A napokban új helyfoglalási funkcióval az úgynevezett paraméterezett helyfoglalással bővült a MÁV app, hazánk egyik legnépszerűbb közlekedési alkalmazása. Erről az újdonságról, a MÁV app működtetéséről, a célokról, további tervekről kérdeztük Garamvölgyi Erzsébetet az Információs és Technológiai Szolgáltatások Üzletág Projektiroda vezetőjét.
Mióta dolgozik a MÁV-VOLÁN-csoportnál, ezen belül a MÁV Szolgáltató Központnál?
A szakmai pályafutásom kezdetétől dolgozom informatikai területen a MÁV-VOLÁN-csoportnál. Jelenlegi feladataim jelentős részét a jegyértékesítési rendszerrel kapcsolatos projektvezetői teendők teszik ki, emellett a MÁV Szolgáltató Központ Projektiroda szervezetét vezetem.
A napokban új helyfoglalási funkcióval bővült az öt éves MÁV app. Mit tud ez az új rendszer, miben jelent ez újdonságot és előnyt az utasoknak?
A MÁV app alkalmazás születése óta – amikor a már meglévő menetrendi kereső funkció jegyértékesítési lehetőséggel bővült – biztosítja az utasok számára a helyjegyek megvásárlását. Annak ellenére, hogy a mobilalkalmazás megvalósításakor az úgynevezett gyorsvásárlások kiszolgálása volt a cél – vagyis, hogy az utasok akár már a vasútállomásra utazva is meg tudják vásárolni a jegyeiket –, folyamatos volt az igény arra, hogy ne csak a rendszer által automatikusan kiosztott helyjegyek kiadására legyen lehetőség. A valid, sokszor facebook kommentekben, illetve az informatikai üzemeltetésben érkező bejelentésekben is egyértelműen kirajzolódott az a kérés, hogy biztosítsunk lehetőséget a kiválasztott hely paraméterezésére. Vagyis az utas már a jegyvásárláskor el akarta dönteni, hogy a folyosó mellett, vagy az ablak mellé szeretné a helyjegyét megváltani. Az új helyfoglalási funkció ezt az igényt, az úgynevezett paraméterezett helyfoglalás igényét elégíti ki.
Mennyiben különbözik a paraméterezett helyfoglalás az ELVIRA-n fellelhető grafikus helyfoglalástól?
A paraméterezett helyfoglalás ez év tavaszáig, a grafikus helyfoglalás megvalósításáig csak az ELVIRA-n volt elérhető. Amiatt, hogy az internetes jegyértékesítésben már nem csak a gyorsvásárlási igények kiszolgálása, hanem a hosszabb tervezést igénylő utazások támogatására is készültünk, az automatikus helykiosztás, helybiztosítás mellett itt volt és van lehetőség a célzott helyfoglalásra is. Arra például, hogy a családtagjaink mellé üljünk. Ahogy az utasok a MÁV app-ban a paraméterezett helyfoglalást keresték, igény mutatkozott arra is, hogy a helyjegyeiket a vasúti kocsik úgynevezett kocsiképén választhassák ki. Ez a megoldás nagyon hasonló ahhoz, amikor mozi vagy színházjegyet vásárolunk, csak itt azt dönthetjük el, hogy a vonat mely kocsijában és pontosan hol szeretnénk helyet foglalni. Tavasszal, az ország- és vármegyebérlet bevezetését követően kezdődött meg próbaüzemben a grafikus helyfoglalási funkció fokozatos kiterjesztése, amelynek eredményeként már több viszonylaton megkezdődött a moziszerű helyjegyvásárlás.
A balatoni, soproni és szombathelyi járatokon kívül tervezik más vonatokra kiterjeszteni a grafikus helyfoglalást?
Az elkészült fejlesztés lehetővé teszi, hogy informatikai beavatkozás nélkül, a MÁV-START munkatársai az utasigényeknek megfelelően bármikor beállíthassák, elérhetővé tegyék ennek a funkciónak használatát. Az ehhez szükséges kocsiképek elkészítése jelenleg zajlik, és a távlati tervek között szerepel, hogy ezt kiterjesztjük a nemzetközi járatokra is. A folyamatos kiterjesztésnél a járművek rendelkezésre állását is figyelembe kell venni, mert fontos, hogy az utas valóban olyan helyen kapjon, amilyet kért, fizikailag is az a kocsi legyen a vonatban, amelynek a rajzán választott. A grafikus helyfoglalás függ az üzleti döntésektől is, mivel a rendszer lehetőséget biztosít arra, hogy a vonat telítettsége esetén már ne legyen a funkció elérhető, azaz a vasúti kocsik optimális kihasználása érdekében a rendszer „elveszi” a funkciót az utasoktól.
Milyen arányú jelenleg az internetes jegyvásárlás, és mennyi bevételt hoz, hozott ez a vasúttársaságnak?
Az internetes jegyvásárlás, amely az ELVIRA forgalmát jelenti, az összes jegyértékesítési árbevétel 13-21 százalékát képezi. Az elmúlt egy évben ez az árbevétel meghaladta a 14 milliárd forintot.
Mennyire népszerű az applikáció az utasok körében?
A MÁV app a JÉ rendszernek a pénztár és fedélzeti jegyértékesítés mellett a harmadikként bevezetett kliense, amelynek jelentős a rendszeres felhasználói köre. Ezt a felhasználói kört azok az utasok jelentik, akiknek fontos, hogy kényelmesen, tárolt bankkártyával, a részükre elérhető kedvezmények felhasználásával, és az online értékesítéshez kapcsolódó kedvezményt érvényesítve vásárolják meg jegyüket, ország- vagy vármegyebérletüket, esetleg helyi közlekedésre érvényes bérletüket. A JÉ rendszer MÁV app és internetes felhasználóinak száma meghaladta az 1,9 milliót és ezen utasok közül mintegy félmillió két héten belül kétszer is vásárol. Az ügyfélszám növekedésében nagyot lendített, hogy a meglévő díjtermékek mellett ezen a csatornán is elérhető az ország- és vármegyebérlet, amellyel sok, korábban papír alapú buszbérletet vásárló kezdte meg az applikáció használatát. Az így értékesített ország- és vármegyebérletek ellenőrzését a buszfedélzeti kliensek a bérletek elektronikus kontrolljával támogatják.
A kényelmes online vásárlás mellett milyen előnyöket rejt még a MÁV app, illetve az ELVIRA az utazók számára?
A jegy- és bérletvásárlás lehetősége mellett az applikáció és az ELVIRA, valamint a jegyértékesítési rendszer támogatása számos utastájékoztatási, valamint kényelmi funkciót tesz elérhetővé az utasoknak. Azon túl, hogy a vonatok tényleges késését is figyelembe véve a jegyek visszatérítését és visszaváltását egy gombnyomással is kezdeményezhetjük, az applikáció információt ad arról is, hogy egy vonat mely vágányra érkezik, illetve havaria esetén a felületen utastájékoztatási információk is segítik a tájékozódást. Emellett az évek alatt számos csemege is bekerült az alkalmazásba, ezek között sokan örömmel keresik a vontató mozdonyokra vonatkozó információkat is. Utóbbi elsősorban a KISS motorvonatok érkezésekor váltott ki jelentős érdeklődést. Személyes kedvencem – a grafikus helyfoglalás mellett, amit úttörő fejlesztésnek látok – az ELVIRÁ-n vásárolt jegyeknél a pdf formátumban történő továbbítás lehetősége, illetve a jegybemutatás a MÁV applikációban, amely két önálló önkiszolgáló csatorna közötti átjárhatóságot valósított meg, utasaink elvárására és örömére.
Milyen újdonságokra lehet számítani mostanában?
A MÁV app alkalmazás – a MÁV-START jegyértékesítési rendszerének mobil kliense – amely az eredeti tervektől eltérően nem csak a menetrendi tájékoztatást, hanem nemzetközi, helyi és térségi jegyek, bérletek értékesítését is végzi, megérett a technológiai megújításra. Ezen az üzleti területtel közösen dolgozunk. Az ország- és vármegyebérlet értékesítésekor 68 Volánbusz-pénztárban kezdődött meg a JÉ rendszer alapú értékesítés. Mostanra 110-re emelkedett az ilyen pénztárak száma, de itt további telepítéseken, az értékesítési helyek számának bővítésén dolgozunk. A jegyértékesítési rendszernek emellett feladata – a buszos menetrend beillesztését követően valamennyi értékesítési csatornán, ide értve az önkiszolgáló csatornákat is – a buszos és integrált jegyértékesítés megvalósítása.