Előnyös az integráció a vasúti és autóbuszos személyszállításban

Közöségi közlekedés Hírvonal

2024.01.31 16:08
szerző: Putsay Gábor

Izgalmas kerekasztal-beszélgetéssel indította az évet a Magyar Vasút Club. Január 25-én a Hungrail által szervezett rendezvényen Dr. Mosóczi László, a MÁV-START és a Volánbusz vezérigazgatója, Dr. Kormányos László, a MÁV-START műszaki- és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese, Hegyi Zsolt, szolgáltatásfejlesztési- és értékesítési vezérigazgatóhelyettes, valamint Kruchina Vince, a Volánbusz általános vezérigazgató-helyettese beszélgetett a MÁV-VOLÁN-csoport tagvállalatainak integrációjáról. Tavaly decembertől közös vezérigazgató és egyesített igazgatóság irányítja a személyszállítással foglalkozó MÁV-START Zrt.-t és a Volánbusz Zrt.-t, február elsejétől pedig hasonló belső felépítéssel működik a két cég, és több vezetői poszton közös irányítás lép hatályba. Ez az összeolvadás vagy együttműködés leginkább a közös, kölcsönös előnyök kiaknázása miatt jött létre. Az együttműködés révén a vasúti és az autóbuszos személyszállítás menetrendje, az értékesítés és a forgalom is összehangolandó, de a háttértevékenységek integrációja is gazdaságosabbá teszi a működést. Az utasnak is könnyebb, ha minél inkább úgy érezheti, egyetlen szolgáltatóval áll kapcsolatban, ezért a cél az egységes menetrend, egységes tarifarendszer, integrált jegyértékesítés és az integrált utastájékoztatás.

A járműfejlesztési stratégiáról szólva Dr. Mosóczi László elmondta, hogy azt az Építési és Közlekedési Minisztérium tavaly év végén a kormány elé terjesztette, és már tárgyaltak róla. Ez egyben lehetőséget nyújtana arra, hogy megújuljon a MÁV-START járműparkja, és két-három éven belül magyar gyártmányú járművek is érkezhetnek újra a közlekedési szolgáltatóhoz. A finanszírozásról szólva a vezérigazgató elmondta: olyan beszerzéseket készítenek elő, hogy azok többféle forrásból finanszírozhatóak legyenek, emellett az Európai Unió valamelyik alapjából is érkezhet támogatás. Emellett még érvényes a villamosmozdony-beszerzésre korábban kötött keretszerződés, és az idei első fél évben kilenc további mozdonyt bérelnének az Akiemtől. Szót ejtett arról is, hogy március 1-én jelenik meg a tíz éves autóbuszos koncessziós pályázat, amin a Volánbusz jó eséllyel indul. A Volánbusz járműparkjának átlagkorát a rendszeres beszerzésekkel sikerült 10,5 évre csökkenteni, ami kedvező.

Dr. Kormányos László elmondta, hogy továbbra is problémát jelent a járművek alkatrész-utánpótlása. Bizonyos alkatrészek esetében többszörösére növekedtek a szállítási határidők, különösen nehéz a helyzet a kerékpárok javításánál. Ezzel együtt kedvező eredmény, hogy Szegeden a TramTrain bázison új kerékeszterga és kocsimosó berendezés készül el még ebben a fél évben. Mindezekből adódóan az új járműbeszerzéseknél törekedni kell arra, hogy a kiszolgáló infrastruktúra is „rendelkezésre álljon”. Az új járműbeszerzéseknél a MÁV-START az utasszámláló berendezés felszerelését is a beszerzés részének tekinti, hiszen ezáltal teljeskörűen lehet mérni az utasforgalmat. Ez a vármegye- és országbérletek esetében is segítséget jelent az utasszámlálásnál, hiszen ha elmarad a jegyváltás, akkor is pontos(abb)an nyomon lehet követni a forgalmat.

Hegyi Zsolt beszámolt a tavaly májusban bevezetett kedvező árú bérletek értékesítésének tapasztalatairól. Az ország- és vármegyebérletek jelenleg már az eladott bérlet 90-92 százalékát teszik ki, egy-egy hónapban 600 ezren vásárolják. Emellett legnagyobb mértékben a diákok produkáltak többletutazást a bérletek révén, elsősorban nyáron. Márciustól bevezeti a MÁV-SART az új bérletek egynapos változatát is, a régi, kilométer-alapú bérletek viszont megszűnnek. Az adatokból kalkulálható, hogy 25–30 ezer új, rendszeres utast sikerült megnyerni az új termékekkel, a legtöbbet Budapest elővárosában.

Ugyancsak újdonság, hogy a Budapest-bérlet érvényes marad a főváros egész területén a BKK, a MÁV, a Volánbusz kék agglomerációs és a HÉV járatain is. Emellett a Pest megyei havi vármegyebérlet és a havi országbérlet is érvényes lesz a BKK járatain március 1-től.

Tavaly történt először, hogy a MÁV applikációban több jegyet adtak el, mint a pénztárakban – mondta Hegyi Zsolt. Mindkét csatorna 30 százalék fölött jár, miközben az online felület is eléri a 10 százalékot. Az automaták elérhetősége is folyamatosan javul, a tervek szerint idén 110 új automatát telepítenek a vasútállomásokra, a Volánbusz, és a MÁV-HÉV állomásaira. Az értékesítési csatornák a munkaerőpiaci változások miatt is átalakulnak, figyelembe kell ugyanis venni, hogy a MÁV-START pénztáros munkavállalóinak több mint fele 50 évesnél idősebb. Hegyi Zsolt elmondta: 160 Volánbusz-pénztárban már a vasúti pénztárakkal azonos rendszer működik, azonos jegykészletből lehet vásárolni. A Volánbusznál lassabban terjed az elektronikus jegyvásárlás, ennek a hagyományok mellett az is oka, hogy sok munkáltató ragaszkodik a papíralapú elszámoláshoz azért, hogy kifizesse a bérlet árának 86 százalékát – mondta Hegyi Zsolt.

Kruchina Vince elmondta, hogy az integráció fontos eszköze volt az új bérlet. A Volánbusz járatain is tapasztalható volt az utasforgalom növekedése, viszont többletjármű-kapacitást ez nem igényelt. Az integráció kedvező hatása a munkaerőpiacon is megnyilvánul, hiszen e nélkül a MÁV-nak és a Volánbusznak egymással kellen versenyeznie a dolgozókért. Beszélt az elektromos autóbuszokról is, amelyek jelenleg dupla annyiba kerülnek, mint a dízel üzeműek, tény, ugyanakkor hogy a fenntartásuk olcsóbb. Ahhoz viszont, hogy ténylegesen kiderüljön mennyire költséghatékony az elektromos jármű, legalább 10-15 éves tapasztalatra lenne szükség, ebben lesz segítségre a Volánbusz jelenleg 102 darabos flottája.