Tovább folytatódik a Debrecen és Füzesabony közötti vasútvonal felújítása a kormány döntésének értelmében. A 108-as vonalon az Észak-Nyugati Gazdasági Övezethez kapcsolódóan Debrecen nagyállomás és Macs megálló-rakodóhely között a vasúti infrastruktúra felújítása 2020 júliusában kezdődött el, és a legutolsó forgalomba helyezést 2023. június 4-én tartották.
Debrecen és Tócóvölgy vasútállomások között második vágány épült, Tócóvölgy állomáson új távközlési, biztosítóberendezési, térvilágítási berendezések, új vágányok, nagysugarú kitérőkapcsolatok és magasperon is létesült. A régi nyomvonalon új megállóhely épült Kismacs néven, ahol sk+55-ös magasperon is az utasok rendelkezésére áll, emellett korszerű utastájékoztató rendszer lett kialakítva. Szintén a régi nyomvonalon átépült még Macs állomás is (korábbi neve: Macs megálló-rakodóhely).
Az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet közvetlen környezetében jött létre Macs Ipari Park vasútállomás – ez már az új nyomvonalon –, amely teljesen zöldmezős beruházás a gazdasági övezet jobb megközelítése érdekében. A területen megépült az új felvételi épület, új peron, amely egyszerre szolgálja ki a vonatokat és a buszokat, továbbá burkolt rakterület is épült, burkolt vágányokkal. A terület megvilágítása korszerű, energiatakarékos lámpákkal történik.
A felvételi épületben lettek kialakítva a Központi Forgalomirányító Rendszer (KÖFI) mellett a technológiai helyiségek is. A 108-as vonalon Tócóvölgy és Macs állomásokon D55-ös biztosítóberendezés épült, amely elektronikusan felülvezérelt. Macs Ipari Park viszont D70-es biztosítóberendezésről vezérelhető. A D70-es tolató vágányutas biztosítóberendezés is megjeleníthető a D55 berendezés monitorképén.
A második ütemben – amit a kormány legutóbb jóváhagyott – átépül a vasúti pálya Macs állomás és Balmazújváros között, az engedélyezett sebesség 100 km/h-ra, a tengelyterhelés pedig 225 kN-ra emelkedik. Balmazújváros vasútállomáson új magasperonok és P+R parkolók létesülnek, valamint a távközlési- és biztosítóberendezés is korszerűbb lesz az érintett szakaszon. Balmazújvárosban új üzemi épület kialakítása, továbbá az felvételi épület technológiai helyiségének felújítása is a projekt részét képezi. A beruházások révén a 108-as vonal itteni szakaszán a biztosítóberendezés a KÖFI részeként fog működni.
A debreceni hivatásforgalom erősítése érdekében Debrecen és Balmazújváros között több mint 26 kilométer hosszan épül ki a felsővezeték.
A beruházás első ütemében új forgalomirányító központ épült Macs Ipari Park állomáson, amely most a második ütemben kiegészül Balmazújváros állomással, továbbá Hortobágy és Hajdúböszörmény felé kitekintő irányokkal. Ugyancsak megépülhet a második ütemben Debrecen Fatér kisállomás a teherforgalom zökkenőmentesebb lebonyolítása érdekében. Debrecen Fatér négyvágányos, villamosított állomás lesz, ezek igénybe vétele révén a Budapest és Balmazújváros felől érkező tehervonatoknak nem kell Debrecen teherpályaudvarig közlekedniük, az irányváltásra itt lesz lehetőség. Továbbá új megállóhely épül Debrecen, Derék utcánál, és a Debrecen, Nyugati Ipari Parknál.
További fejlesztés Debrecent érintően a Déli Ipari Park infrastruktúra fejlesztése lesz, ahol átépül a 106-os Debrecen-Nagykereki vasútvonal szakasza is. Megvalósíthatósági tanulmány már készült, amelyben új nyomvonalon szerepel a 106-os, emellett egy vasúti terminálnak is helyet biztosítanak.
A Vezérigazgatóságon és a Debreceni Területi Igazgatóságon dolgozók hatékony és lelkiismeretes munkájának köszönhetően sikeres együttműködéssel és elégedettséggel zárult az I. ütem és mindenki nagy várakozásokkal tekint a második ütemre.