Sikeres volt a felkészülés az útdíjfizetésre

autóbuszközlekedés Hírvonal

2024.07.03 14:43
szerző: Volánbusz Kommunikáció

Az elmúlt két hónapban közel másfél milliárd forintot fizetett be útdíjfizetés címén az államkasszába a Volánbusz. Április elsejétől az autóbuszok ugyanis már nem az e-matrica, hanem az e-útdíj rendszerben fizetnek az utak használata után. A Volánbusz Kommunikációs Igazgatósága most annak járt utána, hogy milyen tapasztalatokkal járt a változás.

 

A Volánbusznak az útdíjfizetési rendszerbe történő átsorolása óta közel 8,5 millió darab útdíjtétele keletkezett az autóbuszok úthasználata után június elsejéig. Áprilisban még harmincszor, májusban viszont már csak hatszor kellett – alkalmi úthasználatra szóló – úgynevezett viszonylati jegyet váltani. Erre vagy az útdíjfizetésre szolgáló eszköz meghibásodása, vagy olyan muzeális jellegű autóbusz közlekedése miatt került sor, amely értelemszerűen nem rendelkezik útdíjbevallásra alkalmas készülékkel. Ezek jellemzően az útdíjfizetés kapcsán a járművekbe szerelt S550-es OBU-k (On Board Unit), de a flotta közel 40 százaléka esetében a járműkontrolleszköz látja el az útdíjfizetési feladatot. Az elmúlt két hónapban közel 1,5 milliárd forintnyi útdíjfizetési kötelezettsége keletkezett a Volánbusznak.

A társaságnál dolgozó szakemberek szerint az útdíjfizetés ellenőrzésére szolgáló obu.ifleet.hu felület megfelelően működik (ezen az oldalon lehet többek között az útdíjfizető eszközök működését ellenőrizni, a busz pozícióját megtekinteni, valamint az úgynevezett szakaszjegyeket lekérdezni stb.), azonban a folyamatok egyszerűsítése érdekében még most is zajlanak az egyeztetések az útdíjbevallásban közreműködő MOL Nyrt.-vel, a rendszert üzemeltető I-Cell Kft.-vel, illetve a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.-vel a szükséges fejlesztésekről (például a számlakezeléssel, valamint az adatellenőrzésekkel kapcsolatosan).  A jogszabályi változások következtében a MOL Nyrt. közreműködőként szolgáltatja azt a felületet, ahol az útdíjfizető eszközt egy adott jármű rendszámához lehet rendelni, s ahol ezeket „összepárosításokat” módosítani lehet. Alapvetően az útdíjfizető eszközök is jól működnek, csak ritkán fordult elő olyan eset, amikor az útdíjbevallási készülék váratlanul felmondta a szolgálatot, s emiatt szervizre rendelték be a járművet – de volt olyan eset is, amikor a készülék csak ideiglenesen vesztette el az adatkommunikációs kapcsolatot (GSM), s „magától” megjavult. (Egyébként már a meghibásodott eszközök javíttatása, cseréltetése is része a mindennapi rutinnak, noha eddig szerencsére csak 3 eszközt kellett cserélni a decemberben megvásárolt 3675-ből.)

Az S550-es készülékeknél jellemzően tápellátási hiba miatt fordulhatnak elő útdíjbevallási problémák, például, ha megtörik a vezeték, vagy ha kilazul a SIM-kártya, esetleg rosszul van elhelyezve a készülék, s emiatt rendszertelenül továbbítja az útdíjadatokat, vagy ha nem tud csatlakozni a GMS-hálózatra, s ebből kifolyólag nem tudja szünetmentesen elküldeni a jármű GPS-koordinátáit.

Az útdíjbevallási készülékek üzemeltetése, kezelése igazi csapatmunka. A beépített járműkontrolleszközök működés közbeni monitorozását a járműenergetikai szakemberek, az útdíjbevallásra való megfelelőséget valamennyi eszköz esetén a diszpécserek és a forgalmi szolgálatok végzik, emellett az autóbusz-vezetőktől is kiemelt odafigyelést igényel az útdíjbevallási eszközök üzemeltetése, kezelése. Tudniuk kell például, hogy egy-egy színes LED tartós világítása vagy villogása milyen fennálló problémára utal. A LED-ek ugyanis nagyban segítik a hibafeltárást: a hibalista alapján munkatársaink is el tudják végezni a szükséges ellenőrzéseket, sőt a hiba okáról az útdíjfizetési eszközöket szállító telematikai céget is értesíteni tudják.

A Volánbusz szakemberei továbbra is mindent megtesznek az útdíjfizetés folyamatának nyomon követése, valamint a működés közben feltárt hibák javítása érdekében, hogy a jöben se érkezzen bírságriasztás a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatótól vélelmezett jogosulatlan úthasználat miatt. És bár még mindenki tanulja a rendszert és az eszközök kezelését, már elkezdődött az elmúlt két hónap tapasztalatainak feldolgozása, rendszerbe illesztése is.

Köszönjük mindenkinek a lelkiismeretes, pozitív hozzáállást, és gratulálunk az újabb feladat sikeres teljesítéséhez!