Vasútszakmai szervezetek vezető testületi ülése, közlekedési miniszterek nem hivatalos találkozója, a belga elnökség támogatásával rendezett szakmai konferencia – egyebek mellett ezeknek a közlekedéspolitikai eseményeknek adott helyszínt a héten a belga főváros. Magyarországot – mások mellett – Dr. Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója, a MÁV-VOLÁN-csoport vezetője és Kukoda Bernadette nemzetközi kapcsolatok vezető képviselte a szakmai eszmecseréken, amelyek legfontosabb témája az európai közlekedési hálózat jövője, fejlesztési lehetőségei.
Több, önmagában is jelentős közlekedési és mobilitáspolitikai eseménynek is helyszínt adott a héten a belga főváros. Április 4-én Brüsszelben tartotta soros ülését az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közösségének (CER) Vezető Bizottsága (MC) és a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) Európai Vezető Bizottsága (EMC), de ugyancsak erre az időszakra időzítette a soros, belga elnökség a tagállami közlekedési miniszterek nem hivatalos találkozóját. Mindezzel párhuzamosan pedig az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatósága (DG MOVE) ugyancsak ezen a héten tartja a Connecting Europe Days című konferenciáját, amely az ágazat egyik legnagyobb szabású EU-s vonatkozású szakmai rendezvénye, amelyen a tagállamok mellett a nyugati-balkáni térség országaiból, valamint Ukrajnából, Moldovából és Grúziából is érkeztek szakemberek.
A miniszteri találkozó első napja (április 3.) jórészt a vasúti közlekedésről, egyebek mellett az éjszakai vonatközlekedés és a multimodális jegyértékesítés fejlesztésének kérdéseiről szólt, így annak esti, kötetlen találkozójára az európai vasúttársaságok vezetői is meghívást kaptak.
Hazánkat Dr. Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója, a MÁV-VOLÁN-csoport vezetője és Kukoda Bernadette nemzetközi kapcsolatok vezető képviselte,. A vezérigazgató egyúttal a vasúti érdekképviseletek ülésein (CER, EMC) vett részt. A magyar vasúttársaság vezetője a szakmai csúcstalálkozón tartott beszédében hangsúlyozta: „Az európai – közte a magyar – gazdaság fejlődéséhez ma újra nélkülözhetetlen a vasút. Ezért egyszerre nemzeti és összeurópai érdek a vasút fenntartásához és fejlesztéséhez szükséges források biztosítása nemcsak közösségi, de tagállami szinten is. Minden, a vasútra fordított forrás, sokszorosan megtérül gazdasági és társadalmi haszonban is. A vasút ezért most újra az egyik legjobb befektetés Európa számára.”
Az UIC magas szintű ülésén a résztvevők a 2024-2025. évi európai munkaprogram két aktuális témájáról kaptak tájékoztatást, így a vasút ellenállóképessége azaz a reziliencia, valamint a GSM-R rendszer utódjának szánt specifikáció (FRMCS) fejleményeit vitatták meg.
A CER Vezető Bizottsága legközelebb július elején, Budapesten tartja ülését.