A nagymúltú Utasellátó mára mind a hazai vasúti vendéglátás hagyományait, mind a 21. századi szolgáltatásokat korszerűen ötvözi. A szervezet jogelődje, az Utasellátó Nemzeti Vállalat 75 éve, 1948. november 24-én jött létre. Az első Magyarországon megrendezett Forma-1-es futam 350 ezer vendégének étkeztetését is biztosító vállalat napjainkban ismét reneszánszát éli. Több mint 400 kolléga munkáját dicséri a magas színvonalú vendéglátási szolgáltatás az étkező-, bisztró-, háló- vagy fekvőhelyes kocsival közlekedő vonatokon, továbbá a Keleti pályaudvaron található üzleti váróban, valamint az idén februárban megnyílt Batthyány téri falatozóban. A jeles évforduló alkalmából az Utasellátó elmúlt 75 évének legfontosabb állomásait elevenítjük fel.
Gasztroforradalom: az Utasellátó fénykora
Az 1948-ban megalakult Utasellátó Nemzeti Vállalat a vasúti vendéglátás, illetve vasútállomások kereskedelmi és vendéglátóipari létesítményeinek fenntartása mellett autóbusz- és hajóállomásokon, hajók és repülők fedélzetén is biztosított étkezést. A Parlament büféjét is a vállalat üzemeltette, emellett nagyobb állami rendezvényeken is jelen volt. Az 1960-as és 70-es években sorra nyíltak a modernnek számító Utasellátó éttermek, bisztrók, büfék az ország számos településén. A vállalat első 25 évében a földi vendéglátóegységek száma százszorosára emelkedett, 1973-ban 780 Utasellátó-üzlet működött országszerte. A cég 1986-ban elnyerte az első magyarországi Forma–1-es futam teljes vendéglátásának jogát, majd a Hungexpo és a Budapest Sportcsarnok rendezvényein is lehetővé tette a vendéglátást. A hatvanas évek végén automatákat üzemeltek be, melyek szendvicseket, süteményeket, kávét, szörpöket, sőt meleg ételeket is árusítottak.
Útkeresés és megújulás
A rendszerváltás után az állomásokon működő vendéglátóhelyeket kiszervezték, csak a fedélzeti szolgáltatás maradt az akkor már a MÁV szervezetébe beolvadt Utasellátó kezében. A hányatott sorsú szolgáltatás azonban új lendületet vett, amikor 2020. június 1-jén megalakult a MÁV-START önálló szervezeti egységeként az Utasellátó Igazgatóság. A vasúti kocsik- és a hálózat korszerűsítésével összhangban a gasztronómiai élvezetek, valamint a kényelem került a középpontba a vasúti személyszállítás versenyképességének növelése érdekében. Ennek eredménye, hogy az utasok mára már a 2021-ben forgalomba állt új IC+ 1. osztályú kocsik bisztrószakaszán, a számos, teljes körűen felújított étkezőkocsiban, a megújult üzleti váróban vagy a Batthyány téri- Utasellátó falatozóban is belekóstolhatnak a vasúti vendéglátásba. Emellett a nemzetközi járatok háló- és fekvőhelyes kocsis utasainak a kiszolgálása is az Utasellátó feladata. Idén eddig összesen több mint 600 ezer utas vette igénybe az Utasellátó szolgáltatásait a belföldi és a nemzetközi járatokon.
A MÁV-START tervei között szerepel a vasúti vendéglátási szolgáltatások további bővítése, mind a vonatok fedélzetén, mind az állomási kiszolgálás terén, így az előző évek fejlesztései tovább folytatódhatnak. Az Utasellátó gazdag hagyományai azonban napjainkban is jelen vannak, a retró hétvégék pedig időről-időre méltó emléket állítsanak a szolgáltatás egy-egy mérföldkövének.
Ünnepeljünk együtt! A 75. születésnap alkalmából november 25-én (szombaton) a Keleti pályaudvaron 10 és 18 óra között jubileumi rendezvénnyel emlékezünk meg a jeles évfordulóról. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!