Október 25-től teszt jelleggel, S76-os jelzéssel új vonat közlekedik munkanapokon Piliscsaba és Rákos szakaszon, hétvégi közlekedési rend szerinti napokon Óbuda és Rákos között. Emellett megnyílik Újpalota megállóhely.
Hétköznap félóránként, az esztergomi vonalat és Angyalföldet elhagyva a külső körvasúton haladnak tovább a korszerű, alacsonypadlós és akadálymentesített FLIRT motorvonatok, melyek megállnak Újpalota megállóhelyen is. Az észak-budai és a kelet-pesti agglomerációt összekötő járat fontos átszállási kapcsolatot biztosít Újpalota megállóhelynél. Ezzel gyorsabb, kényelmesebb és versenyképesebb lesz az eljutás a pilisi térségből Pécel és akár Sülysáp felé is. Az S76-os járatok nagy előnye, hogy a jelenleginél akár fél órával is gyorsabbá teszik a közlekedést ezen térségek között ingázók számára. A fejlesztés célja, hogy az autózásról a közösségi közlekedés felé terelje a budapestieket és a környékén élőket.
Az elővárosi kötöttpályás közlekedés fejlesztésének egyik fontos pillére, hogy a meglévő, de ki nem használt vonalszakaszokat a személyszállításban nagyobb arányban vonják be. Ennek a fővárosban egyik meghatározó és joggal várt lépése az Angyalföld és Rákos közötti külső körvasút személyszállítási szerepének növelése, azáltal, hogy a korábban csak Piliscsaba és Angyalföld között közlekedő S72-es személyvonatok útvonalát október 25-től Rákos állomásig hosszabbítja meg a MÁV-START. Ezáltal Budapest és elővárosa sem marad ki az október 25-én életbe lépő, Észak-Magyarországot és az Észak-Alföldet érintő menetrendi újítások sorából.
A munkanapokon félóránként Piliscsaba és Rákos között közlekedő vonatok hétvégén óránként, és csak az Óbuda–Rákos szakaszon közlekednek. Az S76-os járatok a fővárosba érkezve Angyalföldön át, a Marcheggi hidat követően érik el a külső körvasutat. A modern, alacsonypadlós vonatok megállnak az Újpalota elnevezéssel létesített új megállóhelyen, a Drégelyvár utcai felüljáró közelében. A korszerű, akadálymentes megállóhely átszállást biztosít a külső körvasúton, a vonatok és a 7, 7E, 8E, 108E, 133E, 277-es buszok között, így a főváros olyan területei is gyorsabban elérhetővé válnak Piliscsaba felől, amelyek eddig csak több átszállással és hosszabb eljutási idővel voltak megközelíthetők. Emellett javulnak az átszállási kapcsolatok a pilisi térségből Pécel–Gödöllő–Hatvan, valamint Sülysáp–Szolnok felé is. A vonatok teljesen új eljutási lehetőséget kínálnak többek között Kelet-Pest és Óbuda északi része, a Váci úti irodatengely, valamint Budapest belvárosának északi része között.
Az S76-os vonat menetideje 47 perc lesz Piliscsaba és Rákos között. A főváros területén belül az Óbuda és Rákos közötti távot 17 perc, az Újpest és Újpalota közötti szakaszt 7 perc alatt teszi meg. Piliscsabától, illetve Óbudától Esztergom felé a csatlakozó S72, G72, Z72-es vonatokkal lehet továbbutazni. Rákoson az S60, G60, Z60, S80-as vonatokkal a vasúttársaság kapcsolatot biztosít Pécel–Gödöllő–Hatvan, valamint Sülysáp és Szolnok felé.
A közlekedés október 25-én tesztjelleggel indul meg, a vonatok rákosi végállomása ideiglenes, azok Pécel irányába történő tovább vezetését a Budapest – Hatvan vonal jövő évi menetrendjének és a KISS motorvonatok üzembeállásának függvényében, a Budapest Fejlesztési Központ bevonásával vizsgáljuk. Célunk, hogy a Rákospatak menti agglomerációból közvetlen kapcsolatot adjunk a körvasúton át Budapest északi területeire, a frissen felújított Budapest – Hatvan vonal megújult infrastruktúráját kihasználva.
A MÁV-START a megállóhelyen felszálló utasoknak a MÁV az online jegyváltást javasolja mobilalkalmazás segítségével vagy az internetes jegyvásárlási felületen, mert Újpalotán jelenleg nincs jegyváltási lehetőség. A megállóhelyen új típusú jegykiadó automata várhatóan jövő év márciusától áll majd az utasok rendelkezésére. Az Újpalotán felszálló utasok részére a vonaton is lehetséges a jegyvásárlás, pótdíj felszámítása nélkül. Ha az utas az esztergomi vonalon található régi típusú (nyomógombos) automatákkal ellátott állomástól Angyalföldön túl utazik az új járatokon, akkor az automatából Angyalföldig kell megvenni a menetjegyet, és a jegy ellenőrzésekor kell jelezni, hogy Angyalföldnél tovább utazik. A jegyvizsgáló a jegyet pótdíj felszámítása nélkül fogja kiegészíteni a jegyet a tényleges utazásnak megfelelően. A MÁV-START ebben az esetben is a kényelmes és az automatás vásárlásnál nagyobb kedvezményt nyújtó online jegyvásárlást ajánlja.
A már elkészült Újpalota megállóhely mellett a tervek szerint további új állomások létesülnek majd a körvasút fejlesztését célzó projekt keretében, például Pestújhely és Rákosfalva.
A kormány 2010 óta jelentős erőforrásokat mozgósított a kötött pályás infrastruktúra és járműállomány korszerűsítésére. 2016 után több mint 1800 milliárd forintot fordított a már befejezett, kivitelezés alatt álló vagy előkészületben lévő vasúti beruházásokra.
A következő európai uniós pénzügyi ciklus egyedülálló lehetőséget teremt a magyar vasút helyzetének megszilárdítására. A várakozások szerint 2021-től Magyarország számára összesen akár 2000 milliárd forint állhat rendelkezésre vasúti beruházásokra. A várható források sikeres lekötése érdekében a kormány a nyár végén 32 milliárd forintot biztosított húsz vasúti fejlesztés előkészítéséhez, tervezéséhez.
Egyebek mellett elkészülhetnek a Hatvan-Füzesabony szakasz és a kapcsolódó vonalak fejlesztési, valamint a Debrecen-Nyíregyháza szakasz korszerűsítési tervei. Az előkészítési projektek mintegy 1000 milliárd forint kivitelezési munkák megkezdését alapozhatják meg, lehetőség szerint már 2022 elejére.
Az államtitkár hangsúlyozta, a kormány a nemzeti vasúttársasággal azon dolgozik, hogy 2030-ra teljes körűen kiépüljön a korszerű és átjárható hazai vasúti törzshálózat. A vasúti fejlesztések haszna egyebek közt az, hogy több vonatot, sűrűbben, gyorsabban, kiszámíthatóan lehet közlekedtetni. Az infrastruktúra fejlesztése mellett fontos versenyképességi elem az ár alakulása, ezért egyszerűbb, egységes tarifával, olcsóbb eljutási lehetőséggel teszik vonzóbbá a vasutat az utasok számára.