Húsz éve, 2001. január 15-én alapította a MÁV Rt. a MÁV Archívumot, ahol mára közel 4,5 millió dokumentum található, melyek közül a legkorábbiak az 1800-as évekből származnak. Az akkori nevén Levéltári Osztály feladata az örökös megőrzésű iratok szakszerű kezelése és megőrzése volt. Az alapításkori kollégák közül hárman ma is itt dolgoznak, hárman már nyugdíjasok lettek.
Az Archívum az első években az Andrássy úti Vezérigazgatóság tornatermében kezdte meg működését, 2005 elejétől pedig a Nyugati pályaudvarnál, a Ferdinánd híd mellett található új, korszerű épületben működik, amely 3.000 négyzetméteren 20.000 iratfolyóméter irat befogadására alkalmas.
Az Archívum fő feladatai nem változtak: a MÁV-csoport 10 évnél régebbi, nem selejtezhető iratainak, tervrajzainak összegyűjtése, kereshetővé tétele, digitalizálása és információszolgáltatás a MÁV szervezeti egységei részére. Időközben átvette a MÁV fotó- és filmarchívumát, illetve 2014-től a budapesti terület kisorozott humán iratainak kezelését is.
Az első források 1845-ből származnak, de a vasútépítés hőskorából már mennyiségileg is számottevő az Archívumban kezelt iratanyag. A kétszázezer fényképet és több mint ezer oktatófilmet számláló gyűjtemény zömében a 2. világháború utáni időszakból származó felvételeket tartalmazza. A 20 év alatt összegyűjtött iratok több mint 60%-a már digitalizált formában is kereshető.
A szolgáltatásokat a MÁV-csoport munkavállalói mellett rendszeresen igénybe veszik külső ügyfelek, tervező vállalatok, történészek, kutatók, vasútbarátok, akik részére kutatótermünkben korszerű hozzáférési lehetőséget és szakszerű segítséget biztosítunk.