Január 28-án érkezett meg Hűvösvölgybe a Gyermekvasút legújabb büszkesége, a Cax 529-es pályaszámú négytengelyes, nyitottperonos vasúti kocsi.
Ezt a típust a II. világháború utáni járműhiány enyhítésére építették Győrben, a Cax 520-529 pályaszámokon összesen tíz korszerű kocsi készült. Tervezési sebességük 80 km/h volt, az utastérben villanyvilágítás és kályhafűtés várta a felszállókat. Az Úttörővasút első éveiben több ilyen kocsi szolgált a budai hegyekben, például a korabeli fotók tanúsága szerint jártak a ma is aktív állományban lévő 490,039-es gőzössel is.
Ez a kocsi először Sárospatakra került, majd 2020-ig a kecskeméti vonalak állományában volt, ahol utoljára a Bugaci Kispöfögő szerelvényében láthatta a nagyközönség. A jármű eredeti felépítését őrzik a küllős kerekek és a siklócsapágyak, a hajdani gyári színterve szerint fényezték újra és oldalanként két korhű zománctábla is díszíti a kocsiszekrényt. A mostani felújítás a MÁV Vagon székesfehérvári üzemének munkáját dicséri.
A frissen felújított Cax 529 pályaszámú nosztalgia kocsi különleges próbaútra indult január 31-én: a menet élén a 490,039-es gőzmozdony volt látható, melynek ez az utolsó útja, mielőtt visszavonul főjavítás miatt. A futópróba alkalmával a szerelvény utasokat nem szállíthatott, de a különleges menetet rengeteg fotós várta a vasútvonal mentén. A most érkezett jármű exkluzív szerelvényt alkothat az ugyancsak zöld színű másik nyitottperonos kocsival, az idén 116 éves Bk 357-essel.
További információk és képek a Gyermekvasút honlapján.
Fotók: Csanádi Sándor