A vasúti átjárókon való áthaladás szabályaira, a KRESZ betartásának fontosságára hívta fel a figyelmet a MÁV és az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Napon (ILCAD) tartott sajtótájékoztatón.
A június 6-án tartott eseményen Mosóczi László, a MÁV-START vezérigazgatója elmondta, hogy aggasztóan megemelkedett a vasúti átjárós balesetek száma. Idén 30 vasúti átjárós baleset történt, ez kilenc esettel több, mint a tavalyi év megegyező időszakában. A baleseteket minden alkalommal az emberi figyelmetlenség vagy a KRESZ szabályok megsértése okozta. A balesetek számának visszaszorítása valamennyiünk közös ügye, ezért a vasúttársaság arra kéri a közlekedőket, hogy minden körülmények között közlekedjenek körültekintően, hiszen járművel vagy gyalogosan is élet-halál kérdése lehet a KRESZ szabályok betartása. Hangsúlyozta, hogy a vasúti átjárókban az elmúlt 16 évben nem történt a vasút hibájából halálos áldozatot követelő baleset, a vasúti átjárók védelme minden esetben megfelel a hatósági előírásoknak. Kitért arra is, hogy az idei évben figyelmeztető táblákat is kihelyez a vasúttársaság a MÁV és HÉV vasúti átjárókhoz, összesen 280 helyszínre. Idén újabb elemekkel bővül a kampány Härtlein Károly, a BME fizikusának közreműködésével. A mai napon induló SÍN-TÉR című oktató kisfilm-sorozatban a fizika törvényszerűségeivel alátámasztva mutatják be a féktávolság, az elsodrási határ és az áramütés témaköreit. A SÍN-TÉR első epizódja a vasúti jármű kontra gépkocsi féktávolságát ábrázolja. A vasúti szerelvény féktávja több száz méter, a vonatok hirtelen megállítása esélytelen. Számtalan baleset egyértelmű oka a „még átérek” látásmód, amikor a síneken átkelő gyalogos vagy autós rosszul méri fel a közeledő vonat sebességét és a féktávolságot is.
Berzai Zsolt, az ORFK Balesetmegelőzési Osztályának vezetője, az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságának (OBB) főtitkára a tavalyi vasúti átjárós közlekedés ellenőrzésének tapasztalatairól számolt be. Mint mondta, a szabályokat megszegszegők 99 százaléka tisztában volt a tettével, azt sietséggel magyarázta. Berzai Zsolt ezért türelemre, körültekintésre, fegyelmezettségre és tiszteletre kérte a közlekedés valamennyi résztvevőjét, az autósokat, kerékpárosokat és gyalogosokat egyaránt.Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus arra hívta fel a figyelmet, hogy az emberek nem tudják reálisan felméri egy közeledő jármű sebességét. A szakember kitért az úgynevezett "2-es szabályra". A vonat kétszer olyan gyorsan ér oda, mint gondolnánk és az elsodrási határ is kétszer akkora, mint ahogyan arra számítanak az emberek - ismertette. A közlekedőket arra kérte, hogy minden esetben figyelemmel közlekedjenek. Molnár Péter, a MÁV-START mozdonyvezetője a balesetek traumás hatásáról beszélt. Elmondta, hogy 24 éve mozdonyvezető és nyolc esetben volt gázolása, ebből két esetben gépkocsival ütközött az átjáróban. A baleseteket nem lehet elfelejteni, a csattanások, a szagok mély nyomot hagynak a mozdonyvezetőkben – mondta. A szabályok betartására kérte a közlekedőket.