Verseny szeptemberi forduló válaszai

Kedves Kollégák!

Az „Idén 175 éves a magyar vasút” elnevezésű vasúttörténeti kvízünk szeptemberi fordulójára a jelentkezés 2021. szeptember 27-én lezárult.

Legközelebb október 4-től lesznek elérhetőek az októberi hónap kérdései.

 

1. Ki volt a hibás a baleset bekövetkeztében?

1968-ban bekövetkezett a magyar vasút egyik legsúlyosabb balesete, Mende és Sülysáp között összeütközik egy személy- és egy tehervonat. A baleset december 22-én 17.00 órakor történt Pusztaszentistván megállóhelynél. A Keleti pályaudvarról Békéscsabára közlekedő 6616/a számú gyorsított személyvonat, melyet a 424 141 sorozatú gőzmozdonya vontatott, frontálisan ütközött az M62 056 pályaszámú mozdonnyal továbbított 5565 számú tehervonattal. A személyvonat mozdonya és 2 kocsija, a tehervonat mozdonya és 13 kocsija siklott ki. A balesetben összesen 43 fő halt meg, köztük a gőzmozdony tüzelő fűtője is, valamint a személyvonat vezetője is a halálos áldozatok között volt. A balesetben még 60 fő sérült meg kisebb-nagyobb mértékben.

Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Mendei_vasúti_baleset

Megfejtés: A forgalmi szolgálattevő.

 

2. Hány forint bírságot kellett fizetniük a tilalom megszegőinek?

1971-ben különös törvényt hozott a MÁV: megtiltotta a tiki-taki nevű játék használatát a vonatokon és az állomásokon. Mindezt az utasok nyugalmának megőrzése érdekében. Ugyanis a tiki-taki egy roppant hangos ügyességi játék volt, két zsinórra aggatott golyót kellett megfelelő ütemben egymáshoz verni, és az nyert, aki tovább bírta tartani a ritmust, az úgynevezett tiki-takit. Olykor a golyókat fából, olykor vasból készítették, és igencsak tudtak fájni, ha épp rossz helyre ütődtek. Nem csak az általános hangzavar, de veszélyessége miatt is betiltották később, nem csak a MÁV-nál.

Megfejtés: A tilalom megszegőinek 50 forint bírságot kellett fizetniük.

 

3. Melyik miniszterünk tette kötelezővé a szárnyaskerék embléma viselését a vasutasok egyenruházatán?

A vasutat szinte megalakulása óta a szárnyaskerék szimbolizálja. Ez a szimbólum a római Merkúr isten szárnyas bokájából és a vonatkerékből ered. Merkúr az utazás, a kereskedelem istene volt, így válhatott az ő jelképei által ihletett szárnyaskerék a vasút szimbólumává is. 1972-ben a MÁV új szárnyaskerék emblémát kapott, mely 1987-ben védjegy oltalomban is részesült. A ma használatos MÁV logó a Magyar Iparművészeti Főiskola Formatervező Tanszékének egyik diplomatervéhez kapcsolódik. A diplomamunka része volt az állami vállalat logójának megtervezése. A MÁV mai logójának elemei a sínekre, a dinamikára, a kerékre utalnak, egyfajta modern szárnyaskerék lett a logó.

Forrás: https://www.vasutasmagazin.hu/anno/szarnyaskerek-titka

Megfejtés: Baross Gábor.

 

4. Melyik megyében található Abaliget?

1973-ban megnyílik a MÁV abaligeti vasúti alagútja. Abaliget háromvágányos állomása a nagyvilág zajától távol eső hely. A csendet csak ritkán törik meg a vonatok, pedig a helyiek szinte mind vonattal közlekednek. A vasúti alagút a mai napig működik. A falu közkedvelt kirándulóhely.

Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Abaliget

4. Melyik megyében található Abaliget?

Válasz: Baranya megyében.

 

5. Hogy hívják a Központi Felépítményvizsgáló Főnökség mai jogutódját?

A vasútbiztonság megteremtéséhez nagyon fontos a megfelelő állapotú sínrendszer. A vasúti közlekedés megindulásának már az első éveiben nyilvánvalóvá vált, hogy a vasúti pályák állapotát állandóan figyelemmel kell kísérni, egyrészt biztonsági, másrészt gazdasági okokból. Erre a célra hozták létre a vasutak a pályafelügyeleti szolgálatot, amelynek feladatává tették, hogy előírt vizsgálatok és mérések elvégzésével folyamatosan hű képet adjon a vasúti pálya pillanatnyi állapotáról, jelezze, ha a biztonság érdekében munkavégzésre van szükség, és mindenkor megadja a fenntartási végrehajtásának leggazdaságosabb időpontját. A Központi Felépítményvizsgáló Főnökség (KFF) látta el ezt a feladatot, 1976-ban pedig egy modern ultrahangos szerelvényt állítottak üzembe, ami kiszűrt sok addig láthatatlan problémát, megelőzve a nagyobb bajt.

Forrás: http://www.mavkfv.hu/index.php?f=vaganydiagnosztika&sm_vg=op

Megoldás: Központi Felépítményvizsgáló Kft.

 

6. Ki írta a részben Balatonon játszódó Arany embert?

1977. augusztus 11-én Balatonfüreden átadták az új 120 ágyas, négyemeletes MÁV-szívszanatóriumot. Füred évszázadok óta ismert üdülőváros, gyógyító hatású savanyúvize, elegáns fürdőházai, a Balaton közelsége és kellemes klímája miatt. Sokáig nem is akadt vetélytársa a tóparton, a többi falu alkalmatlan volt a gazdag fürdővendégek és a betegek fogadására. Ezért is döntött úgy a vasúttársaság, hogy saját dolgozói számára Balatonfüreden hoz létre szívszanatóriumot. Egyik híres írónk itt írta Az arany ember című regényét, melynek egy része a Balatonnál játszódik.

Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Balatonfüred

Megfejtés: Jókai Mór

 

7. Ki volt az a szovjet vezér, akit megörökítettek egy vasúti építkezésen, az első kommunista szombaton?

1982 július 1-jén a MÁV-nál is áttérnek az 5 napos munkahétre. A Kádár-korszakban is a hatnapos munkahét – noha nyolcórás munkanappal – volt gyakorlatban egészen 1982-ig, amikor január 1-jétől bevezették hivatalosan is az öt napos munkahetet (ekkor még negyvenkét órának álcázva). A negyven órás, öt napos munkahét csak 1984-ben lett mai formájában elfogadva.

Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Vlagyimir_Iljics_Lenin

Megfejtés: V. I. Lenin.

 

8. Ki az a vasutas kolléga, aki az 1984-es indulástól, kisebb kitérőkkel tagja a Mávinform csapatának, és minden reggel rádióban köszönti az utasokat, s tájékoztatja őket az aktuális vasúti közlekedési helyzetről?

1984-ben, április 17-én megalapították a Mávinformot, hogy gyorsabban és pontosabban tudják tájékoztatni az utazóközönséget. A MÁV Zrt. MÁVINFORM szolgáltatása 24 órás ügyeletben gondoskodik a sajtó azonnali tájékoztatásáról a havariahelyzetek, késések esetében, és a MÁV honlapján külön figyelemfelkeltő bannert helyez ki, amelyre kattintva országosan jelennek meg a hírek a vasúti közlekedésről. A MÁV Kommunikációs Igazgatóságán belül működtetett MÁVINFORM feladata, hogy a közösségi közlekedésben naponta utazók minél több meghatározó médián és internetes felületen keresztül kaphassanak információt az aktuális vasúti közlekedési helyzetképről. A MÁVINFORM – amely 37 éve, 1984 nyara óta ad tájékoztatást  médián keresztül – megújította hírszolgáltatását és több rádiónak is tudósít, élő bejelentkezéseken keresztül tájékoztatja a hallgatókat, az utasokat.

Forrás: https://karcfm.hu/archiv/karcolat-2019-05-14-1300-1400/

Megfejtés: Kavalecz Imre

 

9. Kiről lett elnevezve a járat?

1988. május 29-én Budapest és Bécs között állt forgalomba az első eurocity vonat, a Lehár EC, melyet egy Bécsben sok időt töltő, magyar zeneszerzőről neveztek el. A MÁV a szocialista országok vasúttársaságai közül elsőként kapcsolódott be a nemzetközi EC-hálózatba. A járatot ma is így hívják.

Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Lehár_Ferenc

Megoldás: Lehár Ferencről.

 

10. Melyik az a jármű, amit ma is megcsodálhatunk olykor a síneken vörös csillaggal?

1989 a rendszerváltás éve volt Magyarországon, ami számos változást hozott a vasút életében is. Például hatályon kívül helyezték az elvtárs kötelező megszólítás alkalmazásáról szóló 1953. évi utasítást. Rendeletet adtak ki a vontató járműveken és a vezérlőkocsikon lévő vörös csillagok eltávolítására. Azért néhány járművön megtartották a díszítést, de azokat kivonták a forgalomból. Már csak nosztalgiajáratként tűnnek fel olykor a legendás vörös csillagos mozdonyok.

Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_M61_sorozat

Megoldás: NOHAB mozdony.