Jubileumi ünnepség járműbemutatóval a Keletiben

Utazás vendéglátás Hírvonal

2023.11.27 15:38
szerző: Putsay Gábor

Az Utasellátó 75. évfordulója alkalmából jubileumi kiállítást és járműbemutatót rendezett a MÁV-START múlt szombaton, a Keleti pályaudvaron. A pályaudvar 6. vágányán 14 kocsiból álló szerelvényt csodálhattak meg az érdeklődők, köztük étkező-, bisztró-, háló- és fekvőhelyes kocsikat. A Lotz-teremben ezen a napon látható volt a vasúti vendéglátás ikonikus szervezetének történetét felelevenítő fotókiállítás, emellett színes programok vártak kicsiket és nagyokat egyaránt.

Egész nap jelentős volt az érdeklődés, a fizetővendéglátás részeként kiállított étkezőkocsik szinte végig teltházzal működtek. Ebből is látszott, hogy a minőségi vendéglátás és személyszállítás iránt jelentős igény mutatkozik. Az esemény különleges alkalmat adott arra, hogy a pályaudvar 6. vágányán álló szerelvényen az érdeklődők megtekinthessék az Utasellátó 75 éves működése során szolgálatba állított étkezőkocsikat, amelyeken fizetős vendéglátás működik a rendezvény ideje alatt. Az étkezőkocsik mellett háló- és fekvőhelyes kocsikat is kiállított a MÁV-START, amelyek iránt szintén különleges érdeklődést mutattak a látogatók. A szerelvényben látható volt a száz éves teakfa étkezőtől, a legmodernebb IC+ kocsiig valamennyi jelentős jármű. A MÁV-START bemutatta a WRm-sorozatú étkezőkocsit is, amely az első EuroCity vonatban közlekedett 1988-ban, és ugyancsak közkedveltek voltak a látogatók körében a CAF és a DWA típusú kocsik is. Szombaton 10-19 óráig lehetett megtekinteni a járműveket, de a látogatók ezt az időszakot az elejétől a végéig kihasználták. A rendezvény fényét emelte az is, hogy a vonat egyik végén a 424-es gőzmozdonyt, a másik végén pedig az Akiem cégtől bérelt, újramatricázott Taurus villamosmozdonyt is szemügyre vehették a látogatók. A Lotz-teremben fotókiállítás nyílt, emellett színes programok várták az érdeklődőket: volt például arcfestés, szerencsekerék-pörgetés, és aki elég bátor és felkészült volt, a zongorát is kipróbálhatta.

A mai Utasellátó jogelődje, az Utasellátó Nemzeti Vállalat 1948. november 24-én alakult. A 2020-ban újjászervezett vállalatnál napjainkban 450 ember dolgozik azon, hogy a lehető legjobb vendéglátási szolgáltatást biztosítsa az utasok számára az étkező-, bisztró-, háló- vagy fekvőhelyes kocsival közlekedő vonatokon és két budapesti helyszínen. Az Utasellátó célú kocsik számottevő része műszaki és arculati szempontból megújult, ezek közül kiemelendő a CAF járműsorozat külső-belső arculati modernizálása, vagy a 10-ből 6 DWA étkezőkocsinak a teljes körű, a konyhatechnikát is magában foglaló felújítása. Megtörtént 22 használt háló- és fekvőhelyes kocsi beszerzése, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy az egyre növekvő éjszakai utazási igényeket a vasúttársaság ki tudja szolgálni. Naponta 10 fekvőhelyes és 8 hálókocsi közlekedik Utasellátó szolgáltatással a nemzetközi vonatokban Berlin, Stuttgart, Zürich és Brassó felé, továbbá nyáron hat éjszakai kocsit Splitbe és további négy kocsit Fiumébe és Koperbe. Évtizedes távlatban az idei szezonban közlekedett a legtöbb vonat fedélzeti vendéglátási szolgáltatással. A pandémia időszaka alatt megújult a Keleti pályaudvar üzleti váróterme, ahol modern, XXI. századi körülmények között várakozhatnak az első osztályú jeggyel rendelkező belföldi vagy nemzetközi utasok. A rendszeresített kínálaton felül időszakosan az Utasellátó szezonális kínálattal várja a betérő vendégeket. Az idei év elején megnyílt a Batthyány téri MÁV-HÉV-végállomáson az Utasellátó falatozó, ahol a megforduló utazóközönségnek kíván kulturált és magas színvonalú étel-, illetve italfogyasztási lehetőséget biztosítani a vasúttársaság.

Idén már több mint 680 ezer utas vette igénybe a fedélzeti vendéglátást. Eddig hamburgerből 14 ezer darabot adtak el, felszolgáltak 9400 adag gulyáslevest, 6800 adag marhapörköltet és 5100 adag csirkepaprikást is, mindehhez pedig 43 ezer korsó sört csapolt a személyzet.

A szombati megnyitón dr. Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója kiemelte: „Az Utasellátó immár 75 éve része az életünknek. És elválaszthatatlan része a magyar vasúti tradíciónak. Ez idő alatt pedig sikerült neki az, ami csak kevés nagy, régi márkának. Úgy újult meg, hogy közben meg tudott maradni olyannak, amilyen régen volt. Ma már 35 hazai gyártású, 1. osztályú, prémium- és bisztrószakasszal rendelkező kocsi közlekedik az ország meghatározó vasútvonalain, így Miskolc, Nyíregyháza, Záhony, Pécs és Szeged felé, nyaranta pedig Tapolcára.

Dr. Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója hozzátette: „A megújulás óta önálló szervezeti egységként az Utasellátó Igazgatóság foglalkozik a vasúti vendéglátási szolgáltatások tervezésével, szervezésével és napi szintű  megvalósításával, azzal a céllal, hogy az utazási élmény fokozásán keresztül, az utazást kiegészítő szolgáltatások biztosítása révén hozzájáruljon a vasúti személyszállítás versenyképességének növeléséhez. Az a célunk, ha egy utasunk igénybe veszi az étkező-, bisztró, vagy akár a háló- vagy fekvőhelyes kocsijainkat, akkor úgy szálljon le a vonatról, hogy vendégként foglalkoztak vele és olyan színvonalú ellátásban részesült, hogy szívesen visszatérne. Szeretnénk, ha az Utasellátó a vonatok mellett ismét megjelenne az állomási vendéglátásban is a forgalmasabb csomópontokban, bővítve az ezeken a helyszíneken igénybe vehető szolgáltatások körét.”

Dibáczi Tamás, az Utasellátó igazgatója elmondta: „1992-ben kerültem az Utasellátó közelébe mozgóárusként. A vállalathoz való kötődésem azóta is folyamatos, nekem a mindent jelenti az Utasellátó. Ez a szervezet, mint minden más, túl van szebb és nehezebb napokon, de mára azt gondolom kijelenthető, hogy az Utasellátó fénykorát éli. Természetesen az, hogy erre a magas szintre került a tevékenység és együtt méltóan, örömmel ünnepelhetünk az elsődlegesen Nektek, régi és a jelenlegi elkötelezett, hagyománytisztelő, összetartó, az utasainkért mindig készséggel, kedveséggel szolgálatra kész kollégáimnak köszönhető.”