„A gőzmozdonnyal együtt kell élni és lélegezni”

hagyományőrzés Hírvonal

2024.10.17 16:19
szerző: Putsay Gábor

Sok ember fantáziáját megmozgatja a 411-es sorozatú gőzmozdony, a Truman. Hazánkban az egyetlen működőképes példány a 411,118-as pályaszámú gép, amit a 411-es Truman Gőzmozdony Alapítvány gondoz, és az önkénteseknek köszönhetően a járműbemutatók egyik sztárja a Magyar Vasúttörténeti Park rendezvényein. Az alapítvány kuratóriumi elnöke, Margay Henrik maga is vezeti az immáron nyolcvan éves járművet, mint elmondta, „a gőzmozdonnyal együtt kell élni és lélegezni”. Alapítványuk célja a mozdony állagmegőrzése mellett a vasutas kulturális örökség átmentése a jövőbe, a MÁV történelmi múltjának és hagyományainak ápolása.

 

Miért éppen a 411-es Trumanra esett a választás, honnan ered ez a rajongás?

Gyermekkoromban modellező klubba jártam, dr. Károly Imre bácsi – aki maga is nagy Truman-rajongó volt – mindig elhozta a legkülönbözőbb modelljeit. Később az egykori rákosi fűtőházba mentem fényképezni vasúti járműveket, majd 2007 szeptemberében megismertem Vass Andrást, a 411,118-as pályaszámú Truman megmentőjét. András (mindenki Bandija) 1990 óta sokat dolgozott azért, hogy a mozdony működőképes állapotban maradjon, sorra járta például a fűtőházakat, itt egy lámpát, ott egy fékezőszelepet kapott, amit aztán felszerelt a mozdonyra. Rendszeresen kijártam 2007-től én is Bandival a Magyar Vasúttörténeti Parkba – pucolgattuk, szerelgettük-javítgattuk a Trumant. Amikor Bandi mellé kerültem, szinte semmink nem volt, de mára már egy jól felszerelt kis műhely áll rendelkezésünkre.  Szerencsére a park vezetése partner volt abban, hogy a mozdonyt helyrehozzuk és működőképes állapotban tartsuk. Megvizsgálta egy kazánbiztos is, majd 2012-ben a Kerti vasutak találkozójára felfűtöttük a mozdonyt és mozgásba hoztuk a gépezetet, ami óriási sikert aratott a látogatók körében. Tulajdonképpen ekkor indult újból a 411,118-as karrierje, ugyanis a mozdony innentől kezdve – ugyan csökkentett kazánnyomással, és ideiglenes begyújtási engedélyekkel, de – folyamatosan működőképes. Évente néhány alkalommal a Vasúttörténeti Parkon belüli mozdonyoztatás alkalmával utazni is lehet rajta. Hozzáteszem, hogy 2021 óta rendszeresen rendezünk „mozdonysimogatót” – statikus bemutatót, ami során a mozdonyt hidegen, a fűtőházban lehet megtekinteni. A látogatók önkénteseinkkel tárlatvezetéseken vehetnek részt a Truman vezérállásán és a szerelőaknában, hogy egy kis betekintést kapjanak a gőzmozdonyok működésébe. Ilyenkor a mozdony olyan részeit is meg lehet nézni, amit begyújtott állapotban nem, ilyen például a füstszekrény vagy a tűzszekrény. A mozdony mellett mindig van alkatrészbemutató és a látogatók nagy kedvencei, működő gőzgépmodelljeink is megcsodálhatók. Alkalmanként az Alapítvány műhelyébe is betekintést engedünk a látogatóknak, ami számos érdekességet és meglepetést tartogat a vendégeknek, hiszen ez egyben egy önálló kis vasúti múzeum is. Ezeket a rendezvényeket mindig hatalmas érdeklődés kíséri.

Ez a hobbija és a munkája is egyben, pontosabban dolgozik a vasútnál is?

Mozdonyvezetőként dolgozom 2018 óta, jelenleg egy magánvasútnál, de a MÁV-STARTnál is teljesítettem szolgálatot. Saját erőből és pénzből tettem le a vizsgát gőzmozdonyra és a Trumanra, ezzel egy régi álmom vált valóra. Szerencsés vagyok, hiszen más közlekedési módokban is kipróbálhattam magam, korábban két évig szovjet metrót és GVM-Ikarus 280-as trolibuszt is vezettem.

A Vasúttörténeti Park támogatása mellett honnan szerezték, illetve szerzik be a szükséges alkatrészeket?

Szerencsére a Truman népszerűségének hatására a bevételeink is nőttek az elmúlt években. 2018-tól alapítványként működve elsődlegesen a rendezvényeken kapott adományokból, különböző támogatásokból és a felajánlott SZJA egy százalékokból gazdálkodunk, így bizonyos karbantartásokat mi is tudunk finanszírozni. Ugyanakkor az önkéntesek körében nincs tagdíj, azonban lehetőségeihez mérten mindenki hozzájárul a szerszám- és géppark fejlesztéséhez, illetve a Truman fenntartási költségeihez. Nem lehet szó nélkül elmenni amellett sem, hogy az önkéntesek legnagyobb hozzájárulása az általuk elvégzett munka. Mindig szerelünk valamit a gépen, másfél hónapja például szabadidőnkben a szerkocsi siklócsapágyait öntöttük újra Molnár János mozdonyvezető segítségével, illetve a MÁV Rail Tours közreműködésével. Molnár János az alapítvány legidősebb tagja, 77 éves és 14 évig vezetett aktív pályafutása alatt gőzmozdonyt, köztük Trumant is. Ő és a hozzá hasonló idősebb szakemberek felügyelete és irányítása alatt elvégzett munka során el tudjuk sajátítani a gőzmozdony-szerelés fortélyait. Reméljük, hogy ezáltal az évek alatt felhalmozott tudásukat – legalább részben – át tudjuk örökíteni. 

Mennyire nehéz vezetni, például egy 424-es Bivalyhoz képest?

Bár volt alkalmam a 424-est is kipróbálni, nem sokat vezettem. A Trumant irányítani viszont szerintem nagyon kényelmes, minden kézre áll. A látogatók rendszeresen megjegyzik, hogy nagyon sok rajta a különböző kütyü és kallantyú, azonban én úgy vagyok vele, hogy a gőzmozdony vezetése egy életérzés, ezzel együtt kell élni, lélegezni.

Hogyan verbuválódott az önkéntes csapat?

Ki innen, ki onnan jött. Van olyan tagunk, akit Vass András tíz éves kora óta ismer, vagy egy modellezőklubból „tévedt be” hozzánk, vagy éppen egy rendezvényen tetszett meg neki a Truman és a gőzmozdonyozás. A rendezvényeink ugyanis 12 év után is nagyon népszerűek. A mozdony vezérállásán történő utazásnál óriási élményt jelent, amikor megmutatjuk a kazánban égő tüzet, vagy amikor a gyerekek meghúzhatják a sípot. A mozdonysimogatók és a műhelylátogatások alkalmával is hosszú sorban várakoznak az emberek. Ilyenkor mindig figyelünk rá, hogy ne hagyjuk őket magukra, a gyermekek részére színes apró ajándékokat készítünk, például zászlót vagy színezőt kapnak, hogy a várakozás alatt se unatkozzanak. Programkínálatunk folyamatosan bővül, mindig igyekszünk valami újabb meglepetést kitalálni. Fontos, hogy 2024-től kezdődően a Széchenyi-hegyi Gyermekvasúttal is egyre szorosabban együttműködünk. A tettvágy, a vasút szeretete, az együttműködés és az elkötelezettség az, ami valóban erőssé teszi ezt a csapatot. Itt egy olyan közösségnek a tagjai lehetünk, ahol a barátság és az összetartozás áll a középpontban, ahol az együtt dolgozás nem feladat, hanem valódi öröm.

Mondana néhány mondatot a Truman gőzmozdonyról?

Az Alco, Baldwin és Lima amerikai mozdonygyárak 1942 és 1945 között összesen 2120 darabot gyártottak az S160 sorozatú gőzmozdonyból az európai hadszínterekre. A második világháború után több európai vasúttársaságnál, így a MÁV-nál is szolgálatba álltak. A magyar vasút 1947 májusától 510 darabot vásárolt a mozdonyból, ami nálunk a 411-es sorozatjelet és az akkor regnáló amerikai elnök után a Truman becenevet kapta. A 411-es sorozatú  gőzösök támasztották fel a világháborúban szétzúzott magyar vasutat, majd a MÁV-on keresztül segítették újjáépíteni az országot és a gazdaságot. A körülbelül 930 lóerő teljesítményű, 75 kilométer/órás legnagyobb sebességű, személy- és teherszállító vonatok továbbítására egyaránt alkalmas mozdonyok egyszerű, de megbízható, ezáltal könnyen és olcsón karbantartható járművek voltak. A mozdony teljesen kiszerelve 130 tonna, legnagyobb tengelyterhelése 16 tonna. Ez akkoriban inkább a nehezebb, fővonali vagy nehéz tehervonati gőzmozdonyok tengelyterhelésének felelt meg, ami alkalmazási lehetőségeit a jobb állapotú, erősebb al- és felépítményű vasúti pályákra korlátozta. A hazánk által megvásárolt 510 darab S160-as gőzmozdony között volt az 1944-ben gyártott 411,118-as pályaszámú mozdony is, ami mára az egyetlen ilyen típusú működőképes jármű az európai kontinensen. Ennek a mozdonynak ünnepeltük a nyolcvanéves születésnapját a Magyar Vasúttörténeti Parkban október 11-én. Az ünnepségen jelenlétével megtisztelt minket Lepsényi István, a MÁV elnöke, és Hegyi Zsolt vezérigazgató mellett több vasutas vezető is.

Mi a 411-es Truman Gőzmozdony Alapítvány célja?

Elsődleges törekvésünk a 411,118-as pályaszámú gőzmozdony állagának megőrzése és üzemképes állapotának a fenntartása, illetve a 411-es mozdonyok műszaki megoldásainak és történelmi szerepének ismertetése az érdeklődőkkel. Emellett fontos célunk a vasutas kulturális örökség átmentése a jövőbe, a MÁV történelmi múltjának ápolása és a hivatástudat átadása a jövő vasutas nemzedékeinek. Hisszük, hogy a kemény munka meghozza gyümölcsét, és valljuk, hogy csak azt érezhetjük igazán a sajátunknak, amibe munkát fektetünk, amiért küzdünk. A gőzmozdony szeretete, a vasúti kultúra tisztelete tartja össze az Alapítvány önkénteseinek egyre gyarapodó társaságát. Törekszünk arra is, hogy a Truman ismét teljes értékű mozdony legyen.