zárult.
Hogyan zajlott egy rendezvény, milyen formában oktattátok az érdeklődőket?
A kitelepülések helyszínén meglehetősen feltűnő a MÁV sátra, amelynek oldalain hatalmas fénysorompó látható, ez az Érj haza biztonságban! kampány logója. Játékra invitáljuk az arra sétáló családokat, gyerekeket. A szerencsekerék megpörgetésével kapnak egy vasútbiztonsági témájú kérdést, amelyet meg kell válaszolniuk. Ezt játékos formában tesszük, nem amolyan „feleltetés jelleggel”, hiszen a célunk épp a tanítás, ezért hosszan beszélgetünk az adott témáról, egészen addig, amíg mindenki meg nem érti a legfontosabb szabályokat. A kitelepüléseken a Biztonsági Főigazgatóság területileg illetékes munkatársai is segítik a munkánkat.
Milyenek voltak a tapasztalatok például azon a helyszínen, ahol útátjáró közvetlen közelében volt a kitelepülés?
Egészen elképesztő, hogy milyen sok gyalogos megy át a síneken a tilos jelzés ellenére, az autósok pedig anélkül hajtanak be az átjáróba, hogy meggyőződnének arról, hogy át is tudnak haladni rajta! Amikor látjuk, hogy az utolsó pillanatban elindul egy gyalogos az átjáróban, nem merjük őket hangosan figyelmeztetni, mert attól félünk, hogy pont azért fogja elütni az érkező vonat, mert megtorpan, esetleg hátrafordul. Ezekben az esetekben szó szerint másodpercek alatt történik minden, és mi lefagyva szemléljük tehetetlenül az eseményeket. Persze ilyenkor mindig utánuk megyünk, és próbáljuk velük megértetni ennek veszélyeit, de általában az „érdekes módon még mindig élek”, vagy valami nagyon hasonló mondat a válasz.
Hogyan készültetek egy-egy rendezvényre, milyen előkészületi munkával jár a leutazás?
Vasúti átjárókba, vagy az adott település frekventált helyszínére tervezzük a kitelepüléseket, hiszen a célunk az, hogy minél több járókelőt megszólítsunk. A helyszínek tekintetében – figyelembe véve a program célját – az önkormányzatok nagyon együttműködők, segítenek bennünket. Egy 3x3 méteres sátrat és rengeteg marketing eszközt szállítunk ilyenkor, ezért az elsődleges kérdés mindig az, hogy van-e a tervezett időpontra megfelelő méretű autó. Bepakolás, korán reggel indulás, a helyszínen sátorállítás, kipakolás. Általában négy-öt órát töltünk egy-egy helyszínen. Amikor vége a kitelepülésnek, akkor sátorbontás, bepakolás, majd a székházban újra kipakolás.
Mely korosztály a leginkább fogékony az ilyen jellegű figyelemfelhívásra?
Szinte mindenki nyitottan közeledik a témához. A gyerekek kíváncsiságból – felcsigázva a kilátásba helyezett ajándéktól –, a felnőttek pedig sokszor saját magukat is tesztelve pörgetik meg a szerencsekereket. Mindig akad olyan kérdés, amire tapasztalt autóvezetők sem tudnak válaszolni, pedig ezek alapszabályok, amelyeket mindenkinek ismernie kellene. Meglepően sok gyerek tudja a helyes válaszokat, és meglepően sok felnőtt bukik el a kérdéseken.
Talán a kérdés is tartalmazza a választ, de véleményetek szerint a családi érintettség révén a csoport munkavállalóinak a gyermekei nagyobb érdeklődést mutattak a téma iránt, vagyis komolyabban veszik a biztonságos közlekedést?
Az Erzsébet táborban a vasutasok gyermekei sokkal pontosabban oldották meg a feladatokat, szinte mindig helyes válaszokat adtak. Ismerik, értik és tisztelik a szabályokat, sőt, számtalanszor vasúti szakszavakat is használtak válaszadáskor.
Mi volt a legfontosabb tanulság számotokra ezeken a rendezvényeken?
Tapasztalataink szerint a naponta közlekedő felnőtt lakosság nagy része nincs tisztában az alapvető közlekedési szabályokkal. Jó érzés azonban, hogy nagyon sokan azért tudják már ezeket a szabályokat, mert megálltak néhány percre beszélgetni a MÁV munkatársaival.