Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közösségének (CER) Vezető Bizottsága 2021. április 26-án online ülést tartott. Dr. Homolya Róbert a CER alelnökeként vett részt a találkozón, amelyen többek között megvitatták a COVID-19 vasúti szektorra gyakorolt hatását, az Európát átszelő személyszállítási szolgáltatások fejlesztésének lehetőségeit, valamint a Vasút Európai Éve kiemelt kezdeményezésének számító Európa országait összekötő expresszel kapcsolatos fejleményeket.
A COVID-19 más gazdasági ágazathoz hasonlóan a vasúti szektort is jelentősen sújtotta. A CER adatai szerint 2020-ban az azt megelőző év eredményeihez képest a vasúti személyszállítási szektor 41%-os (-24 milliárd euró), az árufuvarozási ágazat pedig 12%-os (-2 milliárd euró) visszaesést tapasztalt. A gazdaság talpra állását segítő uniós pénzügyi eszközök a vasúti szektor számára is elérhetőek, azonban a CER az elmúlt hónapokban aktív lobbitevékenységet folytatott annak érdekében, hogy az ágazat sajátosságait jobban figyelembe vegyék a kapcsolódó uniós szabályozásban. A vasúti szektor megfelelő támogatása elsődleges fontosságú annak érdekében, hogy a járványt követő helyreállításban ne szenvedjen versenyhátrányt más közlekedési módokkal szemben. Ez lehetővé tenné a vasút közlekedésen belüli részarányának növelését, amivel hozzájárulhat az európai környezetvédelmi célok megvalósításához.
A találkozón szó esett a holland infrastruktúra- és vízgazdálkodási minisztérium kezdeményezésére létrejött Nemzetközi személyszállítási szolgáltatások európai platformjával (IRP Platform) kapcsolatos fejleményekről, amelynek célja a tagállamok és a vasúti szektor együttműködésének elősegítése a nemzetközi vasúti személyszállítási szolgáltatások fejlesztése és a piac bővítése céljából. A napirenden szerepelt a CER-en belül létrehozott Pályaműködtetők vezérigazgatói csoportja, valamint a Személyszállítási vezérigazgatók csoportja is, amelyek révén szorosabb együttműködés alakítható ki az egyes vasúti alágazatokon belül.
Az ülés résztvevői ezen kívül megvitatták a Vasút Európai Éve keretében szeptemberben Lisszabonból induló, Európa számos országán keresztülhaladó, majd Párizsban célba érő Európát összekötő expressz előkészítésének jelenlegi állását. A vasút népszerűsítését célzó vonat Budapesten is megáll. Dr. Homolya Róbert elmondta, a MÁV minden eszközzel támogatja ezt a kezdeményezést, ami jó lehetőség arra, hogy felhívjuk a figyelmet a vasútra. Így a MÁV-START örömmel bocsátja rendelkezésre a vonat hat kocsijának egyikét.
A Vezető Bizottság tagjai az eseményt követően megbeszélést folytattak Johannes Hahnnal, az Európai Bizottság költségvetési és igazgatási biztosával. A találkozón elsősorban arról egyeztetettek, hogy az uniós pénzügyi eszközök hogyan tudják megfelelően támogatni a vasúti szektor járványt követő talpra állását és térnyerését.
Háttér a CER-ről
A CER-tagok vasúti vonalainak hossza az európai vasúti hálózat 73 százalékát fedi le; a szervezetben magukat képviseltető vállalatok adják az áruszállítási üzletág 76 és a vasúti személyszállítás 92 százalékát Európában. A CER – az európai vasutak érdekeit képviselve – fontos szerepet játszik az EU-s jogalkotásban és jogalkalmazásban, a brüsszeli székhelyű szervezet az uniós intézmények fontos tárgyalópartnere. A hetven európai vállalatot tömörítő szervezet – melynek tagja a MÁV Zrt. mellett a GYSEV Zrt., a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület és a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. is – tevékenysége kiterjed a vasutak szempontjából fontos valamennyi területre, így a személyszállításra, a közszolgáltatásra, a szociális párbeszédre, a környezetvédelemre, illetve az infrastruktúrafejlesztés és a kölcsönös átjárhatóság területére is.