Megindult a villamos vontatás augusztus 28-án Püspökladány és Biharkeresztes között, emellett a beruházás részeként megújult a vasúti pálya és a biztosítóberendezés is. Az utasok korszerűsített állomásokat vehetnek igénybe. Hetényi Tibor pályavasúti szakértő az üzemeltetői érdekeket képviselte ebben a beruházásban.
Mióta dolgozik a vasútnál?
A munkámat 2012-ben kezdtem a MÁV-nál mérnök gyakornokként, majd Püspökladányban a Pályafenntartási Szakaszon folytattam, mint szakaszmérnökség vezető. Később a MÁV Területi Igazgatóság Debrecen, Pályalétesítményi Osztályán alépítményi szakértőként kaptam feladatokat. Település- illetve vasúti szakmérnöki specializálóval építőmérnökként, majd 2022-ben mérnök-közgazdászként végeztem. Szüleim és nagyszüleim révén már a kisgyermekkoromat is meghatározta a vasút szeretete.
A debreceni igazgatóságon jelentős beruházások zajlottak és zajlanak jelenleg is. Melyekben vett, illetve vesz részt?
Az átépítések üzemeltetői koordinálására Igazgatósági szinten 2017-ben kaptam megbízást. A Pályavasúti Területi Igazgatóság Debrecen dolgozójaként feladataim között szerepel a területünket érintő vasúti fejlesztések üzemeltető oldali érdekképviselete, koordinálása. Elsőként a Püspökladány–Ebes vasútfelújítási projekttel foglalkoztam. Ezen felül előkészítési, tervezési és a garanciális munkákban vettem részt. Mindezek közül kiemelném a Szajol–Püspökladány garanciális munkát, az Ebes és Debrecen közötti pálya- és felsővezeték átépítési projektet, továbbá a Debrecen és Macs vasútállomások közötti fejlesztést, ami a második ütemmel már tovább is folytatódik egészen Balmazújvárosig. Az intermodális csomópontok tervezésében történő közreműködést is megemlítem, mint kihívást jelentő feladatot. Végül, de nem utolsó sorban, a Püspökladány–Biharkeresztes országhatár fejlesztési projektet emelném ki. A területünket számos vasúti beruházás érinti/érintette, ami – a vezérigazgatóságon és a területi igazgatóságon dolgozók lelkiismeretes és kiváló szakmai munkájának hála – a megrendelővel, mérnökszervezettel, vállalkozóval együttműködve fenntarthatóbb vasúti infrastruktúrát eredményez.
Az augusztus 28-án átadott villamosított vonal Püspökladány és Biharkeresztes között valóban fontos lépés a modernizációban. Nemcsak, hogy a környezetet jobban kímélő közlekedésre adódott lehetőség, de a szűk keresztmetszeteket is sikerült kiváltani ezen a szakaszon.
Először is szeretném megemlíteni, hogy a MÁV beruházásában már 2012-ben elkezdődött a vasúti pálya átépítése, ami 2018-ig tartott. Ekkor Berettyóújfalu vasútállomástól Biharkeresztes országhatárig tartott a rekonstrukció. Biharkeresztes vasútállomás átmenő fővágányának átépítésére 2014-ban adódott lehetőség. Minősített, használt 54-es rendszerű sínek épültek LM-jelű aljakra, GEO-s leerősítéssel, így az engedélyezett sebesség 100 km/órára emelkedett, kivéve a Biharkeresztes-országhatár szakaszon, ahol maradt nyolcvan. Püspökladány vasútállomástól Berettyóújfalu vasútállomásig azonban a 48-as rendszerű, hézagnélküli, faaljas felépítmény megmaradt, amely jelentős korlátozásokat vont maga után. Így értünk el 2020 nyaráig, amikor is az Építési és Közlekedési Minisztérium (akkor még NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.) a nagyon várt vonal fejlesztésére szerződést kötött az SR 2019 Konzorciummal, így 2020. októberében a vágányzár megkezdődött. A vágányzár kezdetével tovább folytatódott a megújulás a vonalon. A beruházás célja a még nem átépített vonalszakaszon a kiépítési pályasebesség visszaállítása (100 km/óra) és a 225 kN tengelyterhelés biztosítása, új távközlési, biztosítóberendezési és erősáramú berendezések telepítésével. A vasútállomásokon új, széles, akadálymentes, sk+55 centiméter magas peron létesült. A peronokon esőbeállók épültek, peronbútorokkal. Az állomásokon emellett korszerű, energiatakarékos térvilágítás szolgálja az utazóközönséget. A projektnek sajnos a vasútállomások mellékvágányainak átépítése nem volt része (Sáp, Berettyóújfalu és Biharkeresztes).
Hogyan újult meg a biztosítóberendezés?
Püspökladány és Biharkeresztes között ELEKTRA 2 típusú állomási biztosítóberendezés és tengelyszámlálós nyíltvonali utolérés- és ellenmenet kizáró berendezés épült. Püspökladány állomáson létesült a Központi forgalomirányítás, KÖFI központ, ahonnan egészen Biharkeresztesig lehet irányítani a vasútvonal forgalmát. Biharkeresztes vasútállomás, mint határállomás megmaradt helyi kezelésű felülettel. A biztosítóberendezés mellett új távközlési, az állomásokon vizuális és hangos utastájékoztatási berendezések épültek. A projekt részeként 450 MHz rádiókörzet is létesül. Az eddigiek is jelentős fejlesztések voltak az üzemeltető életében, viszont a villamosítási, alállomási építési munkálatok teszik fel a pontot az „i”-re.
Mit érdemes tudni a villamosításról?
A villamosítás több mint 54 kilométer hosszúságban valósult meg. A Püspökladány–Biharkeresztes országhatár vasútvonalon a kiépített 25 kV, 50 Hz-es vontatási energiaellátó rendszer műszaki felülvizsgálatát követően történelmi jelentőségű idő jött el, amikor is a villamos vontatáshoz szükséges feltételek felülvizsgálata megtörtént és 2023. augusztus 28-án éjféltől a villamos vontatás felvétele engedélyezve lett. A betáplálás Berettyóújfalu vontatási állomásról történik, az új villamos alállomással együtt mintegy négy kilométer kitápláló vezeték épült. A felsővezeték és az oszloptranszformátorok 30 napos próbaüzeme is megkezdődött. A felsővezeték kiépítésével együtt lehetőség adódott a váltók fűtésére is, és a projekt részeként új üzemi épület létesült Mezőpeterd és Berettyóújfalu állomásokon. Berettyóújfaluban kapott helyet az új felsővezeték karbantartó telep is. Báránd, Sáp, Biharkeresztes vasútállomásokon a meglévő felvételi épületekben kaptak új helyet a technológiai helyiségek. Bárándon emellett megújult a váróterem és szociális helyiség is helyet kapott.
Üzemeltetőként milyen szerepet kaptak a projektben?
A munkatársaimmal együtt a projektet folyamatosan figyelemmel kísérve, szakfelügyelet adásával, a kész létesítmények vizsgálatával, forgalomba helyezési eljárásokkal támogattuk a megrendelő, a mérnök és a vállalkozó munkáját azért, hogy a legjobb műszaki tartalommal valósuljon meg ez a beruházás.