Szerteágazó és színes programokkal lepte meg az érdeklődőket múlt szombaton a MÁV-csoport a Múzeumok Éjszakáján. Titkos bunker Veszprémben, Tram-train műhely Szegeden, vasúttörténeti gyűjtemény Pécsett, nosztalgiabuszok Hatvanban – csak néhány, azok közül az attrakciók közül, amelyeket megtekinthettek a látogatók ezen a különleges estén.
Kollégáink helyszíni beszámolóit alább olvashatják:
MÁV Archívum
Második alkalommal is sikeres volt a MÁV Szolgálató Központ Zrt. MFI Archívumában megrendezett Múzeumok Éjszakája. Az épületünk jellegéből adódóan idén is vezetett csoportok látogathattak el hozzánk. A tavalyi 75 fővel szemben idén 85 fő vett részt az eseményen. Az érdeklődők közül most is többen jelezték, hogy kutatóként vissza szeretnének látogatni az Archívumba. Az Archívum épület és az itt folyó munka bemutatásán kívül három témában dokumentum kiállítást tekinthettek meg a látogatók. A játszóházban vasutas csákót, indítótárcsát, könyvjelzőt és csillámtetkót készíthettek a gyerekek. A moziteremben 1967-1975 közötti közlekedési filmhíradó részleteket lehetett megtekinteni. A játékos kedvű felnőttek a látogatás végén vasutas kvízt tölthettek ki, a legtöbb helyes választ adók jutalomban részesültek.
Domaszék
Nagyon jól sikerült a program a Domaszéki Vasúti Múzeumban. Tárlatvezetéssel, retró kiállitással, terepasztal próbával, és helytörténeti kiállítással vártuk a látogatókat. A néptáncbemutatón, a táncházon és mazsorett előadáson túl rengeteg gyermekprogramot is elérhetővé tettünk a múzeum előtt.
Múzeum Megálló, Dombóvár
A múzeum életében fontos szerepet tölt be ez az esemény, erre az időpontra időzítik az új kiállításokat, erre az időszakra készülünk el a régi kiállítások átdolgozásával. Mindig kerül valami új a tárlatba, köszönhetően az ott dolgozó munkatársak gondos, és kitartó gyűjtő munkájának. Az elmúlt években nagyon sok ember látogatott el erre a rendezvényre a városból és a város határain túlról. Sokan visszatérő vendégek, így egyre nehezebb újdonsággal szolgálni, de nem megoldhatatlan feladat! A Buzánszky Jenő emlékévhez csatlakozva a múzeum kiállította Jenő bácsival kapcsolatos relikviáit. A kertben Lendvai Károly fénykavalkádja fogadta az érdeklődőket, ünneplő fényárban úsztak a kivilágított járművek, melyek közül kiemelkedett a város jelképévé vált „MUKI” mozdony. A parkban egy nagyobb sátorban kapott helyet Póth Tamás mozdonyvezető kollégánk fényképkiállítása. Eközben a 2025-ben alakult THE ROLLBACK BAND zenekar rock and roll partival szórakoztatta a közönséget. A szervezők egy kisebb tűzijátékkal is kedveskedtek az éjszaka folyamán a múzeumba látogatóknak. A szervezők és kurátorok munkáját több vasutas kolléga, és nem utolsó sorban több középiskolai, forgalmi szolgálattevő tanuló is segítette. 772 fő járta végig a teljes kiállítást.
Kecskemét
Működő terepasztalok, a Törökfái dioráma, működő BZ vezetőállás, vasúti tárgyak, vasúti ruhák és színes tablók – ezek várták a látogatóinkat Kecskeméten.
Pécs, KÖFI és Igazgatósági épület
18:00 – 24:00-ig vártuk a látogatókat, valódi éjszakai élményt kínálva. A rendezvényen 4 csoportban összesen 41 fő vett részt. Bemutattuk a TFO Forgalomirányítási csoport által működtetett KÖFI Központokat és az Igazgatóság épületét, annak történetét, ezen belül az épületben található légópincét is, ahol mini tárlat várta a látogatókat.
A KÖFI Központban a kicsi és nagy látogatók:
bepillantást nyerhettek a KÖFI forgalomirányítók és a forgalmi vonalirányító munkájába, a vonatforgalom szervezésébe, lebonyolításába;
figyelemmel kísérhették a különböző üzemmódokban 1-1 vonat leközlekedtetését, mind a távvezérlő felületen, mind a Pusztaszabolcs – Dombóvár szakaszon a kamera rendszeren is;
megismerhették a vonatszemélyzettel való kapcsolattartást, és az utastájékoztató rendszer működést is;
tájékoztatást kaptak az önműködő sorompókról és az útátjárókon való áthaladásra vonatkozó szabályok betartásának fontosságáról, az elsodrási határ jelentőségéről.
Az épület bemutatása során érdekes elbeszéléseken keresztül dióhéjban megismerhették annak történetét a kezdetektől, a vasútigazgatás Zágrábból Pécsre való áthelyezésétől egészen napjainkig. Az épületben tett sétát a falon elhelyezett régi fotók, muzeális értékű eszközök megtekintése színesítette.
Petőfiszállás
Az állomáson tárlatvezetések, szakmai beszélgetések várták az érdeklődőket, de a terepasztalt is megtekinthették a látogatók. A kiállításra Budapestről, Szegedről, Pécsről és Debrecenből is érkeztek.
Szeged, vasútállomás
A forgalomirányitási csoport üzemirányitási tevékenységének bemutatása zajlott Szeged állomáson. A program során több látogatót fogadtunk, akik betekintést nyerhettek a forgalomirányitás működésébe, munkájába, valamint a közlekedtetés egészének kulisszái mögé. A résztvevők érdeklődők voltak, sok kérdést tettek fel. A rendezvény zökkenőmentesen, sikeresen lezajlott.
Szeged, MÁV Székház
Bemutattuk a bombabiztos óvóhelyet, az udvaron a gőzmozdonyt, a kézihajtányt és vasutas egyenruhákba is beöltözhettek a látogatók. A gyerekeknek nagyon tetszett a nyomtatott áramköri lap, melynek segítségével a sorompó működését szimulálhatták. A vasúti főjelző és sorompó bemutatása is sok látogatót érdekelt. Kisebb vendégeink a gyereksarokban vasutas témájú kifestőket színezhettek ki, az ajándékok nagy örömet okoztak.
Szeged, Tram-Train műhely
A MÁV Személyszállítási Zrt. VJBI új Tram-Train műhelyében rendeztük be a „Múzeumok Éjszakája 2025” kiállítást és rendezvényt. 7 Diesel-mozdony, 2 motorvonat, 3 villamos mozdony, 2 személykocsi, 2 kétéltű járműből állt az összesen 16 db-os sínen járó kiállított gördülőállomány. Önerejéből mozgó mozdonymodell, Készenléti Rendőrségi tájékoztató, csarnok építési tablók, vasútmodell terepasztal a Bobó Klubtól, MÁV VBO közlekedésbiztonsági kampány, lézeres kerékmérés, padló alatti kerékeszterga-bemutató, mozdonysimogató, gyerekrajzoltatás, munkaerő toborzás, hajtányozás a kézi hajtánnyal és utazás egy „Dacia” vezetőállásán – ez mind-mind a szombat éjszaka itteni programjai voltak. A klimatizált IC+ kocsiban büfé működött. A komfort kocsiban egy igazi Jácint színes tv, régi telefon és kocsi történeti kiállítás is látható volt. A kiállítási területeket színesítették a Vasúttörténeti Alapítvány relikviái, a programokat stúdióból is hallhatták a látogatók. Mozdonyindítást is láthattak, akik ezen az éjszakán eljöttek és megcsodálhatták a vasút rejtelmes, de nagyon is szerethető világát. A látogatók egy része az erre az alkalomra indított „Múzeumjárattal” érkezett és távozott, melyet stílusosan egy Tram-Train motorvonat szolgáltatott. A programok látogatottsága mindenkit meglepett, majd 2.500 ember volt kíváncsi a műhelyre.
Szentes
A szentesi telephelyen 174 fő látogató volt és 14 fős személyzet gondoskodott a program lebonyolításáról. Nehéz kiemelni, hogy mi volt a legnépszerűbb, de az országban egyedülálló Kádár előfutónak biztosan nagy sikere volt. A vasútmodell bemutató, a terepasztal és a kézi hajtányozás sokakat vonzott.
Volán
A VOLÁN értékmentési programjának központja, a hatvani telephely is megnyitotta kapuit a nosztalgiajárművek és közlekedéstörténeti relikviák kedvelői előtt június 21-én, a Múzeumok Éjszakáján. Csaknem 250 érdeklődő látogatott el a helyszínre, ahol kollégáink az ikonikus Bikarus, Nejlon Piroska és társai mellett filmvetítéssel, tárlatvezetéssel, nosztalgiabuszozással várták a látogatókat. A rangidős Ikarus 30-as Nejlon Piroska mellett az ikonikus Ikarus 200-as típuscsalád 200 ezredikként elkészült példánya, egy tavaly óta újra a régi fényében ragyogó, csuklós Ikarus 280-as, valamint az Ikarus 55-ös és a 630-as múzeumbusz is megtekinthető volt, számos további különleges jármű társaságában. A nosztalgiabuszozást is nagyon élvezték kicsik és nagyon egyarán: a „Bikarus”, a MÁVAUT emeletes Ikarus 556-osa különösen nagy kedvenc volt az idei rendezvényen is. Nagy sikere volt a buszvezető-szimulátornak, az értékmentési program korábbi kisfilmjeiből összeállított, további kulisszatitkokkal kiegészített filmjének, és az apró ajándékoknak, valamint a tárlatvezetésnek is. Sokan jelezték, hogy nagyon várják a következő, immár hagyománnyá vált, őszre tervezett hatvani retrónapot.
Képgalériánk itt tekinthető meg: