Harminc évvel ezelőtt, 1991. június 2-án indult Magyarországon az első InterCity-vonat Miskolcra. Azóta a hazai távolsági szolgáltatás alapját jelentő járatokat évente közel 10 millióan választják, és a szolgáltatás színvonala rendületlenül emelkedik.
Az InterCity vonatok megjelenéséig, a MÁV-hálózatának nagy részén a távolsági szolgáltatás alapját a sebes- és gyorsvonatok jelentették, a fontosabb úticélok pedig expresszvonatokkal voltak elérhetők. A 30 évvel ezelőtti első IC-szerelvényt az akkori színvonalon igen korszerű, nagy teljesítményű mozdony húzta. A vonat része volt egy első osztályú és négy másodosztályú, valamint egy étkező-bisztró kocsi.
Az eltelt évtizedek során újabb és újabb vonalakon indultak el ezek a járatok, napjainkban ezek a távolsági szolgáltatás gerincét jelentik. Naponta közel 250 IC vonat közlekedik és évente 10 millió utas használja a hálózatot. A vasúttársaság járműállományában több mint 350 IC forgalomra alkalmas kocsi van, és ez a szám az IC+ gyártásnak köszönhetően folyamatosan nő. Az InterCity kocsik több generációs fejlődésen mentek keresztül az elmúlt 30 évben, a család legújabb tagja az IC+ kocsi. A magas minőségű utastérrel rendelkező, saját tervezésű és gyártású kocsitípus lehetővé tette a kerékpárszállítás, valamint babakocsival illetve kerekesszékkel történő utazás lehetőségének megteremtését olyan vonalakon is, ahol erre korábban nem, vagy erősen korlátozottan volt mód.
Dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte: „Az IC+ járműgyártásra nagyon büszkék vagyunk, szorgalmasan és kitartóan dolgoznak a kollégák a sikerért a szolnoki üzemben, a hazai vasúti gépgyártás központjában. Eddig 90 ilyen kocsit rendelt meg a vasúttársaság, amiből jelenleg 54 másodosztályú kocsi van forgalomban az országban, és június eleje óta a nemzetközi járatokon is újra találkozhatunk ezekkel. Az idei nyár újdonsága az új első osztályú IC+ kocsi lesz, ami terveink szerint a nyár második felében, a Budapest és Tapolca között közlekedő Kék Hullám InterCity vonatokon jelenik meg először. Összesen 35 ilyen kocsit gyártunk most a Szolnoki Járműjavítóban, amik az országban több vonalon is közlekednek majd. A folyamatosan érkező új gyártású kocsik forgalomba állásával célunk, hogy a teljes InterCity hálózaton egységes, kiszámítható, jó minőségű szolgáltatást tudjunk kínálni. ”
Csöbör Katalin, országgyűlési képviselő elmondta: Megfelelő infrastruktúra és úthálózat nélkül esélye sem lett volna képviselőként olyan nagy cégeket a térségbe hozni, mint amelyek az elmúlt 10 évben a régióba települtek. Ezért is fontos a közlekedési úthálózat fejlesztése, legyen az akár vasúti vagy közúti. Az elmúlt évtized fejlesztéseinek köszönhetően számos beruházást és céget tudott képviselőként Borsod megyébe csábítani, ezzel több ezer helybélinek tudtak új munkahelyet biztosítani. “Ezért tovább folytattuk és folytatjuk a fejlesztéseket. Hamarosan átadjuk a Miskolc-Kassa gyorsforgalmi utat, épül a megyeszékhely legnagyobb csomópontja, az Y-híd, Szirmabesenyőnél egy körforgalmat építünk kiszolgálva ezzel a lakosság és az ipari parkba települő cégek igényeit. Ezek mind-mind olyan előremutató fejlesztések, amik hosszútávon szolgálják majd a térség, a valamint a térségben élők érdekeit. Az új IC kocsik forgalomba állítása is egy előremutató fejlesztés. Egy fejlesztés, aminek köszönhetően remélhetőleg a MÁV olyan közlekedési alternatívát tud majd kínálni az itt élőknek, ami miatt sokan a környezet- és utasbarát közlekedési lehetőséget részesítik majd előnyben az autóval szemben.
Dr. Kormányos László, a MÁV-START szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: Az új, saját gyártású IC+ kocsik a nyári szezont követően várhatóan ősztől a Keleti és Nyugati pályaudvar között, a teljes keleti országrészen át közlekedő kör-IC járatokban közlekednek. Miskolc környékén az InterCity hálózatot érintő változás, hogy a kör InterCity-ket április 11-től a Miskolc és Szerencs közötti szakaszon pót- és helyjegy nélkül, azaz kedvezőbb áron is igénybe lehet venni. Szintén a tavaszi menetrendmódosítás hozott előnyös változást a Miskolc és Hidasnémeti között utazóknak. Az autóbuszos és vasúti menetrendek finomhangolása keretében egyes vonatok menetrendje módosult, ezáltal több eljutási lehetőség és kedvezőbb csatlakozások állnak az utasok rendelkezésére. Miskolc―Bánréve―Ózd vonalon az utasok igényeit, kéréseit figyelembe véve szintén módosította a vasúttársaság a menetrendet, hogy a környező településeken több vonat álljon meg.