– interjú az Egészség Program megalkotóival
A MÁV-csoport Magazin utóbbi számait vagy a hírleveleinket figyelemmel követők többször találkozhattak az Egészség Program fogalmával, amely nem csupán egyszeri olvasmányt, hanem valódi lehetőséget kínál mindazoknak, akik eltökéltek az egészségük megőrzésében. A program ehhez bőséges ismeretanyagot és számunkra elérhető egészségügyi szolgáltatásokat is egybegyűjt, illetve kísérletet tesz arra, hogy játékokkal, kihívásokkal, ajándékokkal ösztönözze az érdeklődőket. Legújabb interjúnkban a program megalkotóit kérdeztük a vállalat kínálta – az egészség megőrzését célzó – lehetőségekről.
Móricz Judittal, a MÁV Zrt. korábbi HR-főigazgatójával és Frei Kitti humánpolitikai szakértővel Benke Máté beszélgetett.
Van valamilyen nagy hatású, személyes felismerésetek azzal kapcsolatban, hogy a szűrés életet menthet? Esetleg olyan, amely rávilágít, hogy az életmód gyökeres megváltoztatásával vissza lehet fordítani a szervezetben egy – már megindult – káros folyamatot?
F. K.: Nekem több olyan élményem is van, amely megmutatta: ha nem megyek szűrővizsgálatra, abból nagyobb baj lehet.
M. J.: Nekem nincs ilyen meghatározó élményem, de fontosnak tartom a saját és a környezetemben élők egészségét, így amikor jött az Egészség Program mint lehetőség, akkor megszólítva éreztem magamat.
Az Egészség Program egyik legfontosabb eleme az az elsőbbségi ellátás, amelyet kollégáink és családtagjaik a Vasútegészségügy szakrendelői hálózatában élvezhetnek. Mi a dolguk, ha orvosi segítséget szeretnének igénybe venni?
M. J.: Legelőször is be kell jelentkezniük a betegfelvételnél, ahol meg fogják kérdezni, hogy a páciens MÁV-csoportos munkavállaló-e. Ha igen, rögtön a vállalatnak előre lefoglalt időpontok közül választ majd az asszisztens, így a lehető legkorábban juthat a kollégánk a problémájának megfelelő szakorvoshoz. Ezzel kikerülheti a különböző magánegészségügyi központokat és a lakóhelye szerinti illetékes állami intézményeket.
Probléma esetén mennyi idő alatt juthat szakorvoshoz egy MÁV-csoportos munkavállaló?
F. K.: Jelenleg az átlagos várakozási idő 13 nap, 36 szakrendelésből 8-nál pedig több mint 20 nap. Maximum tehát egy hónap, de a tapasztalatok szerint – ahol lehet – egy héten belül orvoshoz jut minden kolléga.
Számos menüpont és lehetőség érhető el az Egészség Program felületén, nyilvánvaló, hogy ezek mindegyikét csak a legkíváncsibbak nyitják meg. Emiatt azt gondolom, nektek is priorizálni kell: mik azok a legfőbb üzenetek, amelyeket minden munkavállalónak tudnia kellene?
F. K.: A program kapcsán az, hogy vannak állandó elemei, tehát ha valaki az egészség témakörében szeretné bővíteni az ismereteit, akkor ehhez talál podcastet, cikket, információkat, lehetőségeket. De vannak változó elemek is, például aktuális kihívások és játékok. A nyeremények is megemlíthetők: a jelenleg is futó játékokkal értékes sportszervásárlási utalványokat vagy MÁV-os ajándékcsomagokat szerezhetnek a kollégáink.
M. J.: Én azt gondolom, hogy elsősorban a vasútegészségügyi központok létére, illetve feladataira szükséges ráirányítanunk a figyelmet, hiszen nemcsak a munkakörhöz kapcsolódó orvosi vizsgálatokat végzik, hanem országos lefedettségű szakrendelői hálózatot is üzemeltetnek – előnyben részesítve a MÁV-csoportos munkavállalókat. Ezenkívül kiemelném az Egészséglottót, amelyre bármelyik kollégánk nevezhet, pecsétet gyűjteni pedig a szűrővizsgálatokon kívül is könnyedén lehet. Számos sportprogramon, véradáson és a juliálisok bizonyos eseményein jó, ha nálunk van a pontgyűjtő szelvényünk.
Tapasztalat, hogy a munkavállalók viszonylag kis százalékát lehet mozgósítani ehhez hasonló
kezdeményezésekkel. Ha ti eltökéltétek, hogy olyan program fűződjék a nevetekhez, amely nemcsak van, de működik is, akkor milyen – a szokásostól eltérő – akciókat tudtok még elképzelni a dolgozók megszólítására?
M. J.: Kitti nagyon sokat foglalkozott külföldi és hazai cégek benchmarkelemzésével, de személyesen is felkerestünk több nagyvállalatot, például a MOL-t vagy a Telekomot. Azt kell, hogy mondjam, nincs szégyenkeznivalónk, néhány elemet leszámítva hozzájuk hasonló lehetőségeket kínálunk. Viszont a problematikakör is nagyon hasonló: nehéz elérni és aktivitásra bírni a munkavállalókat. Szerintem ez nem vasutas, hanem magyar sajátosság, így jogos a kérdésed, ezen még dolgoznunk kell. Erre találtuk ki az „egészségnagyköveti” szerepkört, ami annyit jelent, hogy olyan munkavállalókat vonunk be a programba, akik a területeken dolgoznak, és a kapcsolati hálójuk révén képesek eljuttatni számos kollégánkhoz a legfőbb üzeneteinket. Az ő előnyük helyzeti is: látják, hogy milyen problémákkal küzdenek, milyen kérdésekre várnak választ legfőképpen az irodák világától távol eső dolgozóink. Így mi akár célirányos programokat is létre tudunk majd hozni. A tartalmak kialakításánál igyekszünk a mostani trendeket is figyelembe venni, például rövid videóüzenetek formájában adni át az információt. Ezzel párhuzamosan megszólaltatjuk a VNK orvosait is, ők cikkeken és videókon keresztül nyújtanak majd tematikus tájékoztatás – most éppen a napégés veszélyeiről.
Mi a MÁV-csoportos Egészség Program legnagyobb vívmánya?
M. J.: Szerintem az, hogy létrejött. Ahogy alakítottuk a programot, és összegyűjtöttük az információkat, azt láttuk, hogy sok mindent biztosítunk a munkavállalóknak, csak rendszerezetlenül. Na ez az, ami most megváltozott – minden egy helyre került. A program egyébként Dányi Gábor gazdasági vezérigazgató-helyettes úr nevéhez fűződik, az általa kiemeltként megjelölt hét HR-stratégiai témakör egyike ez. Amikor felmerült mint feladat, Kittivel rögtön elmerültünk a megalkotásában. Azt hiszem, jó úton haladunk, szerintem nagy lépés, hogy kiemelten foglalkozik a vállalatcsoport az egészséggel.