Másfél millió kilométert vezettek le balesetmentesen azok az autóbusz-vezetők, akiket Békés vármegyében részesített elismerésben a rendőrség a múlt év végén. Mindketten a Volánbusznál dolgoznak, és azt vallják: a biztonságos közlekedés alapja a szabályok betartása, illetve az, hogy türelmesen, higgadtan vezessünk, figyeljünk egymásra. Az ünnepélyes átadáson a Békés Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság munkatársai készítettek interjút kollégáinkkal.
Békés vármegyében tavaly a Volánbusz két autóbusz-vezetője, Megyeri Sándor és Bujdosó Gábor érte el a másfél millió balesetmentesen levezetett kilométert. A közlekedési társaság mellett a Békés Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság is elismerésben részesítette őket, Hudák Pál rendőr ezredes, a Békés Vármegyei Rendőr-főkapitányság rendészeti rendőrfőkapitány-helyettese, a bizottság elnöke 2023. december 21-én gratulált nekik.
Megyeri Sándor 23 éve autóbusz-vezető, mindig távolsági vonalakon járt. Tizennégy évig a Békéscsaba és Dunaújváros vonalon ingázott, most a Békéscsaba – Budapest járaton sofőr. Szereti a munkáját, amelynek vannak szépségei, de nehézségei is bőven.
– Sajnos szinte minden nap adódnak olyan helyzetek, amikor mások szabálytalansága miatt kell dönteni, cselekedni. A hirtelen sávváltások problémáját mindenképpen kiemelném – mondta Megyeri Sándor. A személyautók vezetői nem veszik figyelembe, hogy egy összességében, utasokkal együtt több mint 15 tonnás autóbusz nem úgy fékezhető, mint egy személyautó. Sokszor úgy váltanak sávot, hogy nekem jelentősen lerövidül a követési távolságom, ami rendkívül veszélyes. Azért tartok szabályos követési távolságot, hogy jól lássam, mi történik előttem és időben tudjak reagálni. A hirtelen sávot váltó autósok viszont rendszeresen úgy jönnek be elém, hogy nem marad meg a biztonságos távolság.
Azt is hangsúlyozta: mindig megkéri az utasait, hogy foglaljanak helyet, mert álló utast a budapesti járaton nem szállíthat és nem véletlenül van ez a szabály. Bármikor adódhat olyan forgalmi helyzet, amikor hirtelen fékeznie kell. Nagyon igyekszik figyelni, úgy lassítani, fékezni, hogy a mögötte ülők kényelmesen utazzanak, de előfordul, hogy nem a saját hibájából kialakuló helyzetben kell neki elkerülnie a balesetet.
A felfokozott életritmusból adódóan előfordul, hogy az utasokkal való kommunikáció is több türelmet igényel, de vannak olyanok is, akik rendre apró figyelmességekkel köszönik meg, hogy biztonságosan célba juttatta őket. A karácsony közeledtével kapott már csokoládét, szaloncukrot, de év közben a kecskeméti pihenőjénél gyakran meghívják egy kávéra is. Ez nagyon jóleső érzéssel tölti el.
– Hetente általában négyszer, de van, hogy ötször dolgozom és teszem meg az oda és vissza autóbusszal összesen nyolc órás utat. Kora este, negyed 7 körül érkezem Békéscsabára, akkor még megtankolom, rendbe teszem a buszt. Kevés kivétellel ugyanazzal a busszal járok, szinte magaménak érzem, vigyázok rá. Szenteste napján is fél nyolc körül érek majd haza.
Kollégája, Bujdosó Gábor is dolgozott karácsonykor, bár ő másnap, 25-én és 26-án rótta a kilométereket.
– Kötegyánban lakom, Gyulára és Körösnagyharsányba vezetek járatokat, hajnali 4 órától este 6-ig dolgozom a megfelelő pihenőidővel. Pályakezdőként tehergépkocsi-vezető voltam, majd 1992. április elsején letten buszvezető. És ez nem vicc, tényleg 31 éve vagyok a Volánnál – mondta mosolyogva Bujdosó Gábor. Most napi 300 kilométert teszek meg, itt vidéken sok a törzsutas. Az emberek naponta utaznak dolgozni, iskolába egyik településről a másikra. Türelmes, higgadt sofőr vagyok, igazodom a menetidőhöz, de betartom a szabályokat, és az útviszonyoknak megfelelő sebességgel vezetek. A vonalon, ahol járok, van olyan szakasz, ahol indokolt az óvatosság. Sokszor nem is értem azokat, akik például egy keskenyebb, vagy rosszabb minőségű úton, esetleg a szembeforgalom miatt akár szűken is megelőznek úgy, hogy nem mennek sokkal gyorsabban, mint én, ráadásul aztán nem sokkal később lekanyarodnak. Én nem vállalok kockázatos manővereket.
Erre tanította a nagylányát is, amikor autóvezetésből vizsgázott. Az előzés feltételeit például úgy kérte számon tőle, hogy ha éjszaka álmából felkeltik, akkor is fel tudja sorolni és a gyakorlatban is figyeljen rá. Arra is felhívta a figyelmét, hogy nem elég a számítógépes oktatóprogramokon bejelölni a KRESZ kérdésekre a jó választ, az adott szabályt, forgalmi helyzetet értelmezni kell, a valóságban meg kell nézni, meg kell élni ahhoz, hogy megértsük: a szabályok logikusak, a balesetek megelőzését, a biztonságot szolgálják.
– A lányom Nyíregyházán lakik, gyakran látogatjuk. Az úton van egy szakasz, ahol rendszeresen van rendőri ellenőrzés, ott olyan szépen, a külterületen megengedett sebességgel, 90-nel halad a forgalom. Miért nem lehet így akkor is, ha éppen nincs ellenőrzés? – teszi fel a kérdést Bujdosó Gábor, hiszen mindenkinek a saját érdeke lenne, hogy ahová elindult, oda biztonságosan meg is érkezzen.
A két autóbusz-vezetőnek Hudák Pál rendőr ezredes, vármegyei rendészeti rendőrfőkapitány-helyettes megköszönte, hogy felelősségteljesen végzik a munkájukat, szabályosan közlekednek, jó példát mutatnak.