A Comboios de Portugal vasútvállalat meghívására Lisszabonban tartották július 2-án és 3-án a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) esedékes magas szintű üléseit, amelyeken Dr. Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója és Kukoda Bernadette nemzetközi kapcsolatok vezető vett részt. Kedden tartották a 38. Európai Regionális Közgyűlést és az Irányító Bizottság ülését, szerdán pedig a 104. Világi Közgyűlést.
A munkaprogram áttekintése mellett az európai regionális értekezleten többek között tagsági kérdéseket is megvitattak az egybegyűltek. Két tagvasút ugyanis, a norvég Bane NOR és a román CFR Călători kilép az Európai Vezető Bizottság 2024-2025-ös időszakra megválasztott testületéből, ezért az UIC pályázatot ír ki a mandátumok betöltésére, így a grémium összetétele változik.
Az Irányító Bizottság, mint az UIC stratégiai irányító testülete ajánlásokat fogalmaz meg a Világi Közgyűlés számára, ezzel összhangban a július 2-ai értekezleten számos téma mellett bemutatták az UIC érdekérvényesítési stratégiáját, valamint magatartási kódexének a koncepciójt is.
A MÁV pozíciója mind az Irányító Bizottságban, mind pedig az európai régió grémiumában változatlan, így továbbra is dr. Pafféri Zoltán az UIC EMC közép-kelet európai vasutakat képviselő pozícióját tölti be a 2024-2025-ös időszakban.
A 104. Világi Közgyűlésen hivatalosan megválasztották a lengyel PKP elnök-vezérigazgatóját, dr. Alan Beroud urat az UIC elnökének, aki idén márciusban a korábbi elnök-vezérigazgatót, Mamiński urat váltotta a PKP élén. A mandátum hátralevő részére, azaz 2025. december 31-ig vállalta az UIC megbízatását Alan Beroud úr. A közgyűlés résztvevői méltatták Mamiński úr munkáját, mivel egy rendkívül nehéz geopolitikai és gazdasági időszakban vezette az UIC-t. A felszólalásokhoz csatlakozott Pafféri úr is, aki megköszönte kollégájának erőfeszítéseit, és egyúttal támogatásáról biztosította az UIC új elnökét.
Alan Beroud nyitóbeszédében ismertette a nemzetközi szervezettel kapcsolatos jövőképét. Az új elnök meghatározta hivatali idejének legfontosabb prioritásait, így az új vasúti kommunikációs rendszer (FRMCS), valamint a nyílt értékesítési és elosztási modell (OSDM) bevezetését stratégiailag kulcsfontosságúnak tartja. A jövőben nagy hangsúlyt fektet a kutatásra és a fejlesztésre, és célja, hogy megerősítse a régiók közötti együttműködést az átfogó vasúti fejlesztési célkitűzések elérése érdekében. Mandátumának egyik sarokköve a tagvasutak közötti szolidaritás, egység és partnerség előmozdítása.
Az UIC egyik kiemelkedő témája volt az új vezeték nélküli kommunikációs rendszer, az FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) szabványosítása és fejlesztése. A jelenleg alkalmazott GSM-R technológia ugyanis 2030-35-re elavult lesz. A GSM-R technológia várhatóan 2030-tól korlátozottan, egyre nagyobb költségek mellett rendelkezik majd gyártói támogatottsággal, a jelenleg elérhető információk szerint a legtöbb gyártó 2030-2035 között szünteti meg a GSM-R technológia támogatását. A fejlesztés alatt álló FRMCS rendszernek 2027-2028 között hozzáférhetőnek kell lenni, hogy megfelelő idő álljon rendelkezésre az üzembe helyezésre. Az UIC beszámolója szerint az FRMCS-program a terveknek megfelelően halad, betartja az elvárt határidőket.
Ugyancsak fontos téma volt a villamosítás, illetve az alternatív meghajtású járművek megjelenése. Az UIC szeretne hozzájárulni a felsővezeték-építéssel, valamint a villamosítással kapcsolatos költségek csökkentéséhez azáltal, hogy összefoglalja a tagvasutak által az elmúlt 10 évben alkalmazott legjobb gyakorlatokat. Az Európai Unióban jelenleg a vasutak 57 százalékát villamosították, a teljes villamosítás viszont nagyon költséges, és nem biztos, hogy elérné a kívánt célt, vagyis a karbonsemlegességet. Megfelelő alternatíva lehet elsősorban a gyengébb forgalmú vonalakon a hidrogénhajtás, illetve az akkumulátoros hajtás előnyben részesítése.