Új korszak a személyes értékesítésben

vasút autóbusz Rólunk

2025.09.02 14:43
szerző:

2025. július 1-jén mérföldkőhöz érkezett a MÁV Személyszállítási Zrt.: életbe lépett a módosított Szervezeti és működési szabályzat, amelynek legfontosabb eleme a Személyes és Partneri Értékesítési Igazgatóság (SZPÉIG) megalakulása. Ez az új szervezeti egység – Nagy Péter igazgató vezetésével – több mint 1500 munkatárssal kezdte meg a működését, hogy egységes szemléletben és hatékonyabb működésben szolgálja az utasok mindennapjait.

De mit is jelent mindez a gyakorlatban, miért volt szükség az átalakításra,
és milyen célokat tűzött ki maga elé a szervezet?

Egységben az értékesítés
A SZPÉIG megalakulásával a MÁV történetében először jött létre olyan integrált szervezet, amely a vasúti és az autóbuszos értékesítést közösen koordinálja. A változás célja, hogy a személyes értékesítési csatornák – vagyis a pénztárak és a kapcsolódó szolgáltatások – országosan egységes arculattal, szabályozással és szolgáltatási színvonallal működjenek, miközben megőrzik a helyi sajátosságokat. A szervezet kialakítása során arra törekedtek, hogy a szakmai kompetenciák – legyen szó vasúti vagy autóbuszos tudásról – egyaránt érvényesüljenek, és egy kézben összpontosuljon mindenolyan feladat, amely az értékesítés működtetéséhez, fejlesztéséhez, szabályozásához szükséges. Az új szervezet két nagy területre oszlik: a stratégiai részleg felel az értékkezelésért, a jegykészlet- és készpénzgazdálkodásért, valamint a partneri szerződések kezeléséért. Az
operatív terület pedig a pénztárak mindennapi működését, a fedélzeti elszámoltatást, a helyi ellenőrzést és a dolgozók vezénylését irányítja. Az utóbbi három regionális koordinációs egységre tagolódik (kelet, közép, nyugat), amelyek vármegyei csoportokban szervezik a pénztári szolgálati helyeket. Szintén az új szervezet fogja ellátni az autóbusz-vezetők eseti OBU oktatási feladatait a kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatban, illetve a működésének segítését végzi. Az operatív szervezeti egység több mint 330 pénztári helyszín működését
koordinálja, több mint 1500 kolléga együttműködésével.


Milyen előnyöket hoz az átalakulás?
A szervezeti integráció fő célja, hogy egyszerűbb, átláthatóbb és hatékonyabb működést biztosítson. Az utasok oldaláról nézve ez jobb elérhetőséget, egységes ügyfélkiszolgálást és rövidebb ügyintézési időt jelenthet, hiszen a jövőben minden helyszínen lehet majd vasúti és autóbuszos jegyet vásárolni, információhoz jutni, pótdíjat fizetni vagy ügyeket intézni. A változás a munkavállalók számára is új lehetőségeket teremt. A szervezet célja, hogy a személyes értékesítésben dolgozó kollégák kellő szakmai megbecsülést kapjanak, és világos karrierutak nyíljanak meg előttük – mindazok számára, akik nyitottak a tanulásra, fejlődésre, az új működési környezetben rejlő lehetőségek kiaknázására.
A pénztári szolgáltatás színvonalának megújítása fontos szimbolikus üzenet is: az értékesítési pontok az utasok első találkozási helyei a MÁV-csoporttal, így nem mindegy, milyen arculattal, környezettel és szolgáltatási élménnyel várják őket.


Zökkenőmentes átmenet – vagy kihívásokkal teli út?
Ekkora horderejű átszervezés természetesen nem egyik napról a másikra valósul meg. A folyamat komoly előkészítést igényelt, és az átadó szervezetek, a humán szervezet, valamint a szakszervezetek támogatásával és segítségével indult útjára. Az átállás során kiemelt figyelmet fordítottak a munkavállalók tájékoztatására, még ha az engedélyezési folyamatok és az időszűke ezt sok esetben nehezítette is. A kollégák egy része izgatott várakozással, mások picit óvatosan várták az összevonást. Nem csoda, hiszen a személyes és partneri értékesítésben ekkora változásra, a vasúti és autóbuszos szakszolgálat ilyen szoros integrációjára még nem volt példa. A vezetőség fontosnak tartja, hogy az érintettek minden szükséges információt megkapjanak, és a szervezet feladatai, folyamatai minél gyorsabban átláthatóvá váljanak. A vezető munkatársak személyes tájékoztató körútja – például a július 11-i debreceni bejárás – szintén ezt a célt szolgálja, ahogy az új pénztárkoncepció kidolgozása is, amely az utasigények és a gazdaságosság szempontjait egyaránt figyelembe veszi.
Zajlik a számadó és jegypénztáros oktatási koncepció teljes átalakítása is, melynek végeztével gyakorlatiasabb, az utasokkal történő kommunikációban gyorsabban hasznosítható tananyag segíti majd a kollégák munkavégzését. 

Racionálisabb pénztári hálózat – egy helyen minden
Az átalakítás részeként megkezdődött a pénztári racionalizáció is: olyan helyszíneken, ahol a vasúti és autóbuszos pénztárak közvetlenül egymás mellett működtek, összevonások történnek. Országszerte 24 ilyen pontot terveznek átalakítani több ütemben. A folyamat még zajlik, az érintett önkormányzatokkal és hatóságokkal való egyeztetések folyamatosak. Az összevont pénztárak egységes arculatot kapnak, illetve javul a nyitvatartás és a rendelkezésre állás is. Az utasok számára mindez kényelmesebb ügyintézést hoz: egy helyszínen válthatnak vasúti és autóbuszos jegyet, kérhetnek információt, vagy intézhetik a pótdíjas ügyeiket. Fontos kiemelni, hogy az átszervezés nem jár elbocsátásokkal. Ha egy helyszín megszűnik, a munkatársakat egyeztetés után más szolgálati helyen foglalkoztatják tovább. Az első, teljesen megújult arculatú, összevont pénztár Tiszafüreden
nyílt meg – a tapasztalatok alapján itt valósul meg először a tervezett „egyjegypénztár”-modell, amely idővel más helyszíneken is követendő példává válhat.

Innováció az oktatásban – az ANET360 bevezetése
A pénztárosi munkakörcsalád az elmúlt időszakban több nagy kihívással is szembenézett. A miniszteri tízpontos intézkedési csomag részeként elindult a késési biztosítási szolgáltatás, amely a kollégáktól új ismereteket és rugalmasságot követelt meg. A képzések során a hagyományos oktatási módszerek mellett egy innovatív digitális eszközt is bevezettek: az ANET360 mobilalkalmazást. Az okostelefonon és PC-n is elérhető program segítségével a pénztárosok, ügyfélszolgálatosok és back office munkatársak a késési biztosítás szabályait interaktív módon sajátíthatták el. A pilotidőszakban több száz önkéntes felhasználó próbálta ki a rendszert, és első visszajelzéseik túlnyomórészt pozitívak voltak. A fejlesztési munka még tart, de a cél egyértelmű: a tudásanyag
gyors, könnyen hozzáférhető és modern átadása. A programban az indulás óta a JÉ-rendszerben történt változásokat átvezettük, illetve készültek videók is az egyes főfolyamatokról, amelyek tovább segíthetik a megértést és mélyíthetik az ismereteket.
 

Közös cél: egységes, utasközpontú jövő
A SZPÉIG létrejötte nemcsak egy új szervezeti struktúrát jelent, hanem egy szemléletváltás kezdetét is. Olyan működést szeretnénk megvalósítani, amely egyszerre gazdaságos, átlátható és mindenekelőtt az utasok igényeit helyezi előtérbe. A személyes értékesítési helyek megújítása, az arculatváltás, az integrált pénztári modell és a munkatársak támogatása mind ezt a célt szolgálja. Az út elején járunk, de hisszük, hogy közös erővel egy korszerűbb, emberközpontúbb rendszer építhető.