Akik hétről hétre olvassák a MÁV-VOLÁN-csoport hírleveleit és figyelik a leányvállalatok intranetes oldalát, azok jól tudják, hogy a belső kommunikációban rendszeresen foglalkozunk a közfeladatot ellátó autóbusz-vezetők biztonsági kérdéseivel. A közelmúltban történt csavarhúzós támadás apropóján összegyűjtöttük, hogy mit tesz a Volánbusz a frontvonalban dolgozó munkatársaink biztonsága érdekében.
Múlt év közepén szinte egymást érték a sokkoló események: 2023. július 22-én Törökbálinton szájkosár nélküli kutyával felszállni kívánó utasokkal alakult ki tettlegességig fajuló konfliktus, amelynek következtében autóbusz-vezető kollégánk szája és válla megsérült. Egy nappal később a miskolci autóbusz-állomáson egy utas előbb szóban inzultálta, majd ököllel többször is megütötte munkatársunkat, akit aztán lerángatott a buszról és még tovább bántalmazott. Kollégánk nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett, több helyen eltört az orra, több foga kilazult, arcán és felsőtestén pedig számos zúzódás keletkezett. 2023. július 31-én szintén megdöbbentő eset történt: a pécsi autóbusz-állomás területén három agresszív, feltehetőleg valamilyen tudatmódosító szer hatása alatt álló személy megtámadta, ütötte, rugdosta az egyik autóbusz-vezetőt. Az állomáson szolgálatot teljesítő biztonsági őr próbálta védeni munkatársunkat, és azonnali erősítést kért a túlerővel szemben. Igencsak jól jött a rendőrség és a mentősök segítsége: kollégánkat fej-, borda- és bokasérülésekkel, valamint súlyos zúzódásokkal szállították kórházba. Az idei nyár is forrónak ígérkezik, néhány hete egy idős, mentálisan sérült utas csavarhúzóval térden szúrta a Kisbér–Tatabánya járat vezetőjét Vérteskethelynél. (Felfegyverkezve elkövetett, közfeladatot ellátó személy elleni erőszak bűntette és a súlyos testi sértés kísérlete miatt a Komáromi Járási Ügyészség vádat emelt a buszsofőrre támadó férfi ellen, és a letartóztatásának meghosszabbítását is indítványozta.)
A figyelem középpontjában
A munkatársaink biztonságát fenyegető veszélyekre egy éve a korábbiaknál is jóval nagyobb figyelmet fordít a Volánbusz vezetése. A társaság Kommunikációs Igazgatósága – a probléma súlyosságát érzékelve – tavaly július óta szisztematikusan gyűjti és elemzi a közfeladatot ellátó autóbusz-vezetők elleni szóbeli és fizikai bántalmazásokat, támadásokat, és folyamatos erőfeszítéseket tesz a probléma közbeszédbe való beemelésére. Ősszel Ha megütöd, leülöd! elnevezéssel figyelemfelhívó társadalmi kampányt indított a támadások megelőzésére. A változatos tematikus tartalmakkal nemcsak a vállalat saját honlapján és blogoldalán, hanem a közösségi média felületein is találkozhattak az utasok. De figyelemfelkeltő plakátok kihelyezésére is sor került országszerte a „kritikus helyszíneken”. A mentális egészséggel, tanácsadással, tréningekkel, kommunikációval és ehhez kapcsolódó szolgáltatásokkal foglalkozó, pszichológusok által alapított Mélylevegő Projekttel közösen erőszakmentességre felhívó videók, plakátok készültek, az országos és helyi médiumok nézőit, olvasóit pedig sajtóközleményeken keresztül próbálta elérni a Volánbusz Kommunikációs Igazgatósága, továbbá önkéntes válaszadáson alapuló, online kérdőíves felméréseket is indított. (Ezek eredményéről a hírlevélben és az intraneten is olvashattak munkatársaink. Sajnálatos azonban, hogy a közel tízezer autóbusz-vezető közül mindössze pár százan töltötték ki a kérdőívet, pedig a kollégák véleménye fontos visszajelzést adhatott volna a munkáltató számára…)
Esetgyűjtés, elemzés, intézkedés
Természetesen a Volánbusz Biztonsági Igazgatósága is folyamatosan figyelemmel kíséri a kollégák biztonságát fenyegető jelenségeket. Az idei első negyedéves statisztikai adatok alapján több intézkedés is született ezek felszámolására, számuk mérséklésére. Ezek része, hogy a Volánbusz tárgyalásokat kezdeményezett az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Bűnügyi Főigazgatóságával, másrészt az üzemeltetési szakterület és a Rendészeti Főigazgatóság bevonásával országosan is felmérték a leginkább veszélyeztetett autóbusz-állomásokat és járatokat – ezek listáját megyei bontásban megkapta az ORFK Bűnügyi és Közrendvédelmi Főigazgatósága is annak érdekében, hogy a járőrszolgálatok tervezésekor és kialakításakor ezekre a kritikus helyszínekre külön figyelmet fordíthassanak. Külön eljárásrendet is kidolgozott a Biztonsági Igazgatóság az autóbusz-vezetőket érő atrocitások, támadások dokumentálására, feldolgozására, a vizsgálatok lefolytatásának támogatására, amelyet a forgalmi régiók is megkaptak – az ilyen esetekben kitöltendő nyomtatványokkal együtt.
Minden esetben legyen büntetőfeljelentés!
Az erőszakos cselekmények megelőzése érdekében a munkáltató több intézkedést is életbe léptetett, de még továbbiak bevezetése is várható. A Volánbusz vezetésének egyértelmű és határozott álláspontja és célja, hogy a társaság munkavállalói ellen irányuló erőszakos cselekményeket minden esetben büntetőfeljelentés kövesse. A vállalat Biztonsági Igazgatósága és Üzemeltetési Főigazgatósága ezért utasításban tervezi még egyértelműbbé és pontosabbá tenni a belső eljárásrendet a munkavállalókat érő támadások esetére. A tervek szerint ismét lesznek konfliktuskezelő tréningek a járművezetők részére, és lesznek kérdőíves felmérések is, valamint újra megjelennek az autóbuszok fedélzetén, illetve az autóbusz-állomások területén a figyelemfelhívó plakátok. De ami a legfontosabb: a Volánbusz mindent megtesz a forgalmi létesítmények területén lévő biztonságtechnikai eszközök és rendszerek állapotának javítására, bővítésére, és megvizsgálja az autóbuszok fedélzeti biztonsági rendszereinek bővítését, a távoli elérés lehetőségének kialakítását is. Reményeik szerint a technikai eszközök és rendszerek bővítésével sikerül megfékezni a közfeladatot ellátó autóbusz-vezetők elleni erőszakot, de legalább jelentős mértékben visszaszorítani, továbbá az elkövetők elfogásában segíteni az eljáró hatóságot.