Az Európai Vasúti Közösség (CER) január 30-án tartotta Brüsszelben a Vezető Bizottsági Ülését és a Közgyűlését, ezt megelőzően, január 29-én az Európai Vasúti Díj átadójára került sor.
Az Európai Vasúti Díjat 2007-ben a CER és az UNIFE (Association of the European Rail Industry) alapította közösen. Idén a 17. alkalommal adták oda a rangos díjat, a készségek európai éve alkalmával. A díjátadón magas rangú vendégek (uniós intézmények, vasútipari vállalatok és vasúttársaságok vezetői) vesznek részt, valamint meghívót kapnak a CER-asszisztensek is. Idén az esemény helyszínéül ismételten a brüsszeli Királyi Szépművészeti Múzeum szolgált. A magas szintű eseményen nyitóbeszédet mondott Maroš Šefčovič, az Európai Bizottság európai zöld megállapodásért, intézményközi kapcsolatokért felelős alelnöke, valamint Georges Gilkinet, Belgium miniszterelnök-helyettese és mobilitáspolitikai minisztere.
Tekintettel a készségek európai évére, az idei díjátadó témája a szakképzettség volt, ezért a szervezők a Vasúti úttörő díjat (Rail Trailblazer Award) olyan egyénnek, projektnek vagy kezdeményezésnek ajánlották fel, amely vagy aki jelentősen hozzájárult a készségek fejlesztéséhez az európai vasúti ágazatban, például a képzés, az át- és továbbképzés, az oktatás vagy a készséghiányok áthidalása területén. A díjat a felkért zsűri – melyben Dr. Pafféri Zoltán vezérigazgató úr is tag volt – szavazatai alapján a Dán Államvasutak (DSB) ’Train Driver to Operator’ projektje kapja, amely a digitális átalakulás előnyeit használta egy új készségprofil létrehozásához, hogy a készséghiányt megállítsa, valamint növelje a sokszínűséget. Az új vasútirányítási rendszert a koppenhágai elővárosi hálózaton alkalmazzák. A korábbiakhoz hasonlóan átadták a Vasúti bajnok díjat (Rail Champion Award) is, melyet 2024-ben Violeta Bulc, korábbi uniós közlekedési biztosnak ítélték oda, mellyel a nők közlekedési ágazatban való képviseletének népszerűsítése melletti elkötelezettségét és kitartó támogatását díjazták.
A Vezető Bizottsági Ülésen a jelenlevők értékelték a 2023-as költségvetést, ezen belül a bevételeket és a kiadásokat, és egyeztettek a 2024-re jóváhagyott büdzséről is. Ezen kívül jóváhagyták azoknak a vasúttársaságoknak a kérvényét, akik a tagságuk megszűntetését kérték, értékelték a CER vezérigazgatójának tavalyi teljesítményét, és megvitatták a 2024-2029 között tervezett politikai programjukat.
Tavaly az Albán vasutak, a norvég állami vasúttársaság, a Vygruppen és a Bulmarket bolgár árufuvarozó társaság kérte tagsága felfüggesztését. A CER vezetése ezeket jóváhagyta. A MÁV álláspontja szerint Alberto Mazzola CER-vezérigazgató vezetésével a vasúti közösség láthatósága és érdekérvényesítő ereje növekedett az uniós intézmények és döntéshozók előtt. A lobbiszervezet folyamatosan nyomon követi a vasutat érintő kérdéseket, a bizottsági jogalkotási javaslatokat, és komoly szakmai háttérrel biztosítja a tagokat arról, hogy a vasúti közösség érdekei megfelelően képviseltek az Európai Unióban.