Az amerikai gépszörny RGH 20 C2

jármű RGH 20 C2 Hírvonal

2025.07.01 09:33
szerző: Molnár Zsolt

Folytatjuk a MÁV-csoport járműveit bemutató sorozatunkat, ezúttal a MÁV Pályaműködtetési Zrt. vasúti karbantartó nagygépét, a RGH 20 C2 vágányköszörűgépet járjuk körbe. A MÁV egykori leányvállalata, az FKG 2020-ban négy munkagépet rendelt, ezek közül három már munkába állt az elmúlt években. Az új vasúti munkagép egy technológiapótló berendezés, hiszen ilyen teljesítményű köszörűgép eddig nem volt a MÁV-csoport
flottájában.
A járművet az Egyesült Államokban a HARSCO RAIL üzemében gyártották le, majd hajón szállították Németországba, onnan a jármű két kocsiszekrénye egy-egy hatalmas tréleren érkezett a MÁV FKG központi telephelyére. A nagy teljesítményű, számítógéppel vezérelt sínköszörűgéppel hatékonyan lehet elvégezni a vasúti sínek karbantartási, felújítási munkáit. A vágányköszörűgéppel elvégzett munkálatoknak köszönhetően a sínromlás és a sínhibák kialakulásának ideje késleltethető, a sínek, vágányok élettartama növelhető, a közlekedés zaja is csökkenthető. A gép alkalmas a felületi sínhibák – hullámos sínkopás, gördülőterheléses fáradásból eredő sínhibák – eltávolítására, csökkentésére. Az 52 tonnás munkagép kettő egységből áll, mindkét egységen teljes értékű vezetőállás és egy segédfülke található. A gép működtetésének, munkafolyamatainak ellenőrzésére szolgáló fedélzeti videó- és üzemfelügyeleti rendszer van kiépítve, így folyamatosan ellenőrizhető a munkafolyamat.

 

A MÁV-csoport több mint 7000 kilométeres vágányhálózatnak a karbantartásáért felel, amihez elengedhetetlen a korszerű géppark. 2020-ban a négy nagyvasúti munkagép beszerzésére összesen 25 200 000 euró összegben kötött szerződést a MÁV FKG a két nyertes vállalkozóval. A közbeszerzésen nyertes Plasser & Theurer, Export von Bahnbaumaschinen GmbH a szerződés keretében egy nagy teljesítményű RM 85-750 UHR N
ágyazatrostáló gépet, egy nagy teljesítményű DGS NG dinamikus vágánystabilizáló gépet és egy UNIMAT 08-4X4/4S kitérő- és vágányszabályozó gépet szállított le 2021-ben. Ezek a gépek a munkába állásuk óta többek között az 1-es vonal Biatorbágy–Szárliget–Tatabánya közötti szakaszán, a 100a Cegléd–Abony–Szolnok szakaszon, valamint az ország számos más vasútvonalán végeztek karbantartási munkálatokat. A három géphez csatlakozott most a RGH 20C2 típusú sínköszörűgép. Az új gépek nagyobb hatékonysággal képesek elvégezni a vasúttársaság saját pályakarbantartási és felújítási munkáit, így a karbantartásra fordított idő is csökkenthető.
Az RGH 20 C2 vágányköszörűgép műszaki paraméterei az iparági elvárásoknak megfelelően fejlett kialakítást és nagy teljesítményt biztosítanak. A gép normál nyomtávra készült (1435 mm), teljes hossza az ütközők között 26 500 mm, szélessége 2657 mm, magassága a sínkoronaszinttől mérve 3420 mm. A forgócsaptávolság 7620 mm, míg a tengelytávolság a forgózsámolyban 1800 mm. A kerékpárok futókörátmérője 840 mm. A gép minimális munkavégzési ívsugara 150 méter, tömege 52 tonna, tengelyenkénti maximális terhelése legfeljebb 14 tonna. A meghajtásról egy Caterpillar C13 típusú, vízhűtéses dízelmotor gondoskodik, amely 388 kW teljesítmény leadására képes. Az üzemanyagtartály űrtartalma 1500 liter. A jármű saját meghajtással és vontatva is maximum 100 km/h sebességgel közlekedhet.
A gép alkalmas 48, 54 és 60 kg/m tömegű sínrendszerek köszörülésére. Összesen 20 db köszörűkővel van felszerelve, amelyekkel a munkavégzési sebesség 2 és 16 km/h között állítható, jellemzően 3–10 km/h közötti értéken dolgozik. A segédkocsi tengelytávolsága 2260 mm, kerékátmérője 127 mm.
A köszörűkorongok külön vezérelhetők és működtethetők, ami lehetővé teszi a pontos és rugalmas megmunkálást. A korongok átmérője 152 és 279 mm között változik, vastagságuk 80 mm. Maximális fordulatszámuk 5800 fordulat/perc, és a hozzájuk tartozó meghajtómotor teljesítménye akár 17 kW-ig állítható. A fejszögtartomány jobbra 75°, balra 45°. A köszörülés utáni sínfelület érdessége nem haladja meg a 10 mikrométert. A víztartály
térfogata 3000 liter, amely a köszörülés során keletkező hő és por hatékony kezelését szolgálja.
Ez a gép a modern vasúti pályafenntartás hatékony eszköze, képes precízen visszaállítani a sínprofilokat, növelve ezzel a pálya élettartamát és a közlekedés biztonságát.