Az új vármegye- és országbérletrendszer megváltoztatta az utazási szokásokat, jelentősen nőtt a közlekedési szolgáltatók, így a MÁV-START forgalma is. Legnagyobb előnye abban rejlik, hogy a helyközi közösségi közlekedésben részt vevők számára nyújt jutányos árú és könnyen elérhető alternatívát – nyilatkozta Hegyi Zsolt. A MÁV-START szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató helyettesével beszélgettünk az idei forgalomról, változásokról és a tervekről.
Lehetett arra számítani, hogy a kedvező díjszabású új vármegye- és országbérletek népszerűek lesznek az utasok körében. Hol tartunk jelenleg az értékesítésben, és melyik a legjelentősebb célközönség?
Május elsejével vezette be Magyarország kormánya az új vármegye- és országbérleteket és fél év elteltével, november elején az értékesítés elérte a hárommilliót, ezen belül az országbérletekből több, mint egymilliót vettek az utasok. November 20-áig 3 millió 400 ezer vármegye- és országbérletet értékesítettek a közlekedési szolgáltatók. Az iskolai időszak megkezdése óta havonta átlagosan 550-600 ezer bérlet fogy. Az új díjtermék már az első hónapban megváltoztatta a jegy- és bérletváltási szokásokat, és ami különösen fontos, hogy népszerűbbé tette a környezetbarát közösségi közlekedést, és az utazási kedv is növekedett. Akik a helyközi közlekedésben bérletet vesznek igénybe, azok 90 százaléka vármegye- és országbérlettel rendelkezik. Az egyéb bérletek száma viszont – a várakozásainknak megfelelően – ezzel párhuzamosan természetesen csökkent. Az egyik legfontosabb fejlemény pedig talán az, hogy mérhető azok száma, akiket az új díjtermékkel nyertünk meg a közösségi közlekedésnek: már az első hónapban legalább 20-25 ezer ilyen ember volt. Továbbá vannak olyan utasok is, akik a helyközi közlekedésben korábban nem használtak bérletet, de vármegyebérletet már igen.
Ha helyesek az információim, a diákok körében is rekorderedmények születtek.
Az országbérletet rengeteg középiskolás és egyetemista vette igénybe, ráadásul arányaiban főként a nyári időszakban, pedig ők korábban nyaranta szinte eltűntek a bérletesek közül. Idén augusztusban mintegy 400 ezer tanulóbérletet adtunk el. Ehhez részben hozzájárult az, hogy július 1-től országbérlettel is igénybe vehetők az InterCity (IC) járatok, vagy más helyjegyköteles vonatok másodosztályon, főképpen viszont az áll a rekorderedmény hátterében, hogy míg a diákok korábban csak a lakhelyük és az iskola között használhatták a tanulóbérleteket, a vármegye- és országbérletek esetében már nincs ilyen korlátozás.
Területi alapon hol mutatkozik a legnagyobb érdeklődés az új bérlettípus iránt?
A jelentős hivatásforgalmat és a népességszámot figyelembe véve egyértelműen Pest vármegyében váltották eddig a legtöbb vármegyebérletet, de a képzeletbeli dobogón helyezkedik el Borsod-Abaúj-Zemplén és Győr-Moson-Sopron vármegye. Ami viszont nagyon örömteli számunkra, hogy több vármegyében is átléptük már a százezres értékesítést. A vármegyebérlet esetében több a buszos utazás, az országbérletnél a vasút dominál. Ugyanígy előbbit elsősorban a hivatásforgalomban utazók vásárolják, utóbbit pedig a diákok, illetve akik Budapestre járnak dolgozni.
Mely csatornákon vásárolják leginkább az utasok a bérleteket?
Jellemzően pénztárakban és jegyautomatákban, viszont nagyon fontos eredménynek tartom, hogy jelenleg a vásárlók 21 százaléka dönt úgy, hogy a legkényelmesebb módon, néhány kattintással veszi meg vármegye vagy országbérletét a MÁV applikáció segítségével.
Mennyire hozta meg az utazási kedvet az új bérlettípus, említette, hogy mérhető azok száma, akik új ügyfélként jelentek meg a közösségi közlekedésben.
Az, hogy már az első hónapban 20-25 ezer új utast nyert meg a vármegye- és országbérlet a közösségi közlekedésnek, talán az egyik legfontosabb eredménye, sikere ennek az új díjterméknek.
A bevételkiesést hogyan finanszírozza az állam?
Amikor a kormány döntött a vármegye- és országbérlet bevezetéséről, ugyanúgy döntött az új konstrukció finanszírozásáról is. Az állam idén 14 milliárd forintot utalt át költségtérítésként azoknak a közlekedési szolgáltatóknak, akiknek a járatai igénybe vehetők a vármegye- és országbérlettel.
Milyen az érdeklődés a MÁV-VOLÁN-csoport munkavállalói részéről a vállalati országbérlet iránt?
Ez nagyon izgalmas kezdeményezés. Az Építési és Közlekedési Minisztérium hozott egy formabontó döntést, mely szerint egy kizárólag elektronikus formában levő jogosultságot hoz létre a vállalati országbérlet formájában. Ilyen a közösségi közlekedésben eddig nem volt. A cégcsoport mintegy 57 ezer munkavállaója közül húszezren kiváltották eddig, ami nagyon jó arány, de hadd használjam fel a Hírlevél adta lehetőséget is arra, hogy reklámozzam ezt a lehetőséget: aki még nem élt vele, váltsa ki a vállalati országbérletet! Jól látszik, hogy a kollégák érdeklődnek, szeretnék a másik szolgáltatást is igénybe venni, vagyis a vasútnál dolgozók az autóbuszt a Volánbusz munkavállalói pedig a vonatot. Ami még nagyon fontos, hogy minden adminisztrációt a háttérben végzünk el, és nem a kollégák nyakába akasztjuk, mint egy papíralapú világban. Ezzel szeretnénk azt is elérni, hogy a munkatársaink egyre többször vegyék a kezükbe a MÁV appot, és jobban ismerjék meg azt a felületet, amelyen egyébként az utasaink harminc százaléka vesz jegyet, és ötven keres utazást. Ezt a Telekommal kötött szerződés is megkönnyíti, hiszen a munkavállalók kedvezményesen jutnak internetes elérhetőséghez, illetve készülékhez. A vállalati országbérlet nem csak az arcképes igazolványok megújításának első lépése, hanem a kollégák digitalizációs támogatásának is. Sokat teszünk azért, hogy a mindig papíralapúnak és bürokratikusnak látott cégcsoportot ezen a téren is segítsük a változásban.
Az idei nyártól elérhető mikorindul.hu szolgáltatást tervezik bővíteni?
Az utastájékoztatás egy elképesztően nehéz üzletág és műfaj. Egyre nagyobb a verseny az emberek figyelméért, és egyre nehezebb beférkőzni a figyelmükbe. A mikorindul.hu egy olyan utastájékoztató rendszer, amelyen keresztül a valós közlekedési helyzetről próbáljuk informálni az utasokat, mégpedig egy olyan személyes kijelzőn keresztül, amelyet a legtöbb ember magánál hord: okostelefonon. Naprakész és azonnali tájékoztatást adunk arról, hogy a vonat pontosan jön-e, van-e késése és mennyi, mikor, melyik vágányra érkezik, és mikor, mely vágányról indul. Ha változik a vágány száma, akkor a telefon kijelzőjén is változik. Lényeg, hogy minden valós alapon működjön. A MÁV-START célja, hogy az ország valamennyi vasútállomásán elérhetővé tegyük az érkező majd a továbbinduló vonatok valós időadatát. A következő lépés, amikor az utast automatikusan tájékoztatni tudjuk majd arról, ha a vonatával valami történik.
Mennyivel növekszik idén a MÁV-START utasforgalma?
Jelenlegi adataink szerint belföldi és nemzetközi szinten a MÁV-START 15 éves történetének a legmagnagyobb utasforgalmára számíthatunk. Idén átlépheti a 160 millió vasúti utazást a belföldi forgalom a tavalyi 135 millió után, a nemzetközi forgalomban pedig mintegy hárommillió utazás valósulhat meg. Ez egyben azt is jelenti, hogy az új bérlettípusokkal, a jobb fedélzeti szolgáltatásokkal, vagy a kisebb léptékű utastájékoztatási fejlesztésekkel addig is vonzóbbá tehető a közösségi közlekedés Magyarországon, amíg elindulhat a mindannyiunk által várt, átfogó infrastruktúra-fejlesztési és járműmegújítási program. Az eddigi változásoknak köszönhetően a MÁV-START 2023. évi menetdíjbevétele meghaladja a tavalyit is. Mégpedig azért, mert nagyon sok új utas szavazott bizalmat a vasúttársaságnak, szolgáltatásaink iránt nő az érdeklődés, sokan utaznak a balatoni járatokon, ugyanígy az IC-vonatok is nagyon népszerűek, minden utasszegmensben bővülést értünk el.
Melyek a legfontosabb változások a december 10-én hatályba lépő új vasúti menetrendben?
Több vonalon lesz kedvező változás. Így például a Püspökladány-Biharkeresztes vasútvonal felújításának köszönhetően ütemes menetrend lép hatályba, és naponta öt pár új vonat indul Nagyváradra. Budapest és Dunaújváros között bővül a gyors eljutást lehetővé tevő Z42-es vonatok száma. Erre leginkább az nyújt lehetőséget, hogy megújult a Budapest-Pusztaszabolcs vasútvonal, és ez jobb menetrend kiadását is lehetővé teszi. Mivel itt korszerű motorvonatok közlekednek, az eljutási idők is csökkentek, várható az utasforgalom emelkedése. A nemzetközi közlekedésben is lesznek változások, például Berlinbe nagyon kedvező indulási és érkezési időpontokat teszünk elérhetővé, és Tisza-Szamos EuroCity néven új nemzetközi összeköttetés létesül Bécs-Budapest-Záhony-Csap (Chop) állomások között.
Az utazásuk kényelmének folyamatos javítását is várják a vonatra szállók.
E téren két dologról is be tudok számolni. Az egyik, hogy ezen a nyáron a Balatonra minden eddiginél több légkondicionált és több alacsonypadlós vonat közlekedett. Ennek érdekében az elővárosokban közlekedő FLIRT, illetve emeletes KISS motorvonatokból több állt be a Balatonnál. A másik egy fontos, szemléletváltással együtt járó munkaszervezési módosítás volt. Eszerint, ha rendkívüli események (természeti katasztrófa, baleset) miatt megáll a közlekedés, akkor két kollégánk autóval azonnal a helyszínre siet, és segít az utasok eligazításában, támogatásában, tájékoztatásában – például a pótlóbuszokkal kapcsolatban. Erre a munkára a legfelkészültebb kollégákat küldjük. Az utasoktól nagyon jó visszajelzések érkeznek ezekkel az intézkedésekkel összefüggésben.
A napokban az Utasellátó fennállásának 75. évfordulóját ünnepelte a MÁV-VOLÁN-csoport. Véleménye szerint honnan hová jutott el a cég?
Történelmi intézmény, amely felett nem is olyan régen még ott lebegett Damoklész kardja, így kérdéses volt az is, hogy egyáltalán megmarad. Aztán 2020-ban a MÁV-START szervezetén belül fejlesztettük tovább az Utasellátót, és három év alatt visszahelyeztük arra a polcra ahol már volt, amire nagyon büszkék vagyunk. Felépítettünk egy évente egymilliárd forint bevételt termelő vendéglátóipari vállalatot, ahol jelenleg közel 450 ember dolgozik. Mindez azt jelenti, hogy télen 84 járaton nyújtunk vendéglátást, nyáron pedig 130 olyan vonatot közlekedtetünk, amelyen valamilyen típusú szolgáltatás, így vendéglátó, háló- vagy fekvőhelyes kocsi elérhető. Kellő innovációval és hozzáállással túl tudtunk jutni azokon a sztereotípiákon, amellyel sokszor a magyar vasutat illetik.
Mit üzen a karácsonyi ünnepekre a MÁV-VOLÁN-csoport munkavállalóinak?
Nagyon sokat tudtunk az utasokért tenni ebben az évben, ezért külön köszönet illeti a munkavállalókat. Mindig köszönettel tartozunk azoknak a kollégáknak – ennél a vállalatcsoportnál nagyon sokan vannak ilyenek –, akik az ünnepeket is munkával töltik, hiszen az országnak szüksége van rájuk, és ez nagyon fontos. Akiknek viszont éppen nem kell szolgálatba menniük, azoktól azt kérem: egy kicsit hagyják, hogy a vaskerekek nélkülük csattogjanak, próbáljunk meg néhány napig távol maradni még a szeretett hivatásunktól is, hiszen a feltöltődés is nagyon fontos.