A MÁV-VOLÁN-csoport a Kéktúrázás Napja alkalmából az idén három túraszakaszt is „örökbe fogadott”. A Magyar Természetjáró Szövetséggel (MTSZ) való együttműködés keretében kollégáink közösségi közlekedési tematikájú túrákat vezettek október 14-én. A résztvevőknek már a túratervezésnél is segítségükre voltak a közlekedési vállalatok, továbbá első kézből tájékozódhattak az igénybe vehető kedvezményekről is.
Az immár negyedik alkalommal megszervezett Kéktúrázás Napján országszerte közel négyezren népesítették be egyszerre az Országos Kékkör útvonalát. A rendezvényre a kört kitevő három Kéktúra – a legismertebb Országos Kéktúra, valamint a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúra és az Alföldi Kéktúra – útvonalát egy nap alatt bejárható szakaszokra bontotta az MTSZ, és minden szakaszon túravezetők kalauzolták végig a kirándulókat. Az esemény különlegessége, hogy a résztvevők mozgását az esemény honlapján valós időben lehetett követni: a GPS-jeladók révén a nap végére virtuálisan kirajzolták a teljes Országos Kékkör pontos útvonalát. A 143 csoport együtt összesen 2583 km-t tett meg.
Munkatársaink, Nagy Enikő, Frej József, Molnár Gergely, Kovács Gábor és Ács László, akik önkéntesen jelentkeztek túravezetőnek, összesen 95 fő és 3 kutya társaságában indultak útnak a nyárias időjárásban az ország három pontján. Az Országos Kéktúra egyik klasszikusának számító, 21 km-es Bánkút-Bélapátfalva szakaszra közel 50 túrázó jelentkezett. A meseszép Bükk-fennsíkon indultak neki a túrának, bebarangolhatták az évszázadok óta érintetlen bükki „Őserdőt”, barlangok és kaptatók érintése után jóleső fáradtsággal vonatozhattak haza az ország egyik legszebb, Eger-Szilvásvárad vasútvonalán. Az Alföldi Kéktúra 23 km-es Mezőtúr-Szarvas sík szakaszán 30 lelkes túrázót kalauzoltak munkatársaink, útközben egy drótkötél-komppal átkelve a Hármas-Körösön. A Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéken Nagykanizsa térségében a 25 km-es Palin-Borsfa útnak 15-en vágtak neki. A nyárias melegben a felnőtteknek is kihívást jelentő emelkedőkkel és lejtőkkel megtűzdelt csodálatos túraszakaszon a legkisebbek, két 10 éves gyermek is derekasan helyt állt.
A túravezetés és a látnivalók ismertetése mellett fontos célkitűzés volt a szemléletformálás is, a túraszakaszok közösségi közlekedéssel való megközelítésének népszerűsítése. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokakat a tervezés nehézsége riaszt el a fenntartható közlekedési módok használatától, ezért munkatársaink előzetesen az Országos Kéktúra minden szakaszához készítettek ajánlást vasúti és buszos megközelítéshez. A túra előtti hetekben pedig e-mail-en tehették fel kérdéseiket a résztvevők a közlekedési lehetőségekről a MÁV-START, valamint a Volánbusz illetékeseinek. Térképpel is készültek kollégáink, így bárki egyénileg is könnyebben tudja a kéktúrákat a vasútra, autóbuszra alapozni. Az Országos Kékkör útvonala ugyanis több mint 60 helyen érinti a vasútvonalakat, és az Országos Kéktúrát is mintegy 30 ponton érhetjük el vasúton, amelyet további számos helyszínen a Volánbusz járatai egészítenek ki.
A MÁV-START Zrt. és az MTSZ között tavaly tavasszal kezdődtek egyeztetések, melyek célja az Országos Kékkörön túrázók ösztönzése a közösségi közlekedés használatára. A 2022-es Kéktúrázás napján csatlakozott elsőként a MÁV-START az örökbe fogadókhoz, akkor a Bükkben a vonattal jól elérhető Szarvaskő-Bélapátfalva szakaszon vezettek teltházas tematikus túrát. A fenntartható turizmus előmozdítása érdekében egyre szorosabbra fűzött együttműködés keretében már több vasútállomásra került újonnan Kéktúra-bélyegző és köti be turistajelzés ezeket az országos turistaút-hálózatba.