A vasúttársaság 1,17 milliárd forint saját forrásból 8000 m2-es csarnokot alakított át a KISS motorvonatok karbantartásának elvégzésére a szolnoki Járműjavító területén. Magyarországon egyedülállóan, egy teljes KISS motorvonat egyidejű emeléséhez alkalmas csoportemelő rendszert is telepítettek. Mostantól itt végzik majd a nagykapacitású, emeletes motorvonatok karbantartását is.
A szolnoki Járműjavítóban 2020 áprilisában kezdődött meg a korszerű, magas színvonalú karbantartó bázis kialakítása a korábbi villamos mozdonyjavító csarnok területén. A kivitelezési munkák elvégzésével a MÁV-START a MÁV-VAGON-t bízta meg.
A KISS karbantartó csarnok átadóján Kerékgyártó József, a MÁV-START vezérigazgatója elmondta: „A kialakított karbantartó bázis számára Magyarországon egyedülállóan, egy teljes KISS motorvonat – forgóvázakkal együtt történő - egyidejű emeléséhez EMANUEL gyártmányú, 24 darab önálló emelőoszlopból álló csoportemelő rendszert telepítettek. Az emelés biztonságát a mai kor színvonalának megfelelő, integrált vezérlési és védelmi funkciók segítik elő. Az emelőoszlopok a használaton kívüli időszakban könnyen mozgathatók, ezáltal a járművek minden része hozzáférhető a karbantartási feladatok elvégzése során.”
Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere elmondta: „Ma újabb munkahelyekkel és egy kiváló üzemcsarnokkal lett gazdagabb a MÁV-START Járműjavító telephelye itt Szolnokon. Szolnok igazi vasutas város, ahol sokezer családnak ad megélhetést immár generációk óta ez az ágazat. Az itteni munkaerő világszínvonalú munkát végez, ezért városunk a magyar vasútgyártás fellegvára! Szolnok a magyar vasút megújulásának záloga, itt készülnek a Stadler vonatai és az új IC+ vasúti kocsik. Azon dolgozunk, hogy városunk és a vasút 174 éve tartó gyümölcsöző kapcsolata még további fejlesztéseket hozzon ide, a Tisza Fővárosába!”
Dr. Kállai Mária, Jász-Nagykun-Szolnok megye 1-es választókerületének parlamenti képviselője elmondta: „Szolnok a magyar vasútgyártás központja. Ma egy új üzemegységgel lett gazdagabb a Járműjavító bázis, itt fogják szervizelni többek között a Stadler vonatait is. A vasúti gépgyártás és javítás többezer szolnoki család megélhetését teremti meg, ezért továbbra is azon dolgozunk, hogy Szolnokon erősítsük a vonatgyártást!”
A csarnokban két vizsgálócsatornát építettek ki mindkét vágány teljes hosszában, amik LED-es megvilágítást kaptak. A járművek magasabban elhelyezett részegységeihez az erre a célra fejlesztett mobil állványok biztosítják a hozzáférést. Biztonságtechnikai céllal korszerű zuhanásvédelmi rendszert is telepítettek. Számos épületgépészeti átalakítás és fejlesztés is megvalósult. A csarnok részben új elektromos-, sűrítettlevegő- és vízhálózatát a KISS motorvonatok műszaki jellemzőinek figyelembe vételével alakították ki. A csarnok egyik vágányába egy modern csapnyomásmérő berendezést építettek be, mely 4x15 tonna kerékterhelésig lehetővé teszi a vasúti járművek mérlegelését, az eredményeket pedig egy informatikai rendszerben dokumentálja.
A beruházáshoz kapcsolódóan már korábban elvégezték a csarnokba vezető mindkét vágány villamosítását, így a motorvonatok tolatómozdony igénybevétele nélkül a csarnok bejáratáig tudnak közlekedni. A felújított üzemcsarnok infrastruktúra szempontjából megteremti az alapfeltételeket a KISS motorvonatok karbantartási feladatainak végrehajtásához, valamint lehetőséget ad a karbantartó személyzet számára a tiszta, modern és biztonságos környezetben történő munkavégzésre. A fejlesztéssel így helyben végrehajthatóak a motorvonatok és egyéb vasúti járművek közlekedésbiztonság szempontjából fontos ellenőrzései.
A KISS emelését és a csarnokot bemutató videó megtalálható ezen a linken: