Összefoglaló a Magyar Vasút Konferencián elhangzottakról

Hungrail konferencia Hírvonal

2025.09.24 23:42
szerző: MÁV-KIG

A hazai vasúti szektor legfontosabb szereplői a Magyar Vasút konferencián gyűltek össze szeptember 17-én, hogy az idei év fókusztémáiról, tehát az utasok kiszolgálásáról, az infrastruktúráról, a szektor versenyképességéről és a járműpark, illetve a logisztika kérdésköréről beszélgessenek. Az eseményen a MÁV-csoport felsővezetői is képviseltették magukat, összefoglalónkban Hegyi Zsolt, Németh Réka és Dr. Kormányos László kijelentéseit összegeztük.

„Az új bérletrendszer, a tarifareform, a fővárosi tarifaszövetség nyomán nőtt az utasok bizalma a MÁV-csoport iránt, hiszen sokkal többen használják a közösségi közlekedést” – mondta előadásában Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója, az esemény kiemelt szakmai partnere. Hegyi Zsolt kifejtette: „A cégcsoport egymilliárd utazást teljesített 2024-ben. Ez a közszolgálati sűrűség Európában egyedülállónak mondható. Most 15 százalékkal több vonat jár, mint a 2010-es évek végén, pedig a kelebiai vonal zárva van. Mindennek az az eredménye, hogy az elővárosi motorvonatoknál már kapacitáshiány van, ezért készítenek elő nagy volumenű közbeszerzést ebben a szegmensben. A távolsági szerelvényeknél mozdonyok bérlése juttatta levegőhöz a MÁV-ot, az 54 mozdony forgalomba állása felére csökkentette a fekvemaradások (szolgálatképtelenségek) számát a villanymozdonyok között. A vezérigazgató beszélt a 160 kilométer/órás sebesség bevezetéséről is. Végre megtörtént ez a 40-es, 30-as vonal egyes szakaszain, a közeljövőben pedig a 150, 120, 100-as vonalak bizonyos szakaszai következnek.”

A MÁV Pályaműködtetési Zrt. vezérigazgatója, Németh Réka arról beszélt, hogy az új vállalati struktúrában az önállóság lehetőség ad az öndefiniálásra. A pályaműködtetésen túl el kell mozdulni a szolgáltatói szemlélet felé. Új szolgáltatásokat vezetnek be, amilyen például a tartós vágánybérlés. A hatékonyság növelésére az egyik módszer, hogy leválasztják azokat a költségtényezőket, amelyekre valójában már nincs szükség. De ide tartozik a digitalizáció, az automatizálás is. Hamarosan élesítik például a digitális írásbeli rendelkezés próbaüzemét.

A Járműpark modernizációs lehetőségei című pódiumbeszélgetésen Dr. Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója arról beszélt, hogy a társaság jövőbeni járműfejlesztési stratégiájában milyen szempontokat tartanak legfontosabbnak az utasok kényelme és kiszolgálása érdekében. Visszatekintve a nyári forgalomra kiemelte: a MÁV maximális odafigyeléssel, szervezettséggel és a személyzet helytállásával biztosította az utazásokat, miközben sokszor elmosódtak a határok az egyes szegmensek között. Előfordult, hogy elővárosi szerelvények láttak el távolsági feladatokat, elsősorban a légkondicionálás és a nagyobb férőhelyek miatt. A nyári hónapokban a kollégák különösen nagy figyelmet fordítottak arra, hogy a legjobb állapotú járművek kerüljenek a balatoni és más forgalmas vonalakra, például a Budapest–Szeged közötti járatokra is. Annak ellenére, hogy a tapasztalatok szerint az utasok kedvezően fogadták a rugalmas átszervezést, hosszú távon más megoldásokra van szükség. Éppen ezért a jövőre vonatkozó stratégiában nagy szerepet kapnak az új beszerzések. Az InterCity-forgalomban a korszerű motorvonatok és IC-szerelvények beszerzését tervezi a cégcsoport, amelyek a kényelmes  utazás mellett megfelelő poggyásztérrel, wifivel, konnektorokkal és kerékpárszállítási lehetőséggel is szolgálják majd az utasokat. Az elővárosi és regionális közlekedésben a cél az, hogy egyre több alacsonypadlós, nagykapacitású motorvonat álljon forgalomba, amelyek gyorsítják az utascserét, és kényelmesebbé teszik az utazást a mindennapokban.

A beszerzési stratégia a vásárlás és a bérlés kombinációjára épül: az új járművek vásárlása hosszú távon biztosítja a fejlődést, míg a bérlés gyors reagálást tesz lehetővé a hirtelen jelentkező utasigényekre. A döntéseknél nemcsak az ár és a szállítási határidő számít, hanem az energiahatékonyság és az élettartamköltség is, ahogyan az már az autóbusz-beszerzések során is tapasztalható volt. Dr. Kormányos László hangsúlyozta: a cél, hogy 2030-ra az InterCity-járatokon kizárólag IC-kocsik közlekedjenek, az utasok számára a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtva.