Az útdíjfizetési változásokról szóló legutóbbi cikkünkben már jeleztük, hogy a közúti fuvarozókat tömörítő érdekképviseletek intenzív megbeszélést folytatnak a szaktárcákkal az útdíjfizetés módját, mértékét és 2024. február 1-jei hatályba lépését illetően, így akár még az utolsó pillanatban is változhatnak jogszabályok. És aztán változtak is. Bár a buszos útdíj indulása április 1-jére csúszott, a Volánbusz ezt az időszakot a tesztelésre, a felszerelt eszközök ellenőrzésére, a folyamatok elsajátítására használja fel.
Január 30-án jelent meg az a kormányrendelet – 13/2024. (I. 30.) –, amely átmeneti időszakot vezetett be az autóbuszokra vonatkozó új útdíjfizetési rendszer indulására. Mint korábban írtuk: az autóbuszok eredetileg 2024. február 1-jétől az e-matrica-rendszerből az e-útdíj-rendszerbe kerültek volna át, azaz már nemcsak az autópályákon, hanem az autóutakon és a főutakon való közlekedésért is fizetniük kellett volna februártól. Az érintettek (útdíjfizetési szolgáltató, bevallási közreműködők, buszos vállalkozások stb.) zökkenőmentes átállását viszont kétségtelenül nagyban segítheti az a további két hónapos felkészülési idő, amelyet most a jogalkotó biztosított számukra – az érdekképviseletek kérése nyomán. A jogalkotó ugyanis úgy döntött, hogy 2024. március 31-ig minden marad a régiben, a buszokra még két hónapig megválthatók a megszokott heti és havi e-matricák, érvényességük viszont március 31-én éjfélkor lejár, s április 1-jétől jön az e-útdíj-rendszerbe való áttérés.
A Volánbusznak azonban az utolsó előtti pillanatban kiadott kormányrendelettől függetlenül is fel kellett készülnie a változásokra, az új rendszer szerinti útdíjfizetésre. De a fejlemények tükrében gondoskodnia kellett arról is, hogy február 1-jétől a megfelelő úthasználati jogosultsággal közlekedjenek autóbuszai.
A hét elején, azaz 2024. január 29-én megjelent a társaság Forgalmi és Kereskedelmi Főigazgatóságának 008/2024-es számú, az Autóbuszok útdíjrendszerben történő díjfizetésének biztosítása, valamint a kapcsolódó folyamatok egységes szabályozása című rendelkezése. Az utasítás – amely a kormányrendelettől függetlenül már most is él és hatályban van – részletesen bemutatja az útdíjfizetési rendszer működését a Volánbusz oldaláról: ismerteti a gépjárművezetők teendőit a fedélzeti eszközök üzemeltetéséhez kapcsolódóan; előírja, hogy a munkavállalóknak hogyan kell eljárniuk a készülék (OBU-S550 vagy I-fleet) meghibásodása, üzemképtelensége esetén; részletezi a forgalmi, illetőleg a központi szolgálat feladatait, és meghatározza a felelősségi köröket is. Az utasítás részét képezik a gyakorlati tudnivalókat összefoglaló mellékletek: külön tájékoztató készült a gépjárművezetőknek, a forgalmi, valamint a diszpécserszolgálat munkatársainak. A tájékoztatók a gyakran ismételt kérdések (GYIK) logikájához hasonlóan épülnek fel: a felvetődő kérdés alatt rögtön ott van a legfontosabb tudnivalókat összefoglaló válasz.
Az útdíjfizetési változások bevezetéséért felelős szakterület egy oktatóvideóval is igyekszik a kollégák segítségére sietni. Az útdíjfizetésben bevallási közreműködőként részt vevő i-Cell Kft. korábban egy pár perces kisfilmet készített az OBU-S550-ös fedélzeti eszközt használó kamionsofőrök számára. A videó most az autóbusz-vezetőknek is jól jön, ha tudni szeretnék, hogy a készülék hang- és fényjelzései mit jelentenek és mire figyelmeztetnek. Márpedig nem árt résen lenni, mert igencsak durva bírságok sújthatják majd a társaságot április 1-je után. Egyetlen figyelmetlenség vagy mulasztás akár 195 ezer forintba is kerülhet. És ez már nem áprilisi tréfa… A szakterület a két hónapos türelmi időt tesztidőszakként kezeli a felszerelt eszközök működőképességének és az összerendelések ellenőrzése érdekében, ami jó lehetőséget nyújt az operatív folyamatok felülvizsgálatára és pontosítására is.