A Széchenyi-hegyi Gyermekvasút idén is ünnepel: 2024 nyarán a második építési szakasz átadásának háromnegyed százados évfordulójára lehetnek büszkék a kisvasutasok. Nyáron is érdemes útra kelni a kisvonatokkal, hiszen a legnagyobb hőségben is kellemes felüdülést hozhat az erdő árnyékában való utazás a közkedvelt kilátókocsikban. A vakáció idején pedig már a legifjabb vasutasokkal is találkozhatunk szolgálat közben: június 8-án avatták fel a tanévben tartott két képzésen sikeres vizsgát tevő gyerekeket.
Magyarországon először Budapesten épült Úttörővasút, aminek sikerét jól mutatja, hogy immár 76 éve járnak a vonatok a budai hegyek keskeny sínpárján. De hogyan is jön ki a számmisztika, hogyan lehet az, hogy a Gyermekvasút tavaly ünnepelte 75. születésnapját, de mégis idén, 76 évesen is „csak” 75 éves? Sőt, jövőre már 77 évesen is mondhatjuk még, hogy a 75. évfordulót köszöntjük. Íme, következzen a megoldás!
A budapesti Úttörővasút első, 3 kilométeres szakaszát 1948. április 11-én kezdték el építeni a Széchenyi-hegyen a Hegyhát út és Golfpálya út találkozásánál. Az első vonalrészen –Széchenyi-hegy végállomás, Normafa megállóhely, Csillebérc (Úttörőváros) és Virágvölgy (Előre) állomás – a vonatforgalom 1948. július 31-én indult meg. Az építkezés további két szakasszal folytatódott, idén június 24-én a második szakasz megnyitásának 75. évfordulóját ünnepelhettük: az 1949-re már a 6,5 kilométeresre bővült vonalon ekkor adták át a Jánoshegy és a Szépjuhászné (akkori nevén Ságvári-liget) állomást. A teljes vonalon egy évvel később, 1950. augusztus 20-án indult meg a forgalom, akkor már Hűvösvölgyig közlekedhettek a vonatok. Az Úttörővasút-Gyermekvasút 75 éves fennállása alatt több mint 16 ezren szolgáltak kisvasutasként.
A budapesti Gyermekvasút közel 12 kilométeres hosszával 2015-ben bekerült a Guinness-rekordok Könyvébe, mint a világon a leghosszabb olyan vasútvonal, ahol a forgalmi és kereskedelmi szolgálatot 10-14 éves korú gyermekek látják el. A Budai-hegység közkedvelt kirándulóhelyeit összekötő kisvasúton egész évben járnak a vonatok, csak szeptembertől áprilisig maradnak ki a hétfői tanítási napok az üzemből. A gyermekvasutasok aktuális létszáma mindig a nyári időszakban a legnagyobb, ilyenkor már szolgálatba állnak a tavaszi tanfolyammal érkező legfiatalabbak, de még ugyancsak szolgálhatnak a nyolcadikosok, akik augusztus végén ballagnak el. Idén a nyári időszakban így mintegy hétszáz gyerek váltja egymást a szolgálatban.
Nyáron munkanapokon óránként, hétvégén 40-50 percenként indulnak a vonatok, az üzemidő is hosszabb: az első járat Hűvösvölgyből mindennap 8:45-kor indul, az utolsó Széchenyi-hegyről munkanapokon 18:03-kor, hétvégén 18:45-kor. A menetrendben előre meghirdetett napokon nosztalgiajáratok is forgalomba állnak, valamint minden nyári hónapban egyszer Panoráma expresszt indítanak, ami a hárs-hegyi panorámaívben megállva páratlan kilátást biztosít a nyáresti fővárosra. Ezek az alkonyatban közlekedő különvonatok immár negyedik éve kedvelt járatai a nyári időszaknak.
Gyermekvasutas-avatás
Június második szombatján 155 ifjú gyermekvasutas tett fogadalmat a hűvösvölgyi végállomáson. A tanév alatt ősszel és tavasszal is indult egy-egy négy hónapos tanfolyam, ahol a vasutasszakma alapjaival és a környék nevezetességeivel ismerkedhettek meg a gyerekek, majd a sikeres vizsgákat követően szolgálatba állhattak. Az ünnepségen kitüntették azt a 35 ifjú gyermekvasutast, akik kitűnő eredménnyel végezték el az idei képzést.
A Gyermekvasút egyre növekvő népszerűségét jól mutatja, hogy az előző két tanévben rekordszámú gyermekvasutast avathattak fel, a képzésekre az elmúlt években már túljelentkezés is volt, ami azelőtt évtizedek óta elképzelhetetlen volt. A tanfolyamon részt vevők létszáma – az egyre nagyobb érdeklődés ellenére – nem bővíthető, hiszen a napi szolgálatban a vonalon egyszerre szolgálatba állítható gyerekek száma maximált, a szolgálati helyek, beosztások az adottságok miatt nem változtathatók. Fontos, hogy az adott munkakörben tényleg legyen kellő mennyiségű és minőségű feladata a gyereknek, hiszen így tudja a szakmai épülését, a kellő tapasztalat megszerzésének lehetőségét biztosítani. A jelenlegi – talán minden idők legnagyobb – gyermekvasutas-létszámának szinten tartása (szakmailag megfelelő értéken tartása) érdekében a következő években is az évenként induló két tanfolyamon a felvehető gyerekek létszáma tanfolyamonként 80-90 fő marad.
Éjszakai teljesítménytúra augusztusban
A Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton augusztus 19-én tartják amár hagyományos „Gyermekvasút nyomában” 20 kilométeres éjszakai teljesítménytúrát. Az útvonal érinti a Gyermekvasút minden állomását, valamint a környék főbb látványosságait. A túra szintideje hét óra. Nevezni a rajtnál, a hűvösvölgyi Gyermekvasutas Otthon előtt lehet, aznap este 19 és 21 óra között. A túra résztvevői éjszakai különvonatokkal térhetnek vissza a célból, Széchenyi-hegy állomásról Hűvösvölgybe.
A „Gyermekvasút nyomában” teljesítménytúrát először 1996-ban rendezték meg, azóta minden évben március 15-én nappal, augusztus 19-én pedig éjszaka lehet gyalogosan felfedezni a kisvasút környékét a szervezett túra keretében, így a mostani már az ötvennyolcadik teljesítménytúra lesz a kisvasút történetében.
Csúcstúra a Gyermekvasúton és környékén
A Gyermekvasút állomásainak nagy részét egyszerűen megközelítheted tömegközlekedéssel a Széll Kálmán térről, illetve a Déli pályaudvartól. A vasúti útvonal környezetében megannyi látványosság hív természetjárásra, amilyen például a Budai-hegység legnépszerűbb célpontja, a főváros legmagasabb pontján, a János-hegyen álló Erzsébet-kilátó és a lábánál található Zugligeti Libegő. Mindkettőt könnyedén elérheted a Gyermekvasút Jánoshegy és Virágvölgy állomásától.
Ha inkább a kevésbé ismert kirándulóhelyek felé vennéd az irányt, gyönyörű budapesti panorámával vár a Szépjuhászné és a Hárshegy állomás között található Makovecz Imre-kilátó és a Kaán Károly-kilátó. Ha mindkét kilátót érinteni szeretnéd, a Kis- és a Nagy-Hárs-hegy csúcsát is meg kell másznod, ehhez a Szépjuhászné állomásról célszerű útra kelned.