Újabb fázisához érkezik a tatabányai vasútállomás peronliftjeinek az építése. A kivitelező a gyalogos felüljáró pilléreit korrózióvédelemmel látja el a liftek építése előtt, ez a munka a vasúti forgalmat nem akadályozza. Kropok Géza, a MÁV Beruházás Lebonyolító Igazgatóságának beruházási projektkoordinátora elmondta, hogy a három lift átadása az eredeti tervek szerint az idei negyedik negyedév végén várható. A MÁV saját forrásból építi az új felvonókat, ezeknek köszönhetően az utazóközönség akadálymentesen közelítheti meg a liftek forgalomba helyezése után a peronokat.
Hétfőn (április 22-én) kezdték állványozni a gyalogos felüljáró pilléreit, amelyeket korrózióvédelemmel látnak el a hozzáépülő liftek építése miatt. Milyen ütemezésben zajlik a munka, hogyan befolyásolja ez a vonatforgalmat?
A pillérek korrózióvédelme az előzetes tervek szerint 2024. május 5-én kezdődik, és május 27-én fejeződik be. A homokszórás és a korrózióvédelmi bevonat létesítése éjszakai vágányzár részeként történik, mely a napi közlekedést nem befolyásolja.
Milyen típusú liftek épülnek Tatabányán, mennyiben hoz ez változást az utazóközönségnek, és az állomás arculatában?
KONE MonoSpace vandálbiztos felvonók épülnek. A három felvonónak köszönhetően az utazóközönség akadálymentesen közelítheti meg a liftek forgalomba helyezése után a peronokat. A liftek babakocsi és kerékpár szállítására is alkalmasak lesznek.
Mikor veheti igénybe az utazóközönség az új felvonókat? Várható csúszás a beruházásban?
Várhatóan 2024. negyedik negyedév végén. Jelenleg a kivitelezés végső határideje tartható, csúszás a beruházásban nem várható.
Honnan, és hogyan lehet majd a peronokról megközelíteni az új lifteket? Lesz valamilyen változás (például korlátok építése, felfestés) a közlekedésbiztonság fenntartása és a könnyű eligazodás érdekében?
A felvonók a lépcsőkarok mögé épülnek, azokat megközelíteni a peronon a felüljáróra vezető lépcsőkarok mellett lehet majd. A keskeny peronok miatt a hatóság által kért módosítások szerint egyedi lesz a közlekedésbiztonsági kialakítás, melyről a liftek megépítését követően külön tájékoztatót adunk ki. A liftek megközelíthetőségét táblák segítik, továbbá veszélyt jelző felfestés is lesz az elsodrási határon, emellett taktilis sáv épül a liftek előtti tereken.
A MÁV saját forrásból építi a három új liftet. Tartható a költségkeret?
A kivitelezés alatt több, előre nem látható helyszíni sajátossággal szembesült a kivitelező. Például a felüljáró alapozása nem az eredeti tervek szerint valósult meg. Ezek műszaki vizsgálatát követően lehet dönteni, hogy szükség lesz-e esetlegesen többletforrásra.
Mióta dolgozik a vasúttársaságnál?
Idén szeptember 8-án lesz 16 éve.
Ebben a beruházásban mi a konkrét feladata?
A feladatköröm szerteágazó. A beruházás hidász feladatainak műszaki ellenőrzésétől a kapcsolattartáson át a különböző szakműszaki ellenőrök tevékenységének összefogásáig és a lebonyolítói feladatok ellátásáig.
Ezt megelőzően milyen projektben vett részt, és mi volt a feladata?
Megrendelő megbízotti és műszaki ellenőri feladatkört láttam és látok el jelenleg is az 1-es számú vasútvonal Biatorbágy és Szárliget közötti vonalszakasz átépítésekor és az utómunkálatok idején. Emellett hidász és pályás műszaki ellenőri feladatkört látok el a kiszervezett felújítási és karbantartási munkáknál 2017 óta. Ezt megelőzően legutóbb kapcsolattartó voltam a Keleti pályaudvar Utascentrumánál a liftek és a mozgólépcsők építésénél. Hidász és műszaki ellenőri feladatokat láttam el a Dunaújváros és Paks közötti vasútvonal átfogó pályakarbantartási munkálatainál 2018. és 2020. között. Ez utóbbi beruházás a Paks II. projekt érdekében valósult meg.
Szakmailag mit tart a legnagyobb kihívásnak mostani beruházásban?
Folyamatosan előre nem látható tényezőkkel szembesülünk, így ezekre kell megoldásokat találni a vezetők, a vállalkozó és a társszervezetek együttműködésével.