Az Európai Vasútegylet (UIC) római rendezvényén Európa számos vasúttársaságának vezetése képviseltette magát, köztük Dr. Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója is. A rendezvényt február 19-én tartották.
Ez volt az első olyan ülés, amit Luigi Ferraris, az olasz nemzeti vasút, a Ferrovie dello Stato Italiane vezérigazgatója elnökölt, akit az UIC Európai Regionális Gyűlése tavaly decemberben két évre nevezett ki. Az új vezetés alatt megállapodtak az UIC európai régiójának ütemtervéről, ami azokkal a közös akadályokkal és célkitűzésekkel foglalkozik, amikkel az UIC-tagok szembesülnek, és amiket ágazati megközelítéssel szeretnének leküzdeni. A magas szintű ülésen részt vett vendégelőadóként Matteo Salvini, Olaszország infrastruktúra- és közlekedési minisztere is.
A MÁV-VOLÁN-csoport részéről Dr. Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója és Kukoda Bernadette nemzetközi kapcsolatok igazgató vett részt az értekezleten. Dr. Pafféri Zoltán második alkalommal tölti be a grémiumban a közép-kelet-európai országok képviseleti pozícióját. Az európai régió kollégiuma idén első alkalommal ülésezett, amelynek részeként vázolták a 2024-2025-es évekre szóló regionális munkaprogramot és ütemtervet. Az ülésen három szakmai témát mutattak be, majd kerekasztal-beszélgetésen egyeztettek a vasúttársaságok vezetői.
Luigi Ferraris elmonda, a szektor fő európai szereplőivel együtt vitatják meg az ágazat előtt álló kihívásokat, amik hatással lesznek a vasúti közlekedésre és az egész mobilitási rendszerre Európában és azon túl is. A központi cél a vasút megerősítése a gazdasági növekedés elősegítése és az új befektetések vonzása érdekében. Úgy véli, az innováció és a digitalizáció kulcsfontosságú tényezője az európai mobilitás átalakításának.
François Davenne, az UIC főigazgatója elmondta: amit Európában megvalósítanak, az a világ többi része számára is fontos. Európa minden régió éllovasa, és továbbra is az marad, mivel az UIC valamennyi regionális projektje idővel világméretűvé válik. Európának integrált hálózatra és annak minden fontos elemére vonatkozó stratégiára van szüksége, ami a vasút közreműködésével valósítható meg, hogy együtt lehessen megtervezni a karbonsemleges jövő közlekedését.
A közös célok az alábbiakat szolgálják:
- még jobb mobilitás az utasoknak,
- kapcsolódás és integráció,
- a vasút, mint a közlekedés és a gazdasági növekedés gerince,
- modális váltás és klímavédelem,
- pénzügyi fenntarthatóság.
A római megbeszélésen három témával foglalkoztak, amelyek mindegyike hozzájárul az ügyfelek elégedettségének és a rendszer erejének a növelésével.
Az UIC-CER jegyértékesítés bevezetésének a célja:
- zökkenőmentes, könnyű és valós idejű hozzáférést nyújtson minden utazással kapcsolatos információhoz, akár előre, akár az utazáskor,
- igény legyen az ágazat által kidolgozott digitális iker (a digitális iker a virtuális tervezési eljárással kapcsolatos a mesterséges intelligenciában, egy termék virtuális másolata, így annak működése költségvetési és tervezési célokból modellezhető.) használatának eseteivel kapcsolatos bevált gyakorlatok cseréjére, valamint a meglévő adatok legjobb felhasználása érdekében a szabványosításra,
- emellett fontos az is, hogy a vasúti árufuvarozási ágazat digitálisan átalakuljon a modális váltás céljainak támogatása érdekében, aminek sarokköve a „Digital Platform for Rail Freight” (DP-Rail) projekt. A DP-Rail célja, hogy átalakuljon a jelenlegi töredezett adatcsere-környezet, amely lehetővé teszi az egyszerű adatszolgáltatást a vasúttársaságok számára.