A kerekasztal-beszélgetés résztvevői: dr. Barczi Veronika, a B-EV Mobil Kft. ügyvezetője, Németh Eszter, az Arval Kft. kereskedelmi igazgatója, Kruchina Vince, a Volánbusz vezérigazgatója, Patai Krisztina, a Waberer’s fenntarthatósági üzletágának igazgatója, Márgus Norbert, az ABB elektromos mobilitási üzletágáért felelős szakembere és Németh Ágnes, a Magyar Elektromobilitás Egyesület elnöke.
Megélt és közösségi e-mobilitás címmel rendezett kerekasztal-beszélgetést az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja alkalmából 2023. szeptember 7-én az ABB Kft. A rendezvényen a szakma és a felhasználók képviselői – köztük Kruchina Vince, a Volánbusz vezérigazgatója – vettek részt.
Az ABB a világ egyik vezető vállalata az ipari digitális technológiák területén. A társaság által szervezett sajtóbeszélgetésen Bredán Csaba, az ABB Magyarország energetikai üzletágának kereskedelmi igazgatója arra kereste a választ: mi az elektromobilitás? Trend, kihívás, lehetőség, eszköz a fenntarthatóságra, ipar, álom, tévedés vagy a megoldás?
A válaszokat a beszélgetés résztvevői igyekeztek megadni, akik közül többen évek óta elektromos járműveket használnak, így saját bőrükön is tapasztalják a nehézségeket és az előnyöket. Magyarországi viszonylatban mindannyiuk szerint az elektromos hálózati infrastruktúra helyzete, a nyilvános gyorstöltők alacsony száma és az elektromos járművek hatótávja kapcsán merül fel a legtöbb kérdés és aggodalom, ezért ragaszkodnak még sokan a hagyományos erőforrásokhoz, különösen, ha hosszabb útra indulnak.
Kruchina Vince, a Volánbusz vezérigazgatója elmondta: nagyvállalati környezetben a magasabb beruházási költségeket az elektromos járművek beszerzési ára mellett a töltő-infrastruktúra kiépítése okozza, de a Volánbusz esetében 15-20 éves használati időtartam mellett így is kedvezőbb eredmények adódnak, különösen, ha a töltési költségeket saját napelemparkkal csökkentik. A buszok elsősorban éjjel használják a kiépített töltő-infrastruktúrát, így a megtérülést gyorsíthatná, ha a társaság megnyitná a töltőállomásokat a villanyautósok felé, és a jövőben az is extra bevételt generálhat, ha a V2G technológia fejlődésével egy jelentős méretű autóbuszflotta akkukapacitása megjelenhet a szabályozási piacon.
Szó esett a hidrogénhajtás jövőjéről és a tisztán elektromos járművek új értékesítésben 2030-ra várható arányáról is. A hidrogénnel kapcsolatban a beszélgetés résztvevői felhívták a figyelmet arra, hogy a kezdeti beruházási költség még az akkumulátoros elektromos járműveknél is lényegesen magasabb, de mindannyian egyetértettek abban, hogy létezik olyan szegmens, ahol lehet jövője a technológiának. Kruchina Vince az elektromos flotta tervezett bővülésével kapcsolatban közölte: 2030-ra a Volánbusz járműveinek harmadát, 2035-40-re a felét szeretnék elektromosra cserélni.