Az oktatási tevékenység kétségtelenül az egyik legfelelősségteljesebb feladat, amelynek szilárd alapjait a megkérdőjelezhetetlen tudáson túl a szakmai elkötelezettség adja. A digitalizáció forgószélként söpört végig a világon, amely mára időszerűvé tette a képzési módszerek újragondolását a MÁV-VOLÁN-csoportnál is. A jövő szakemberei már a felgyorsult világban szocializálódnak, így a tanulási igényeik nem összehasonlíthatók a papíralapon felnőtt nemzedékével.
Pályafutása hajnalán találkozott az akkoriban forradalmi újításnak számító írásvetítővel, majd a számítástechnika térnyerésével újabb modern megoldásokkal gazdagította oktatási módszereit. Talán meglepő lehet, hogy egy annak idején falitáblával és krétával kezdő, 34 éves oktatói tapasztalattal rendelkező szakember az, aki az egyik legelkötelezettebb híve a képzés digitalizációjának. Nagy László forgalmi szabályozási szakértő 1983 óta dolgozik forgalmi területen, emellett végzi vasútszakmai elméleti és gyakorlati oktatói, valamint hatósági vizsgabiztosi tevékenységét. A vasúti szakterületet érintő nemzeti és nemzetközi szabályozási környezet ismerője, a vasútszakmai képzés egyik nagy öregje, akinek innovatív gondolkodása, igénye a fejlődésre és nyitottsága a megújulásra lassan a nyugdíj felé közeledve is irigylésre méltó.
Testközelből láthattad a képzési módszerek fejlődését…
Pontosan ezért tudom, hogy a fejlődést nem lehet megállítani. Egyszerű falitáblával és krétával kezdődött, majd idővel megjelent az írásvetítő. Akkoriban rendszeresen készítettek vasúti oktató filmeket is, amelyekben a tisztképző hallgatói szerepeltek. Amikor 1990-ben forgalmi szolgálattevőként a Keletibe kerültem, nyolc éven keresztül oktatója lehettem az ország legnagyobb pályaudvarának. Akkor még minden papíralapon volt, az utasítások is nyomdában készültek, a helyesbítéseket kézírással vagy fedvény ragasztással kellett átvezetni. Amikor megjelent a számítógép és a ppt, nagyban segítette az oktatói munkát. Ma, ha egy oktató alapképzéshez, időszakos oktatáshoz készít egy ppt anyagot, az bármikor könnyen változtatható.
Milyen oktatási módszerben hiszel?
Azért nagyon jók a digitális tananyagok és az ábrákkal színesített oktatási segédletek, mert bemutathatunk olyan közel valós helyzeteket, amelyeket csak akkor tudnánk bemutatni, ha személyesen kimennénk a pályaudvarra. Figyelembe kell venni, hogy a számítógépes korszakba született mai generáció másképp tanul. Az oktatók képzése során is próbáljuk úgy átadni a tudást, hogy tudjuk, ők teljesen más tanulási módszertant alkalmaznak, mint amikor mi kezdtük. Azt szoktam mondani, hogy tanítani is tudni kell, meg tanulni is tudni kell, és az oktatónak nagy szerepe van ebben. Most már régóta mindent ppt-ben mutatok be, amit kiegészítek az oktatói magyarázattal. Persze ha kérdés van, akkor azt meg kell válaszolni. Nem csak óra végén adok erre lehetőséget, hanem bármikor, bárkinek.
Hogyan fogadtad, hogy idén digitális alapokra kell helyezni az elméleti képzéseket?
Én teljesen egyetértek a digitalizációval, hiszen alapvetően a ppt, amit régóta használok is, ennek egy változata. A Baross Gábor Oktatási Központtal már régóta készítünk oktatási segédleteket az utasításokhoz, oktatói magyarázó szöveggel és többszáz ábrával, ami az utasításokban nincs benne. A ppt-t átadhatom a hallgatóknak, és ők azt bármikor a saját eszközükön megnyithatják, megnézhetik. Állami vállalatként eleget kell tennünk a Kormányrendelet előírásainak, ez nem választás kérdése. Én azt gondolom, hogy a vasút területén azonnal nem biztos, hogy maradéktalanul meg lehet tenni, amit a Kormányrendelet elvár, ez a szakmai sajátosságokat figyelembe véve egy hosszabb folyamat lehet. Nekünk, oktatóknak mindent meg kell tennünk azért, hogy a folyamat elindulhasson. Igazából ez nem új dolog számunkra, hiszen már szereztünk tapasztalatokat a járványhelyzet idején. Ezzel összhangban a már képzettséggel rendelkező dolgozóknál az időszakos oktatások mellett továbbra is fontos szerepe van és lesz a jelenleg is alkalmazott helyszíni forgalmi gyakorlati oktatásoknak.
A digitalizálás megkezdéséhez a DTK projekt kérte az oktatókat a tananyagaik átadására.
Én azonnal átadtam a tananyagokat. 13 feldolgozott témakört kellett egy kicsit kiegészíteni, pontosítani, hiszen az én érdekem, hogy olyan anyagot adjak ki a kezemből a hallgató részére, amit ő használni tud. Az én felelősségem, ha ő az ismeretanyagot nem jól sajátítja el, és emiatt baleset történik. Egy oktató azért oktató, hogy ezt a feladatot maximális hozzáállással, tudással végezze el.
Megfordult a fejedben, hogy a digitalizációs folyamattal az oktatói tevékenységed feleslegessé válik?
Nem! Oktató mindig kell, hiszen az anyagokat mindig el kell készíteni. A távoktatáshoz is kell az oktató, hiszen az alapképzés során nem lehet csak úgy odaadni az anyagot, hogy a hallgató otthon önállóan megtanulja. Több olyan fórumot tartott a DTK projekt, ahol elmondták, a digitalizáció nem arról szól, hogy itt már nem lesz szükség az oktatókra, hanem arról, hogy a technikai fejlődéssel lépést kell tartani. Nekem meggyőződésem, hogy a digitalizáció járható út és előre visz, és én minden lehetőséget megragadok, hogy meggyőzzem a kollégákat, hogy ezt az egészet csak úgy lehet átvinni, ha minden oktató maximálisan odaáll az ügy mellé. Ezt el kell kezdeni, és szépen lassan fel kell építeni. Lesznek tapasztalatok, lehet, hogy majd pontosítani kell rajta, lehet, hogy ki kell egészíteni. A nagypapám mindig azt mondta, hogy lehetetlen nincs, csak tehetetlenség van. „Soha nem azt kell nézni, mit hogyan nem lehet megcsinálni. Mindig a megoldást kell keresni.” Én szívesen beszélgetek bárkivel, akár a digitalizációs folyamatról is. Hiszen minden oktatónak fontos tudnia, hogy a szakmai tudást amivel ő rendelkezik, azt tőle senki nem fogja elvenni. Rá ugyanúgy szükség lesz, mert a tananyagot valakinek össze kell állítani, amit csak olyan ember tehet meg, aki azt a szakmát maximálisan tudja. Frissíteni is kell, az utasítások változását mindig le kell követni. Az, hogy most egy kicsit más módszertant fogunk alkalmazni, az a technikai fejlődéssel együtt jár. Fontos, hogy azok az oktatók, akik hisznek ebben a fejlődő folyamatban, győzzék meg a többi oktatót ennek hasznosságáról.
A hatályos kormányrendelet
§ A digitális technológia alkalmazásán alapuló képzések elősegítése és kiterjesztése a MÁV-VOLÁN-csoportnál (DTK) projekt keretében a 396/2023. (VIII. 24.) Kormányrendelet előírásainak megfelelően folyamatosan zajlik az elméleti képzések fokozatos digitalizációja, elektronikus távoktatási alapokra helyezése.