Jelentős vasúti beruházások zajlanak nemzetközi szinten, ami leginkább arra irányul, hogy gyorsabb és kényelmesebb legyen a távolsági közlekedés. Ebben a számban is jellemzően ilyen beruházásokat gyűjtöttünk egy csokorba, így beszámolunk például a török vagy a kínai nagy sebességű projektről, az olasz vasút járműkorszerűsítési programjáról, illetve a szomszédunknál zajló új vasútvonal-építésről.
Kölcsönt nyújt az Európai Beruházási Bank a koperi vonal építéséhez
Az Európai Beruházási Bank Igazgatótanácsa a Divača–Koper közötti második vágány építéséhez 250 millió eurós kölcsönt hagyott jóvá, amely az 1,1 milliárdos projekt teljes költségének 21 százalékát fedezi. Idén július 14-én a vonal építését kivitelező állami cég, a 2TDK 203,8 millió eurós szerződést írt alá a Szlovén Vasutak vasútépítő leányvállalatából (SŽ–ŽGP), az elektromos hálózatok kiépítésével foglalkozó két szlovén Kolektor IGIN-ből, a GH Holding szlovén építőipari cégből, valamint az YM Construction építőipari cégből álló konzorciummal a munkálatok következő ütemére. A tervezett 37 kilométeres alagútrendszerből 24 kilométer fővonali és szervizalagút kiásása már megtörtént, hetente 350 méternyi alagút fúrását teljesítik. A projekt a tervek szerint 2025 végére fejeződik be, a próbajáratok pedig 2026 második felében indulnak. A Divača– Koper közötti második vágány létrehozásakor egy 27,1 kilométeres szakasz építése szükséges, amelyből 20,5 kilométer összesen 8 alagútban fut majd, valamint többek között két viaduktot és két hidat is magában foglal a pálya. A második vágány megépítésével a 14 millió tonnás maximális szállítási kapacitás 20,6 millió tonnára bővíthető 2030-ra, és naponta 212 vonat tud majd a vonalon közlekedni. A koperi kikötőben 2022-ben 23,2 millió tonna árut kezeltek, ami felülmúlta a várakozásokat.
Brit támogatás a dél-törökországi nagysebességű vasúthoz
Az Egyesült Királyság exporthitel-ügynöksége (UKEF) 781 millió eurót fordít a dél-törökországi új nagysebességű vasút finanszírozására. A hitelt azzal a feltétellel folyósítják, hogy brit cégektől szerezzék be az elektromos infrastruktúrát, a környezeti, társadalmi és irányítási tanácsadási szolgáltatásokat, valamint a felsővezetékeket és a mechanikus alkatrészeket. A projektben a Földközi-tenger partján fekvő Mersin, Adana és a tőlük keletebbre fekvő Gaziantep közötti vasútvonalat alakítják át villamosított nagysebességű vasútvonallá. A 286 kilométer hosszú, jelenleg dízelvonatokkal ellátott vonal felújítását követően a becslések szerint évente 157 ezer tonna szén-dioxid-kibocsátás takarítható meg. Mersin Törökország második legnagyobb konténerkikötője, így a nagysebességű vasút a modális váltáshoz is hozzájárulhat. A három, 1-2 milliós lakosú nagyváros erősen iparosodott, így az új vonal fontos összeköttetést is jelent. A vonatok 200 km/órás sebességgel száguldanak majd az új nagysebességű vonalon, így Mersin és Gaziantep között négy órásra csökken az eljutási idő. Az építkezés kivitelezője a Rönesans török cég lesz, a munkálatok pedig várhatóan több millió font értékű exportszerződési lehetőségeket jelentenek a brit infrastruktúra-, mérnöki és projektmenedzsment ágazatoknak.
A Škodától rendel éjszakai szerelvényeket a Trenitalia
A Trenitalia olasz vasútvállalat összesen 370 vasúti kocsi gyártására szóló megbízást adott a Škoda csoportnak. A Škoda az olasz Titagarh Firema vállalattal alkotott közös konzorciumot. Egyelőre hetven vasúti kocsit vesz meg biztosan a Trenitalia. A teljes flotta megrendelése esetén a beszerzés értéke 732 millió euró. Ez lesz a Škoda történetének egyik legnagyobb méretű beszerzése, azt viszont egyelőre nem lehet tudni, hogy a konzorciumon belül mekkora részesedése van a cseh cégnek. A projekt megvalósulásával a Milánó–Palermó–Szirakúza vonalon teljesen új gördülőállomány közlekedik majd. A hetven hálókocsi közül 44 Comfort, 22 DeLuxe és 4 Economy kategóriába tartozik. A szerződés értéke 138,6 millió euró. A DeLuxe kocsikat kényelmes, nagy méretű hálókkal szereli fel a Škoda, amelyek közül hat egyágyas, kettő pedig kétágyas. Mindegyik saját mosdóval és zuhanyzóval, légkondicionálóval, valamint audiovizuális rendszerrel rendelkezik. A szerelvényhez egy elektromos készülékekkel felszerelt kis konyha is tartozik. A Comfort osztályú kocsiban hét fülke található, mindegyikben négy fekvőhely és saját mosdó van. Ezenkívül az egységek között egy nagyobb tér is kialakításra kerül a mozgáskorlátozottak és kísérőik számára. Az Economy kategóriájú kocsiknak tágas lesz az utastere (2+1 ülőhelyes elrendezéssel), melyben az egyes szekciókat térelválasztó falakkal és karfákkal szerelik fel. A széles középső folyosó kényelmes utazást biztosít az utasok számára.
Új KISS villamos motorvonatokat rendel az ÖBB
Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) 35 új emeletes KISS motorvonatot rendelt a Stadlertől egy 2022 februárjában megkötött keretmegállapodás alapján. A most beszerzett járművek, melyek összértéke meghaladja a 600 millió eurót, szakaszosan állnak forgalomba 2026-tól. A szerződés értelmében a vasútijármű-gyártó cég 14 darab hat kocsiból álló szerelvényt szállít le távolsági, és 21 darab négykocsis KISS motorvonatot helyi közlekedésre. A négykocsis motorvonatokon mintegy 380 ülőhelyet kínálnak, míg a hatkocsis távolsági vonatok 480 ülőhellyel renelkeznek. A vonatok maximális sebessége 200 km/óra, és modern utastájékoztató rendszerrel lesznek felszerelve. Az ÖBB vezérigazgatója, Andreas Matthä elmondta, hogy a vállalat a távolsági szolgáltatásokra összpontosít, így most először modern, emeletes Railjet vonatokkal bővítik a meglévő flottát. Az ÖBB és a Stadler tavaly hárommilliárd eurós keretmegállapodást írt alá 186 emeletes motorvonat legyártására, melyből eddig 76 járművet hívtak le.
A kínai vonatok sebessége meghaladja a 450 km/órát
A kínai CR450-es nagy sebességű vonatok 453 km/órás sebességet értek el egy tesztelésen. Az ország délkeleti partján fekvő Fucsien tartomány Fucsou és Hsziamen városait összekötő vasúti szakaszon próbaüzemeket hajtottak végre, melyek során a vonatok 453 km/ órás sebességgel haladtak át a Meizhou öblöt átívelő hídon. Ezt követően 420 km/órás sebességet értek el egy alagútban, elhaladva egymás mellett. Jelenleg Kínában a leggyorsabb nagy sebességű vonatok 350 km/órás sebességgel közlekednek több vonalon, mint például a Peking–Sanghaj, a Peking–Tianjin, a Peking–Zhangjiakou és Csengdu-Csungking nagysebességű vonalakon. A próbaüzemek alatt összesen 57 kutatásfejlesztési tesztet végeztek az új CR450 EMU szerelvények stabilitásának ellenőrzésére. A teljesítményadatokat eltérő sebességeknél és különféle vasúti pálya környezetben mérték, például alagutakban, hidakon és kanyarokban.
Cikkünk a Nemzetközi Kapcsolatok Igazgatósága közreműködésével készült