Ünnepélyes keretek között, a MÁV Zrt. 2023. december 5-én tartott évzáró rendezvényén a Rail Cargo Hungaria Zrt. és a GYSEV Cargo Zrt. hitelesítette elsőként elektronikus aláírással a jövő évi hálózat-hozzáférési szerződést. Ezzel a digitalizációs folyamatban tett egy újabb lépést a MÁV, amivel csökkenthetők a vasúti társaságokat érintő adminisztratív terhek.
A hálózat-hozzáférési szerződés aláírását több konzultáció előzte meg, melynek során a vasúti pályahálózatot igénybe vevő 56 vasúti társaság által jelzett javaslatok és észrevételek figyelembe vételével lett kialakítva a szerződés szövegezése. Az alapos előkészítő tevékenység mellett kiemelendő, hogy még a menetrendi időszak kezdete előtt megkezdődhetett a hálózat-hozzáférési szerződések kétoldalú aláírása. Az aláírást követően dr. Pafféri Zoltán a MÁV Zrt. vezérigazgatója jelképes formában adta át Boda Jánosnak, a GYSEV Cargo Zrt. vezérigazgatójának, és Körös Norbertnek, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatósági tagjának, CFO-nak a szerződéseket tartalmazó elektronikus adathordozót.
Dr. Pafféri Zoltán köszöntő beszédében elmondta, hogy a gazdasági változások idén is komoly kihívás elé állították a vasúti társaságokat és a pályahálózat-működtetőt egyaránt, ugyanakkor ebben a változó környezetben valamennyi szereplő egyfajta állandóságot, kiszámíthatóságot szeretne, amit leginkább úgy tudunk elérni, ha figyelembe vesszük az igényeket és az egyeztetésekre, a párbeszédre építünk. Hangsúlyozta: azt a konzultációs rendszert, amit a MÁV Zrt. a partnereivel együttműködve kialakított, a jövőben szeretnék tovább erősíteni. Igyekeznek a túlzott bürokrácián is úrrá lenni, aminek egyik eleme éppen az elektronikus aláírás lehetőségének megteremtése. Bíznak abban továbbá, hogy a magyar vasút fejlesztése a kormány által is elfogadott stratégia alapján már a jövő évben megkezdődhet, és ehhez az állam forrást is hozzá tud rendelni – hangsúlyozta a vezérigazgató.
A hosszú távú fejlesztések előfutára, az első jelentős feladat az 1. számú vasútvonal gyors felújítása volt, ami a vasúti társaságok együttműködésével valósulhatott meg ilyen sikeresen – tette hozzá. A vállalatok együttműködése és kedvező hozzáállása nélkül nem lehetett volna ilyen zökkenőmentesen megszervezni és lebonyolítani a három hetes teljes vágányzár idején az 5. számú vonalon a teherforgalmat. Fontos ugyanakkor, hogy a jövőben a vágányzárak kiszámíthatók és tervezhetők legyenek.
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató az évzáró rendezvényen kiemelte, hogy jelentős előrelépés történt az elektronikus aláírás bevezetésével, amit ráadásul még a menetrendi időszak előtt sikerült „tető alá hozni”. Hangsúlyozta: csak a piaci igényekhez igazított szolgáltatásokkal lehet előre lépni, ehhez viszont szükséges a digitalizáció erősítése, az egyeztetés és a jó kommunikáció kialakítása. Köszönetet mondott a vasúti társaságok képviselőinek az 1. számú vonal felújításakor tapasztalt hatékony együttműködésért a teljes kizárás idején. Ebben az időszakban a MÁV Zrt. nyolc vontatójárművet biztosított a tehervonatok átemelésére az 5. számú vasútvonalon. Mint elmondta, a hálózat-hozzáférési szerződésről a MÁV és a vasúti társaságok illetékesei hat alkalommal egyeztettek idén, egy-egy megbeszélésen átlagosan 28 cég képviselője volt jelen, ez jelzi, hogy kiemelt érdeklődés övezte a szerződéstervezet kialakítását.
Köszönet mondott a vasúti egyeskocsi-fuvarozás lebonyolításáért, a támogatás megítélésében jelentős közvetítő szerepe volt a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületnek is. Hozzátette: egyértelmű, hogy erre a szolgáltatásra szükség van, ezzel a klímavédelmi célok teljesítését is elő lehet segíteni. Kiemelte, az állam 2021. óta 14,7 milliárd forint támogatást nyújtott az egyeskocsi-fuvarozást lebonyolító vasúti társaságok számára.
A 136. számú vasútvonal esetén tapasztalt problémákkal kapcsolatban megköszönte a vasúti társaságok türelmét, a nappali vágányzárakat követően Szeged és Röszke között megindult a személyszállítás, ami ismét a kapacitások szűkülését jelentette az árufuvarozó vasúti társaságok számára. A szerb pályahálózat-működtetővel és a határőrizeti szervekkel folytatott egyeztetések eredményeként ebben javulás várható, megszűnhet a fennakadás.
Idén október végéig 1,24 millió vonat közlekedett a MÁV hálózatán, ami két százalékos növekedés a tavalyi év azonos időszakához képest, a növekedést a személyszállítás teljesítményének bővülése okozza. Míg a személyszállítási szegmensből származó bevétel elérte a 70 milliárd forint értéket, addig az árufuvarozó társaságok mintegy 18 milliárd forint hálózat-hozzáférési díjat fizettek a MÁV számára. Előbbi estében 4,4 százalékos növekedés, utóbbinál négy százalékos csökkenés tapasztalható.
Németh Réka sikeres, utasokban és fuvarozási megrendelésekben bővelkedő esztendőt kívánt a résztvevők számára, hiszen közös célunkat, a vasút szerepének növelését csak együttműködve érhetjük el.