Rangos állami elismerésben részesült a múlt héten Nagy Lajos a MÁV BLI (Beruházási Lebonyolító Igazgatóság Mérnöki és Műszaki Ellenőrzési Osztály, Műszaki Lebonyolító Iroda Debrecen) irodavezetője. A mérnök szakember még főiskolai tanulmányai előtt lépett be a MÁV-hoz, az általa vezetett iroda leginkább a debreceni területi igazgatóság beruházásait irányítja.
Közlekedésért Érdemérem kitűntetést vett át szeptember 21-én Lázár János építési és közlekedési minisztertől. Számított ilyen szintű elismerésre, vagy meglepetésként érte?
Mindenképpen meglepett a díj, már csak azért is, mert az átadást megelőző héten kaptam egy értesítést a minisztériumtól, hogy a következő csütörtökön jelenjek meg a Pesti Vigadó Dísztermében. Nagyon megtisztelő számomra a díj, büszke vagyok a kitűntetésre, de ugyanúgy büszke vagyok az általam vezetett iroda munkatársaira, akikkel együtt dolgozunk. A díjátadóra a feleségem és a két fiunk kísért el, aminek szintén nagyon örültem. Lázár János miniszter úr azt említette ünnepi köszöntőjében, hogy ha a közlekedésnek jól megy, akkor fejlődik az egész ország. Ezzel teljesen egyetértek.
Megosztana néhány gondolatot a pályafutásáról, illetve arról, hogyan lett vasutas és mióta dolgozik a MÁV-nál?
Nagyapám és édesapám is a vasútnál dolgozott, tulajdonképpen innen ered a szakma szeretete. Mondhatnám úgy is, hogy tudatosan készültem a pályára, hiszen a Kvassay Jenő Műszaki szakközépiskola után a KTMF-en, Győrben tanultam tovább, de már közvetlenül ezt megelőzően felvételes munkaviszonyom volt a MÁV-nál. A vasúttársasághoz 1978. július 16-án léptem be. A főiskola utáni első munkahelyem Záhonyban volt a pályafenntartási munkaterületen, majd 1986-ban kerültem a debreceni igazgatóságra pályás vonalbiztosként, tíz év múlva pedig beruházási osztályvezető helyettes lettem. Szakmai pályafutásom Záhonyban folytatódott, mivel 1998-ban európai uniós támogatásból öt beruházás kezdődött az átrakókörzetben, és ezek 2000-ben fejeződtek be. Ezt követően egészen 2010-ig ott dolgoztam, a Záhony körzetben valamennyi felújítás és beruházás hozzám tartozott. Emellett 2004-ben elvállaltam a Vecsés-Albertirsa vonal átépítésének a mérnöki munkáit és a beruházás irányítását, ugyanígy 2007-2008-ban Szajol állomás és a deltavágány átépítését is én vezényeltem le. Ekkoriban kerültek át a vasútépítési projektek a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-hez, ugyanakkor a Szajol-Mezőtúr-Gyoma vonal felújításakor a debreceni igazgatóságot kérték fel a mérnöki munkákra. Erre a beruházásra vagyok talán a leginkább büszke, hiszen a vonalat 2010-ben adták át, de a pálya még mindig alkalmas lenne a 160 kilométer/órás sebességre, amellett, hogy több millió euró költséget takarítottunk meg.
Mitől lett ennyire sikeres ez a beruházás?
Földműves technológiával építettük át a vonalat, valamennyi alépítményi és lokális hibát sikerült kijavítani. Mivel erős és stabil az alépítmény, nincs vagy nagyon kevés a sebességkorlátozás, és a pálya fenntartása is lényegesen olcsóbb. Nem beszélve az utazási komfortról.
Mostanában mely projektek tartoznak az Ön által vezetett irodához?
A területi igazgatóságon minden beruházást mi irányítunk, ide értve a karbantartási munkákat is. A nagyprojektek hiányát és a kihívást próbáltam kompenzálni, ezért a területi önkormányzatok vezetőivel kerestem a kapcsolatot. A fényeslitkei polgármester támogatásával szintén uniós támogatással – az RFH Zrt. megbízásából – a fényeslitkei ipari parkot a közbeszerzéstől a műszaki átadás-átvételig mi valósítottuk meg. A közelmúltban történt fejlesztések közül kiemelném a karcagi vasútállomás, Záhony állomás felvételi épületeinek a felújítását, a Kisköre és Tiszafüred közötti közúti-vasúti híd rekonstrukcióját, illetve Kisvárda állomás átépítését, biztosítva egyúttal a két városrész közötti biztonságos átjárást gyalogos-, és kerékpáros aluljárón keresztül. Záhony átrakókörzet felújítását 12,4 milliárd forinttal támogatja a magyar állam, az első ütemben Eperjeske Rendező vágányhálózata újult meg 4,5 milliárd forintért, és az általunk irányított beruházást idén szeptember 27-ére, határidő előtt sikerült befejezni. A Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének felújításán a mérnöki feladatokat mi látjuk el, és a beruházást az előzetesen meghatározott költségvetésen belül sikerül megvalósítanunk. A Nyugatiban a keresztaluljáró és a lift építésének a műszaki ellenőrzése is a mi feladatunk. Valamennyi szakmai siker mellett a leginkább arra a kollektívára vagyok büszke, akikkel dolgozom. Véleményem szerint minden siker alapja, hogy jó érzéssel menjünk a munkahelyünkre, és lehetőleg azzal foglalkozzon az ember, ami érdekli.
A családjában dolgozik valaki a vasútnál?
A feleségem orvos, a két fiunk mérnök, de nem vasúti területen dolgoznak. Testvérem azonban szintén a MÁV-VOLÁN-csoport munkavállalója.
Szabadidejében mivel foglalkozik szívesen?
Kedveljük a természetjárást, belföldön és külföldön egyaránt, időnként családostul elmegyünk egy wellness-szállodába pihenni. Szeretek kertészkedni és kikapcsol a házimunka, mint ahogy a főzés is. Kollégáimmal évente általában két alkalommal közös programot tartunk, ahol én főzök. Vasutasnapon igazgatósági területen mindig „felkért” szakácsként szerepelek.